Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan

Leinonen, K. 2018. Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaski- joiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 57 sivua., 7 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Kalle
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58154
_version_ 1826225778357960704
author Leinonen, Kalle
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leinonen, Kalle Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leinonen, Kalle Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leinonen, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Leinonen, K. 2018. Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaski- joiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 57 sivua., 7 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten freestyleseurojen laskijoiden suhdetta valmennukseen, kilpailuun ja freestylen seuratoimintaan sekä freestyleharrastuksen merkityk- seen lajiharrastuksen ulkopuolisessa elämässä. Aihetta lähestyttiin erityisesti aiemman vaihto- ehtoliikunnan tutkimuksen kautta. Lisäksi freestyleharrastukseen kiinnittymistä tutkittiin va- paa-ajan kiinnittymisen tieteellisen mallin avulla. Freestyle on esimerkki lajista, johon monet vaihtoehtoliikuntaan liitetyt arvot kuuluvat, mutta jota harrastetaan yleisesti myös ohjatusti freestyleseurojen piirissä. Tuloksia voidaan hyödyntää freestylen ja muiden samankaltaisten lajien valmennus- ja ohjaustoiminnassa. Kyselyaineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyllä kevättalvella 2017. Kyselyyn saivat vastata kaikki vähintään 12-vuotiaat laskijat, jotka olivat vastaushetkellä jäseninä suomalaisessa free- styleseurassa. Lopullinen aineisto rajattiin 70 vastaajaan. Aineistoa kuvailtiin frekvenssien, prosenttien, keskiarvojen ja keskihajontojen avulla. Väittämistä muodostettuja summamuuttu- jia sekä yksittäisten väittämien keskiarvoeroja vertailtiin Mann-Whitney U -testillä 12–15-vuo- tiaiden ja yli 15-vuotiaiden ikäryhmien välillä. Vastaajan iän ja mielipideasteikolla annettujen vastausten yhteyksiä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella. Freestyleharrastukseen kiinnittyminen oli voimakasta kaikissa viidessä kiinnittymisen ulottu- vuudessa (vetovoima, keskeisyys, sosiaaliset siteet, sisäinen itseilmaisu, ulkoinen itseilmaisu). Tilastollisesti merkitseviä eroja (p < 0,05) 12–15-vuotiaiden ja yli 15-vuotiaiden ikäryhmien välillä havaittiin kolmessa summamuuttujassa. Yli 15-vuotiaat suhtautuivat hieman kielteisem- min muodolliseen valmennukseen, kilpailuun ja omaan freestyleseuraansa. Laskuvideoiden ja -median seuraaminen sekä vertaisvalmennus ja -oppiminen olivat keskisiä osia harrastusta mo- lemmissa ikäryhmissä. Vertaisilta oppimisen arvostaminen ei kuitenkaan tarkoittanut valmen- tajajohtoisen oppimisen väheksymistä. Vaikka useimmilla ohjattuja harjoituksia oli vain 1–2 päivänä viikossa, laskivat saman seuran laskijat yhdessä tyypillisesti vielä useampana päivänä saman viikon aikana. Freestyleseuroissa taitojen opettamiseen painottuvaa ohjausta voidaan tulosten perusteella pitää perusteltuna nuorimpien laskijoiden kohdalla. Yli 15-vuotiailla taas valmennusta on tärkeäm- pää toteuttaa enemmän henkilökohtaisten tavoitteiden suunnassa. Koska saman seuran laskijat laskevat useimmiten keskenään myös ohjatun toiminnan ulkopuolella, tulisi laskijoita yhdistä- viä mediatuotantoja ja erityisesti vertaisvalmennusta ja -oppimista käyttää muodollisen valmen- nuksen tukena myös ohjatuissa harjoituksissa. Asiasanat: freestyle, vaihtoehtoliikunta, valmennus, kiinnittyminen The aim of the study was to investigate Finnish freestyle ski club skiers and their relation to coaching, competition, ski clubs, and the meaning of freestyle outside of ski practice. The sub-ject was approached through earlier research on alternative sports. In addition, respondents’ involvement with freestyle was studied using a scientific model of leisure involvement. Free-style skiing is an example of a sport that shares many of the values associated with alternative sports, but that is also commonly practiced in organized settings like freestyle ski clubs. The results can be utilized in the coaching and instruction of freestyle skiing and other similar sports. The data were collected using a Webropol online survey in spring 2017. All skiers who were at least 12 years of age and members of a Finnish freestyle ski club at the time of their response were eligible to participate in the study. The final data were limited to 70 respondents. The data were described by frequencies, percentages, means, and standard deviations. The differences in sum variables and individual statements between the age groups of 12–15-year-olds and over 15 years of age were compared using a Mann–Whitney U test. Spearman’s rank correlation coefficient was used to examine correlations between respondents’ age and responses. Involvement with freestyle skiing was strong in all five dimensions of involvement (attraction, centrality, social bonding, identity affirmation, and identity expression). Statistically significant differences (p < .05) between the 12–15-year-old group and the over 15 years old group were observed in three sum variables. Respondents over 15 years old responded to statements con-cerning formal coaching, competition, and their own freestyle ski club slightly more negatively than the 12–15-year-olds. Following ski videos and media, peer learning and peer coaching were considered central components of the activity in both age groups. However, the apprecia-tion for peer learning did not indicate an underappreciation of coach-led learning. Even though the majority had only 1–2 organized practice sessions per week, most of the skiers in the same club typically skied together on other occasions as well. Skill learning-based instruction can be justified among the youngest skiers, whereas among those skiers 15 years of age and older, coaching practices based on individual objectives should be emphasized. As skiers in the same club commonly ski together outside of organized practice, the importance of media productions and peer coaching and learning should be acknowledged within organized settings.
first_indexed 2019-08-19T08:21:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palom\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T08:49:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T08:49:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Leinonen, K. 2018. Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaski-\njoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan. Liikuntatieteellinen tiedekunta, \nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 57 sivua., 7 liitett\u00e4. \n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten freestyleseurojen laskijoiden suhdetta \nvalmennukseen, kilpailuun ja freestylen seuratoimintaan sek\u00e4 freestyleharrastuksen merkityk-\nseen lajiharrastuksen ulkopuolisessa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Aihetta l\u00e4hestyttiin erityisesti aiemman vaihto-\nehtoliikunnan tutkimuksen kautta. Lis\u00e4ksi freestyleharrastukseen kiinnittymist\u00e4 tutkittiin va-\npaa-ajan kiinnittymisen tieteellisen mallin avulla. Freestyle on esimerkki lajista, johon monet \nvaihtoehtoliikuntaan liitetyt arvot kuuluvat, mutta jota harrastetaan yleisesti my\u00f6s ohjatusti \nfreestyleseurojen piiriss\u00e4. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 freestylen ja muiden samankaltaisten \nlajien valmennus- ja ohjaustoiminnassa. \n\nKyselyaineisto ker\u00e4ttiin Webropol-verkkokyselyll\u00e4 kev\u00e4ttalvella 2017. Kyselyyn saivat vastata \nkaikki v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 12-vuotiaat laskijat, jotka olivat vastaushetkell\u00e4 j\u00e4senin\u00e4 suomalaisessa free-\nstyleseurassa. Lopullinen aineisto rajattiin 70 vastaajaan. Aineistoa kuvailtiin frekvenssien, \nprosenttien, keskiarvojen ja keskihajontojen avulla. V\u00e4itt\u00e4mist\u00e4 muodostettuja summamuuttu-\njia sek\u00e4 yksitt\u00e4isten v\u00e4itt\u00e4mien keskiarvoeroja vertailtiin Mann-Whitney U -testill\u00e4 12\u201315-vuo-\ntiaiden ja yli 15-vuotiaiden ik\u00e4ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Vastaajan i\u00e4n ja mielipideasteikolla annettujen \nvastausten yhteyksi\u00e4 tarkasteltiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimella. \n\nFreestyleharrastukseen kiinnittyminen oli voimakasta kaikissa viidess\u00e4 kiinnittymisen ulottu-\nvuudessa (vetovoima, keskeisyys, sosiaaliset siteet, sis\u00e4inen itseilmaisu, ulkoinen itseilmaisu). \nTilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja (p < 0,05) 12\u201315-vuotiaiden ja yli 15-vuotiaiden ik\u00e4ryhmien \nv\u00e4lill\u00e4 havaittiin kolmessa summamuuttujassa. Yli 15-vuotiaat suhtautuivat hieman kielteisem-\nmin muodolliseen valmennukseen, kilpailuun ja omaan freestyleseuraansa. Laskuvideoiden ja \n-median seuraaminen sek\u00e4 vertaisvalmennus ja -oppiminen olivat keskisi\u00e4 osia harrastusta mo-\nlemmissa ik\u00e4ryhmiss\u00e4. Vertaisilta oppimisen arvostaminen ei kuitenkaan tarkoittanut valmen-\ntajajohtoisen oppimisen v\u00e4heksymist\u00e4. Vaikka useimmilla ohjattuja harjoituksia oli vain 1\u20132 \np\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa, laskivat saman seuran laskijat yhdess\u00e4 tyypillisesti viel\u00e4 useampana p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 \nsaman viikon aikana. \n\nFreestyleseuroissa taitojen opettamiseen painottuvaa ohjausta voidaan tulosten perusteella pit\u00e4\u00e4 \nperusteltuna nuorimpien laskijoiden kohdalla. Yli 15-vuotiailla taas valmennusta on t\u00e4rke\u00e4m-\np\u00e4\u00e4 toteuttaa enemm\u00e4n henkil\u00f6kohtaisten tavoitteiden suunnassa. Koska saman seuran laskijat \nlaskevat useimmiten kesken\u00e4\u00e4n my\u00f6s ohjatun toiminnan ulkopuolella, tulisi laskijoita yhdist\u00e4-\nvi\u00e4 mediatuotantoja ja erityisesti vertaisvalmennusta ja -oppimista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muodollisen valmen-\nnuksen tukena my\u00f6s ohjatuissa harjoituksissa. \n\nAsiasanat: freestyle, vaihtoehtoliikunta, valmennus, kiinnittyminen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study was to investigate Finnish freestyle ski club skiers and their relation to coaching, competition, ski clubs, and the meaning of freestyle outside of ski practice. The sub-ject was approached through earlier research on alternative sports. In addition, respondents\u2019 involvement with freestyle was studied using a scientific model of leisure involvement. Free-style skiing is an example of a sport that shares many of the values associated with alternative sports, but that is also commonly practiced in organized settings like freestyle ski clubs. The results can be utilized in the coaching and instruction of freestyle skiing and other similar sports.\nThe data were collected using a Webropol online survey in spring 2017. All skiers who were at least 12 years of age and members of a Finnish freestyle ski club at the time of their response were eligible to participate in the study. The final data were limited to 70 respondents. The data were described by frequencies, percentages, means, and standard deviations. The differences in sum variables and individual statements between the age groups of 12\u201315-year-olds and over 15 years of age were compared using a Mann\u2013Whitney U test. Spearman\u2019s rank correlation coefficient was used to examine correlations between respondents\u2019 age and responses.\nInvolvement with freestyle skiing was strong in all five dimensions of involvement (attraction, centrality, social bonding, identity affirmation, and identity expression). Statistically significant differences (p < .05) between the 12\u201315-year-old group and the over 15 years old group were observed in three sum variables. Respondents over 15 years old responded to statements con-cerning formal coaching, competition, and their own freestyle ski club slightly more negatively than the 12\u201315-year-olds. Following ski videos and media, peer learning and peer coaching were considered central components of the activity in both age groups. However, the apprecia-tion for peer learning did not indicate an underappreciation of coach-led learning. Even though the majority had only 1\u20132 organized practice sessions per week, most of the skiers in the same club typically skied together on other occasions as well.\nSkill learning-based instruction can be justified among the youngest skiers, whereas among those skiers 15 years of age and older, coaching practices based on individual objectives should be emphasized. As skiers in the same club commonly ski together outside of organized practice, the importance of media productions and peer coaching and learning should be acknowledged within organized settings.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T08:49:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T08:49:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaihtoehtoliikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282821", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "freestyle", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58154
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8df241e6-88ec-4696-8fac-0266728de82d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282821.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Kalle Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan vaihtoehtoliikunta kiinnittyminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 valmennus freestyle
title Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan
title_full Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan
title_fullStr Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan
title_full_unstemmed Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan
title_short Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan
title_sort vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen kilpailuun ja seuratoimintaan
title_txtP Vaihtoehtoliikuntaa ohjatussa toiminnassa: Suomalaisten freestylelaskijoiden suhde valmennukseen, kilpailuun ja seuratoimintaan
topic vaihtoehtoliikunta kiinnittyminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 valmennus freestyle
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education freestyle kiinnittyminen vaihtoehtoliikunta valmennus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58154 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282821
work_keys_str_mv AT leinonenkalle vaihtoehtoliikuntaaohjatussatoiminnassasuomalaistenfreestylelaskijoidensuhdevalmen