Internet of Things service development expectations

Esineiden Internet on visio tulevaisuudesta, jossa jokapäiväiset esineet levittäytyvät Internettiin, kommunikoiden ja tehden yhteistyötä toistensa kanssa saavuttaakseen yhteisiä tavoitteita. Esineiden Internetin palveluita kehittävät ohjelmoijat käyttävät ohjelmistokehyksiä ja työkaluja osana kehity...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mehtonen, Niko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58157
Description
Summary:Esineiden Internet on visio tulevaisuudesta, jossa jokapäiväiset esineet levittäytyvät Internettiin, kommunikoiden ja tehden yhteistyötä toistensa kanssa saavuttaakseen yhteisiä tavoitteita. Esineiden Internetin palveluita kehittävät ohjelmoijat käyttävät ohjelmistokehyksiä ja työkaluja osana kehitystyötään. Heidänkin työhönsä vaikuttaa käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on monitulkintainen käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden käsitteelle. Odotukset ovat avainasemassa käyttäjäkokemuksen arvioimisessa. Tässä tutkielmassa esineiden Internet-palvelua kehittävän ryhmän odotuksia ja kokemuksia kerättiin kyselyn avulla. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Kuinka esineiden Internetin palveluiden kehittämisen käyttäjäkokemuksen odotukset eroavat niiden kehittämisen todellisuudesta?” Lisäkysymyksenä oli: ”Kuinka nämä odotukset vaikuttavat käyttäjäkokemukseen?” Tämän Pro Gradu-tutkielman tulokset antavat ymmärtää, että ohjelmoijan odotettujen vahvuuksien kohtaamatta jättämisellä vaikutti olevan suurempi vaikutus odotusten arvioimisen tuloksiin kuin odotettujen ongelmien kohtaamatta jättämisellä. Tämän perusteella vaikuttaisi siltä, että jos odotettujen vahvuuksien kohtaamisessa on puutteita, on sillä suurempi vaikutus ohjelmoijan käyttäjäkokemukseen kuin jos odotetut ongelmat jäävät kohtaamatta. Suunnittelun kehityksen prosessien kannalta vaikuttaisi siltä, että olisi parempi valmistaa ohjelmoijat vastoinkäymisiin ja vähemmän sensaatiomaisiin tuloksiin, kuin että innostaisi odottamaan paljon ennen kuin kehitysprosessi on toteutettu. Internet of Things (IoT) is a vision of the future where everyday objects are ex-tending to the Internet, communicating and cooperating with each other to achieve common goals. Internet of Things is gaining ground as a novel para-digm in modern wireless telecommunications. Programmers developing IoT services use the frameworks and tools in their development work to create these services. As such, their work is impacted by user experience (UX). User experience as a term has a broad range of meanings and it has risen as a coun-ter-movement to the task and work orientated usability. Expectations play a key role in user experience evaluation. In this thesis, data was collected via questionnaire format regarding the experiences and expectations of a group of programmers developing an IoT service. The research question, from a programmer's perspective, was: "How do the expectations for user experience of Internet of Things service development differ to the actual reality of developing these services? "A secondary research question was: “How do these expectations affect the user experience?” The results of this Masters' research suggest that there is a stronger impact on the programmers' experience of service development when the expectations of strengths are not met, as compared to when expectations of problems are not met. This indicates that if there are shortcomings in meeting positive expecta-tions the impact on programmer user experience is greater than if negative ex-pectations are not met. For the design and development process this means that it is perhaps better to gear programmers towards being prepared for setbacks or less sensational outcomes, than it is to instill highly positive expectations before a development process is fulfilled.