Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta

Nummela, I. 2018. Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen – Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 98s., 4 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nummela, Iida
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58152
_version_ 1826225698702884864
author Nummela, Iida
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nummela, Iida Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nummela, Iida Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nummela, Iida
datasource_str_mv jyx
description Nummela, I. 2018. Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen – Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 98s., 4 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on oppilaiden liikuntamotivaatiosta ja oppilaiden motivoimisesta kohti liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien käsityksiä ja tietoisuutta liikuntamotivaatiosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä sekä selvittää, millaisia motivoinnin keinoja liikunnanopettajat käyttävät kasvattaakseen oppilaiden liikuntamotivaatiota. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisena liikunnanopettajat kokevat oman vastuunsa oppilaiden kasvattamisessa ja motivoimisessa kohti liikunnallisesti aktiivista elämäntapaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin neljää yläkoulussa työskentelevää eri työkokemuksen omaavaa liikunnanopettajaa. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen, koska tarkoituksena oli kartoittaa haastateltavien liikunnanopettajien kokemuksia ja käsityksiä motivaatiosta sekä oppilaiden motivoimisesta koululiikunnassa. Tarkoituksena oli ymmärtää merkityksiä kokemuksien takana ja tätä kautta ymmärtää tutkittavaa ilmiötä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat pitivät motivaatiota keskeisenä asiana koululiikunnassa ja liikunnalliseen elämäntapaan kasvattamisessa. Tässä tutkimuksessa liikunnanopettajat kokivat opettajan persoonan, turvallisen ympäristön, oppilaiden autonomian kokemukset sekä liikuntatuntien ja opetuksen monipuolisuuden olevan keinoja, joilla oppilaita pystytään motivoimaan kohti liikunnallista elämäntapaa. Asiasanat: liikuntamotivaatio, liikuntakasvatus, liikunnallinen elämäntapa, itsemääräämisteoria Nummela, I. 2018. A physically active lifestyle - Physical education teachers' perceptions and experiences about physical motivation, Faculty of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master's thesis in Sport Pedagogy, 98 pp., 4 appendices. The aim of this study was firstly to find out physical education teachers' perceptions and experiences about motivation and how to motivate students towards physically active lifestyle. Secondly, the aim was to survey teachers' knowledge about motivation and find out what kind of pedagogical and didactical methods teachers use to motivate students in physical education. Thirdly, the aim was to find out how the physical education teachers experience their own responsibility in educating and motivating students towards a physically active lifestyle. The research was a qualitative study and the data were collected through theme interviews. Four physical education teachers with different work experience in the upper secondary school were interviewed in this study. The thesis was phenomenological-hermeneutical because it was intended to chart the experiences and the perceptions of motivation and motivating students. The purpose was to understand the meanings behind the experiences and try to understand the phenomenon of the study as comprehensively as possible. Physical education teachers who participated in this research considered motivation as a key element in physical education. The physical education teachers experienced that the personality of a teacher, a safe atmosphere, the students’ experiences of autonomy and the versatility of physical education classes are the best ways to motivate students towards a physically active lifestyle. Keywords: physical motivation, physical education, physically active lifestyle, self-determination theory
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nummela, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T07:45:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T07:45:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58152", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nummela, I. 2018. Liikunnalliseen el\u00e4m\u00e4ntapaan kasvattaminen \u2013 Liikunnanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 98s., 4 liitett\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia liikunnanopettajilla on oppilaiden liikuntamotivaatiosta ja oppilaiden motivoimisesta kohti liikunnallisesti aktiivista el\u00e4m\u00e4ntapaa. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunnanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja tietoisuutta liikuntamotivaatiosta ja siihen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaisia motivoinnin keinoja liikunnanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kasvattaakseen oppilaiden liikuntamotivaatiota. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, millaisena liikunnanopettajat kokevat oman vastuunsa oppilaiden kasvattamisessa ja motivoimisessa kohti liikunnallisesti aktiivista el\u00e4m\u00e4ntapaa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 eri ty\u00f6kokemuksen omaavaa liikunnanopettajaa. Tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen, koska tarkoituksena oli kartoittaa haastateltavien liikunnanopettajien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 motivaatiosta sek\u00e4 oppilaiden motivoimisesta koululiikunnassa. Tarkoituksena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 merkityksi\u00e4 kokemuksien takana ja t\u00e4t\u00e4 kautta ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 tutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4 mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. \nTutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat pitiv\u00e4t motivaatiota keskeisen\u00e4 asiana koululiikunnassa ja liikunnalliseen el\u00e4m\u00e4ntapaan kasvattamisessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa liikunnanopettajat kokivat opettajan persoonan, turvallisen ymp\u00e4rist\u00f6n, oppilaiden autonomian kokemukset sek\u00e4 liikuntatuntien ja opetuksen monipuolisuuden olevan keinoja, joilla oppilaita pystyt\u00e4\u00e4n motivoimaan kohti liikunnallista el\u00e4m\u00e4ntapaa. \nAsiasanat: liikuntamotivaatio, liikuntakasvatus, liikunnallinen el\u00e4m\u00e4ntapa, itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nummela, I. 2018. A physically active lifestyle - Physical education teachers' perceptions and experiences about physical motivation, Faculty of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master's thesis in Sport Pedagogy, 98 pp., 4 appendices. \nThe aim of this study was firstly to find out physical education teachers' perceptions and experiences about motivation and how to motivate students towards physically active lifestyle. Secondly, the aim was to survey teachers' knowledge about motivation and find out what kind of pedagogical and didactical methods teachers use to motivate students in physical education. Thirdly, the aim was to find out how the physical education teachers experience their own responsibility in educating and motivating students towards a physically active lifestyle.\nThe research was a qualitative study and the data were collected through theme interviews. Four physical education teachers with different work experience in the upper secondary school were interviewed in this study. The thesis was phenomenological-hermeneutical because it was intended to chart the experiences and the perceptions of motivation and motivating students. The purpose was to understand the meanings behind the experiences and try to understand the phenomenon of the study as comprehensively as possible.\nPhysical education teachers who participated in this research considered motivation as a key element in physical education. The physical education teachers experienced that the personality of a teacher, a safe atmosphere, the students\u2019 experiences of autonomy and the versatility of physical education classes are the best ways to motivate students towards a physically active lifestyle.\nKeywords: physical motivation, physical education, physically active lifestyle, self-determination theory", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T07:45:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T07:45:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnallinen el\u00e4m\u00e4ntapa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnalliseen el\u00e4m\u00e4ntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282819", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58152
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:49Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f726a38f-fa85-4953-b3e9-c9fc1a79ae86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282819.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nummela, Iida Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta liikuntamotivaatio liikunnallinen elämäntapa itsemääräämisteoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio koululiikunta liikuntakasvatus
title Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
title_full Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
title_fullStr Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
title_full_unstemmed Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
title_short Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen
title_sort liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
title_sub Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
title_txtP Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta
topic liikuntamotivaatio liikunnallinen elämäntapa itsemääräämisteoria Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio koululiikunta liikuntakasvatus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsemääräämisteoria koululiikunta liikunnallinen elämäntapa liikuntakasvatus liikuntamotivaatio motivaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58152 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282819
work_keys_str_mv AT nummelaiida liikunnalliseenelämäntapaankasvattaminenliikunnanopettajienkäsityksiäjakokemuksiaopp