”Kaapista käyttöön” lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta

Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa sekä miten lapsen vasu näkyy päiväkodin arjessa. Aiheen tarkastelu on tärkeä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hänninen, Anni, Keppo, Niina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58149
_version_ 1826225802426974208
author Hänninen, Anni Keppo, Niina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hänninen, Anni Keppo, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hänninen, Anni Keppo, Niina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hänninen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa sekä miten lapsen vasu näkyy päiväkodin arjessa. Aiheen tarkastelu on tärkeää, sillä lapsen uudistunut vasu on otettu käyttöön syksyllä 2017. Lapsen vasua on tutkittu aiemmin jonkin verran, mutta uudistuksen jälkeen tutkimuksia ei ole tehty. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Keski-Suomen alueella ja siihen osallistui kahdeksan lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluna ja aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksestamme selvisi, että lapsen vasu on uudistuksen myötä tuonut lastentarhanopettajan työhön mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lastentarhanopettajat ovat tuoneet lapsen vasun tavoitteet päiväkodin arkeen, arjen rutiinien sekä toiminnan suunnittelun kautta. Lastentarhanopettajien mielestä lapsen vasu on melko luonnollisena osana arkea sen yksinkertaisten ja arjesta nousevien tavoitteiden vuoksi. Lapsen vasuun kirjatut tavoitteet tulisi huomioida ja toiminta tulisi suunnitella niiden pohjalta. Lapsen vasu ja siihen liittyvien uudistusten yhdistäminen varhaiskasvatuksen arkeen on aikaa vievä prosessi. Lastentarhanopettajat kertoivat, että uudistuneen lapsen vasun laatiminen ja arkeen yhdistäminen vaatii harjoittelua, mutta uudistus on viemässä varhaiskasvatusta parempaan suuntaan.
first_indexed 2019-08-19T08:21:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nninen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keppo, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T07:34:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T07:34:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58149", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia\r\nlapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia\r\najatuksia lapsen vasu on her\u00e4tt\u00e4nyt lastentarhanopettajissa sek\u00e4 miten\r\nlapsen vasu n\u00e4kyy p\u00e4iv\u00e4kodin arjessa. Aiheen tarkastelu on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 lapsen\r\nuudistunut vasu on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n syksyll\u00e4 2017. Lapsen vasua on tutkittu\r\naiemmin jonkin verran, mutta uudistuksen j\u00e4lkeen tutkimuksia ei ole tehty.\r\nTutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Keski-Suomen alueella ja siihen\r\nosallistui kahdeksan lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin yksil\u00f6haastatteluna\r\nja aineiston analysoinnissa k\u00e4ytimme aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTutkimuksestamme selvisi, ett\u00e4 lapsen vasu on uudistuksen my\u00f6t\u00e4 tuonut\r\nlastentarhanopettajan ty\u00f6h\u00f6n mahdollisuuksia, mutta my\u00f6s haasteita. Lastentarhanopettajat\r\novat tuoneet lapsen vasun tavoitteet p\u00e4iv\u00e4kodin arkeen, arjen\r\nrutiinien sek\u00e4 toiminnan suunnittelun kautta. Lastentarhanopettajien mielest\u00e4\r\nlapsen vasu on melko luonnollisena osana arkea sen yksinkertaisten ja arjesta\r\nnousevien tavoitteiden vuoksi. Lapsen vasuun kirjatut tavoitteet tulisi huomioida\r\nja toiminta tulisi suunnitella niiden pohjalta.\r\nLapsen vasu ja siihen liittyvien uudistusten yhdist\u00e4minen varhaiskasvatuksen\r\narkeen on aikaa viev\u00e4 prosessi. Lastentarhanopettajat kertoivat, ett\u00e4 uudistuneen\r\nlapsen vasun laatiminen ja arkeen yhdist\u00e4minen vaatii harjoittelua,\r\nmutta uudistus on viem\u00e4ss\u00e4 varhaiskasvatusta parempaan suuntaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T07:34:53Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T07:34:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen varhaiskasvatussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen dokumentointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKaapista k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n\u201d : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58149
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca1cb43c-001e-4d3a-ac28-c4991be15b85\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282816.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hänninen, Anni Keppo, Niina ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta lapsen varhaiskasvatussuunnitelma kasvatusyhteistyö pedagoginen dokumentointi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus
title ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
title_full ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
title_fullStr ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
title_full_unstemmed ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
title_short ”Kaapista käyttöön”
title_sort kaapista käyttöön lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
title_sub lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
title_txtP ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
topic lapsen varhaiskasvatussuunnitelma kasvatusyhteistyö pedagoginen dokumentointi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kasvatusyhteistyö lapsen varhaiskasvatussuunnitelma pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58149 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282816
work_keys_str_mv AT hänninenanni kaapistakäyttöönlastentarhanopettajienkokemuksialapsenvarhaiskasvatussuunnitelmasta