Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana

Tässä tutkimuksessa olimme kiinnostuneista siitä, kuinka tutkittavat kuvasivat kokemuksiaan eettisesti haastavista ohjaustilanteista ja millä tavoin he hahmottivat eettistä toimintaansa näissä tilanteissa. Tarkoituksemme oli selvittää ohjaustyötä tekevien pohdintoja eettisyydestä ja tuoda näkyväk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pyörälä, Virpi, Savola, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58146
_version_ 1828193089960804352
author Pyörälä, Virpi Savola, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pyörälä, Virpi Savola, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pyörälä, Virpi Savola, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pyörälä, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa olimme kiinnostuneista siitä, kuinka tutkittavat kuvasivat kokemuksiaan eettisesti haastavista ohjaustilanteista ja millä tavoin he hahmottivat eettistä toimintaansa näissä tilanteissa. Tarkoituksemme oli selvittää ohjaustyötä tekevien pohdintoja eettisyydestä ja tuoda näkyväksi toimintatapoja, jotka edistävät tai estävät eettisesti haastavissa ohjaustilanteissa toimimista. Käsillä oleva pro gradu -tutkielma on laadullinen, fenomenologinen ja avoimeen teemahaastatteluun perustuva tutkimus. Fenomenologia mahdollistaa keskittymisen haastateltavien omiin kokemuksiin, elämysmaailmaan ja heidän tuottamiin määritelmiin tutkittavasta ilmiöstä. Keskeistä olivat haastateltavien kuvaukset kokemuksistaan eettisesti haastavien ohjaustilanteiden eteenpäin viemistä edistävistä ja estävistä toimintavoista. Haastatellut olivat ihmisiä, joilla oli omakohtaista kokemusta tutkittavasta ilmiöstä. Haastattelut toteutettiin haastateltavien itse määrittelemässä ympäristössä, heidän työpaikoillaan. Eettisesti haastavissa ohjaustilanteissa toimimista edisti tämän tutkimuksen mukaan ohjaustyön perustan selvittäminen itselle, opiskelijan yksilöllisyyden kunnioittaminen, työyhteisön ja kollegoiden tuki ja oman arvopohjan tunnistaminen. Ohjattavaan liittyvät pulmat, etenkin mielenterveyden ja elämänhallinnan haasteiden näkyminen, estivät eettisesti haastavien ohjaustilanteiden eteenpäin viemistä. Ohjauskoulutuksen sisällön merkitys ohjaajan työn selkärankana näyttäytyi erittäin merkitsevänä kokonaisuutena ohjaajan oman arvopohjan, inhimillisyyden ja moraalisten valintojen tunnistamisen perustana. Empatiakyky auttoi ohjaajaa ymmärtämään tunnetasolla ohjattavan maailmaa ja pääsemään aidosti ohjattavan sanoman taakse – tunnetasolle.
first_indexed 2019-08-19T08:21:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Py\u00f6r\u00e4l\u00e4, Virpi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savola, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T07:14:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T07:14:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58146", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olimme kiinnostuneista siit\u00e4, kuinka tutkittavat kuvasivat\r\nkokemuksiaan eettisesti haastavista ohjaustilanteista ja mill\u00e4 tavoin he hahmottivat\r\neettist\u00e4 toimintaansa n\u00e4iss\u00e4 tilanteissa. Tarkoituksemme oli selvitt\u00e4\u00e4 ohjausty\u00f6t\u00e4\r\ntekevien pohdintoja eettisyydest\u00e4 ja tuoda n\u00e4kyv\u00e4ksi toimintatapoja, jotka\r\nedist\u00e4v\u00e4t tai est\u00e4v\u00e4t eettisesti haastavissa ohjaustilanteissa toimimista.\r\nK\u00e4sill\u00e4 oleva pro gradu -tutkielma on laadullinen, fenomenologinen ja avoimeen\r\nteemahaastatteluun perustuva tutkimus. Fenomenologia mahdollistaa keskittymisen\r\nhaastateltavien omiin kokemuksiin, el\u00e4mysmaailmaan ja heid\u00e4n tuottamiin\r\nm\u00e4\u00e4ritelmiin tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4. Keskeist\u00e4 olivat haastateltavien kuvaukset\r\nkokemuksistaan eettisesti haastavien ohjaustilanteiden eteenp\u00e4in viemist\u00e4\r\nedist\u00e4vist\u00e4 ja est\u00e4vist\u00e4 toimintavoista. Haastatellut olivat ihmisi\u00e4, joilla oli\r\nomakohtaista kokemusta tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4. Haastattelut toteutettiin haastateltavien\r\nitse m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, heid\u00e4n ty\u00f6paikoillaan.\r\nEettisesti haastavissa ohjaustilanteissa toimimista edisti t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen\r\nmukaan ohjausty\u00f6n perustan selvitt\u00e4minen itselle, opiskelijan yksil\u00f6llisyyden\r\nkunnioittaminen, ty\u00f6yhteis\u00f6n ja kollegoiden tuki ja oman arvopohjan tunnistaminen.\r\nOhjattavaan liittyv\u00e4t pulmat, etenkin mielenterveyden ja el\u00e4m\u00e4nhallinnan\r\nhaasteiden n\u00e4kyminen, estiv\u00e4t eettisesti haastavien ohjaustilanteiden eteenp\u00e4in\r\nviemist\u00e4.\r\nOhjauskoulutuksen sis\u00e4ll\u00f6n merkitys ohjaajan ty\u00f6n selk\u00e4rankana n\u00e4ytt\u00e4ytyi\r\neritt\u00e4in merkitsev\u00e4n\u00e4 kokonaisuutena ohjaajan oman arvopohjan, inhimillisyyden\r\nja moraalisten valintojen tunnistamisen perustana. Empatiakyky auttoi\r\nohjaajaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n tunnetasolla ohjattavan maailmaa ja p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n aidosti\r\nohjattavan sanoman taakse \u2013 tunnetasolle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T07:14:23Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T07:14:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastava ohjaustilanne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282813", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvominen)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansanopistot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58146
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:53Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ebee45f2-298f-4403-8dd8-51bb41a6f7aa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282813.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pyörälä, Virpi Savola, Katri Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana haastava ohjaustilanne Kasvatustiede Education 102 ohjaus (neuvominen) kokemukset kansanopistot fenomenologia eettisyys
title Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
title_full Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
title_fullStr Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
title_full_unstemmed Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
title_short Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
title_sort kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
title_txtP Kokemuksia eettisesti haastavista ohjaustilanteista kansanopistojen ohjaajien kertomana
topic haastava ohjaustilanne Kasvatustiede Education 102 ohjaus (neuvominen) kokemukset kansanopistot fenomenologia eettisyys
topic_facet 102 Education Kasvatustiede eettisyys fenomenologia haastava ohjaustilanne kansanopistot kokemukset ohjaus (neuvominen)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58146 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282813
work_keys_str_mv AT pyörälävirpi kokemuksiaeettisestihaastavistaohjaustilanteistakansanopistojenohjaajienkertomana