E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä

E-portfoliota käytetään maailmanlaajuisesti paljon opiskeluvälineenä erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion käyttö vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista lähestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion käyttö opintojen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kurento, Sauli, Tamminen, Olli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58151
Description
Summary:E-portfoliota käytetään maailmanlaajuisesti paljon opiskeluvälineenä erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion käyttö vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista lähestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion käyttö opintojen aikana jatkuu työelämään sekä tukee opiskelijan elinikäistä oppimista. E-portfolion käyttö vaatii kuitenkin tukea, etteivät sen hyödyt jää saavuttamatta. Tämän tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen oppiaineessa ensimmäistä kertaa käytössä ollut e-portfolio on otettu vastaan opiskelijoiden keskuudessa, miten sitä on käytetty, millaisena se on koettu ja minkälaisia kehityskohteita e-portfolion käytöstä on löydetty. Päätutkimustehtäväksi nousi e-portfolion kehittämisehdotusten esittäminen opiskelijoilta kerätyn aineiston pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tausta-aineistoa kerättiin kyselylomakkeella, jonka perusteella valikoitiin kuusi haastateltavaa puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Haastatteluaineiston perusteella selvisi, että e-portfoliossa ja erityisesti sen käytön ohjauksessa on kehitettävää. Opiskelijat käyttävät e-portfoliota lähinnä materiaalipankkina, ja haastateltavat kuvaavat e-portfolion käyttöön tarvittavan motivaation puutetta. Opiskelijat näkevät e-portfolion hyödyllisenä välineenä sekä opintoja että työelämää varten, mutta tiedostavat hyötyjen toteutuvan vain aktiivisen käytön seurauksena. Vaikuttaa ilmeiseltä, etteivät opiskelijat osaa käyttää e-portfoliota saavut- taakseen kaikkia sen käytöstä seuraavia hyötyjä. E-portfolion kehittämishaasteina tulevat olemaan opiskelijoiden e-portfolion käyttötaitojen vahvistaminen sekä e-portfoliotyöskentelyn ohjauksen kehittäminen opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi.