E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä

E-portfoliota käytetään maailmanlaajuisesti paljon opiskeluvälineenä erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion käyttö vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista lähestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion käyttö opintojen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kurento, Sauli, Tamminen, Olli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58151
_version_ 1826225807746400256
author Kurento, Sauli Tamminen, Olli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kurento, Sauli Tamminen, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kurento, Sauli Tamminen, Olli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kurento, Sauli
datasource_str_mv jyx
description E-portfoliota käytetään maailmanlaajuisesti paljon opiskeluvälineenä erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion käyttö vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista lähestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion käyttö opintojen aikana jatkuu työelämään sekä tukee opiskelijan elinikäistä oppimista. E-portfolion käyttö vaatii kuitenkin tukea, etteivät sen hyödyt jää saavuttamatta. Tämän tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen oppiaineessa ensimmäistä kertaa käytössä ollut e-portfolio on otettu vastaan opiskelijoiden keskuudessa, miten sitä on käytetty, millaisena se on koettu ja minkälaisia kehityskohteita e-portfolion käytöstä on löydetty. Päätutkimustehtäväksi nousi e-portfolion kehittämisehdotusten esittäminen opiskelijoilta kerätyn aineiston pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tausta-aineistoa kerättiin kyselylomakkeella, jonka perusteella valikoitiin kuusi haastateltavaa puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Haastatteluaineiston perusteella selvisi, että e-portfoliossa ja erityisesti sen käytön ohjauksessa on kehitettävää. Opiskelijat käyttävät e-portfoliota lähinnä materiaalipankkina, ja haastateltavat kuvaavat e-portfolion käyttöön tarvittavan motivaation puutetta. Opiskelijat näkevät e-portfolion hyödyllisenä välineenä sekä opintoja että työelämää varten, mutta tiedostavat hyötyjen toteutuvan vain aktiivisen käytön seurauksena. Vaikuttaa ilmeiseltä, etteivät opiskelijat osaa käyttää e-portfoliota saavut- taakseen kaikkia sen käytöstä seuraavia hyötyjä. E-portfolion kehittämishaasteina tulevat olemaan opiskelijoiden e-portfolion käyttötaitojen vahvistaminen sekä e-portfoliotyöskentelyn ohjauksen kehittäminen opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ter\u00e4v\u00e4 , Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurento, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tamminen, Olli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T07:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T07:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58151", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "E-portfoliota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n maailmanlaajuisesti paljon opiskeluv\u00e4lineen\u00e4 erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion k\u00e4ytt\u00f6 vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista l\u00e4hestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion k\u00e4ytt\u00f6 opintojen aikana jatkuu ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 tukee opiskelijan elinik\u00e4ist\u00e4 oppimista. E-portfolion k\u00e4ytt\u00f6 vaatii kuitenkin tukea, etteiv\u00e4t sen hy\u00f6dyt j\u00e4\u00e4 saavuttamatta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston varhaiskasvatustieteen oppiaineessa ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ollut e-portfolio on otettu vastaan opiskelijoiden keskuudessa, miten sit\u00e4 on k\u00e4ytetty, millaisena se on koettu ja mink\u00e4laisia kehityskohteita e-portfolion k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on l\u00f6ydetty. P\u00e4\u00e4tutkimusteht\u00e4v\u00e4ksi nousi e-portfolion kehitt\u00e4misehdotusten esitt\u00e4minen opiskelijoilta ker\u00e4tyn aineiston pohjalta.\t\t\t\t\tTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tausta-aineistoa ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, jonka perusteella valikoitiin kuusi haastateltavaa puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. \t\t\t\t Haastatteluaineiston perusteella selvisi, ett\u00e4 e-portfoliossa ja erityisesti sen k\u00e4yt\u00f6n ohjauksessa on kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4. Opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t e-portfoliota l\u00e4hinn\u00e4 materiaalipankkina, ja haastateltavat kuvaavat e-portfolion k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarvittavan motivaation puutetta. Opiskelijat n\u00e4kev\u00e4t e-portfolion hy\u00f6dyllisen\u00e4 v\u00e4lineen\u00e4 sek\u00e4 opintoja ett\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 varten, mutta tiedostavat hy\u00f6tyjen toteutuvan vain aktiivisen k\u00e4yt\u00f6n seurauksena.\t\t\t\t\t\t Vaikuttaa ilmeiselt\u00e4, etteiv\u00e4t opiskelijat osaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 e-portfoliota saavut- taakseen kaikkia sen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 seuraavia hy\u00f6tyj\u00e4. E-portfolion kehitt\u00e4mishaasteina tulevat olemaan opiskelijoiden e-portfolion k\u00e4ytt\u00f6taitojen vahvistaminen sek\u00e4 e-portfolioty\u00f6skentelyn ohjauksen kehitt\u00e4minen opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T07:43:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T07:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-portfolio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen v\u00e4lineen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282818", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisprosessi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58151
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a25bd07e-ae00-43cc-948c-682cdde3bae6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282818.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kurento, Sauli Tamminen, Olli E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä e-portfolio varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ammatillinen kehitys elinikäinen oppiminen oppimisprosessi opiskelutaito
title E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
title_full E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
title_fullStr E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
title_full_unstemmed E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
title_short E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
title_sort e portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
title_txtP E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
topic e-portfolio varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ammatillinen kehitys elinikäinen oppiminen oppimisprosessi opiskelutaito
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammatillinen kehitys e-portfolio elinikäinen oppiminen opiskelutaito oppimisprosessi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58151 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282818
work_keys_str_mv AT kurentosauli eportfolioprosessivarhaiskasvatustieteenopiskelijoidenomanosaamisentunnistamisenväl