Laulajan elämää opiskelijasta ammattilaiseksi

Seurantatutkimuksessani tutkin, muuttuvatko klassisen laulajan kokemukset laulamisesta ja esiintymiseen liittyvistä ilmiöistä kuudentoista vuoden aikana ja miten laulaja kokee esiintymiseen liittyvät ilmiöt nykyään. Tutkin myös, vaatiiko esiintyvänä taiteilijana toimiminen laulajalta elämässä henkil...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nurmi, Jaana
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58150
Kuvaus
Yhteenveto:Seurantatutkimuksessani tutkin, muuttuvatko klassisen laulajan kokemukset laulamisesta ja esiintymiseen liittyvistä ilmiöistä kuudentoista vuoden aikana ja miten laulaja kokee esiintymiseen liittyvät ilmiöt nykyään. Tutkin myös, vaatiiko esiintyvänä taiteilijana toimiminen laulajalta elämässä henkilökohtaisia kompromisseja. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvan fenomenologisen psykologian keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän laulajaa. Tutkimuksen tuloksen osoittivat, että laulamisen kokemus muuttuu opiskelijan tunnepitoisesta reagoinnista ammattimaiseen suhtautumistapaan. Sekä opiskelijat että ammattilaiset kokevat esiintymisen mielekkäänä. Ammattilaulajilla esiintyvän taiteilijan ura on unelmien täyttymys. He kokevat esiintymiseen valmentautumisen opiskelijoita työläämpänä, mikä selittyy sillä, että laulaja kokee laulamisen ulkopuolisen elämän sekä ammatillisen elämän yhdistämisen haasteellisena. Ammattilaulaja joutuu teke-mään uraa koskevia kompromisseja, koska laulajan työ on vaativaa. Esiintymisjännitys on ammattilaulajalla hyvän esiintymisen taustalla ja ilman esiintymisjännitystä on vaikeaa saada aikaiseksi täysipainoista esiintymistä. Opiskelija suhtautuu esiintymisjännitykseen toisinaan negatiivisesti ja ajattelee ammattilaista helpommin esiintymisjännityksen häiritsevänä, hallitsemattomana ilmiönä.