Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa

Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja luottamuksella on siinä tärkeä osuus. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjalli-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kokko, Iida
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58141
_version_ 1826225794024734720
author Kokko, Iida
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kokko, Iida Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kokko, Iida Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kokko, Iida
datasource_str_mv jyx
description Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja luottamuksella on siinä tärkeä osuus. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjalli-suuskatsauksen muodossa kuluttajan luottamuksen vaikutusta ostopäätöspro-sessiin verkkokaupassa. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuluttajan luotta-mus muodostuu verkkokaupassa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat? 2. Millai-nen vaikutus luottamuksella on kuluttajan ostopäätösprosessiin verkkokaupan kontekstissa? Apukysymyksenä toiseen tutkimuskysymykseen on: Millainen kuluttajan ostopäätösprosessi verkkokaupassa on? Tutkimuskysymyksiin pyrit-tiin vastaamaan kattavasti korkealaatuisen lähdekirjallisuuden pohjalta. Kulut-tajan luottamukseen havaittiin vaikuttavan useita eri tekijöitä, jotka jaettiin nel-jään eri kategoriaan. Näitä kategorioita ja niihin sisältyviä pienempiä tekijöitä kuvattiin laajemmin omissa alaluvuissaan. Kuluttajan ostopäätösprosessi käsi-teltiin klassisen viisivaiheisen ostopäätösprosessin mallin avulla ja lisäksi ku-vailtiin ostopäätösprosessin erityispiirteitä verkkokaupassa. Kuluttajan luotta-muksella havaittiin olevan suuri vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupan kontekstissa. Luottamusta pidetään ostopäätösprosessin pohjana. Se mahdollis-taa ostopäätösprosessin toteutumisen vähentämällä kuluttajan kokemaa riskiä ostopäätöksen teossa. Kuluttajan luottamusta ja sen suhdetta ostopäätösproses-siin on tärkeä tutkia, sillä ne ovat pohja kannattavalle yritystoiminnalle.
first_indexed 2019-08-19T08:21:31Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palonen, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokko, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T06:14:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T06:14:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58141", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Verkkokaupank\u00e4ynti on digitalisaation my\u00f6t\u00e4 kasvanut huomattavasti. My\u00f6s kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lis\u00e4\u00e4ntynyt. Kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi on verkkokaupan my\u00f6t\u00e4 monimuotoistunut ja luottamuksella on siin\u00e4 t\u00e4rke\u00e4 osuus. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan kirjalli-suuskatsauksen muodossa kuluttajan luottamuksen vaikutusta ostop\u00e4\u00e4t\u00f6spro-sessiin verkkokaupassa. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Miten kuluttajan luotta-mus muodostuu verkkokaupassa ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t siihen vaikuttavat? 2. Millai-nen vaikutus luottamuksella on kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin verkkokaupan kontekstissa? Apukysymyksen\u00e4 toiseen tutkimuskysymykseen on: Millainen kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi verkkokaupassa on? Tutkimuskysymyksiin pyrit-tiin vastaamaan kattavasti korkealaatuisen l\u00e4hdekirjallisuuden pohjalta. Kulut-tajan luottamukseen havaittiin vaikuttavan useita eri tekij\u00f6it\u00e4, jotka jaettiin nel-j\u00e4\u00e4n eri kategoriaan. N\u00e4it\u00e4 kategorioita ja niihin sis\u00e4ltyvi\u00e4 pienempi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 kuvattiin laajemmin omissa alaluvuissaan. Kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi k\u00e4si-teltiin klassisen viisivaiheisen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin mallin avulla ja lis\u00e4ksi ku-vailtiin ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin erityispiirteit\u00e4 verkkokaupassa. Kuluttajan luotta-muksella havaittiin olevan suuri vaikutus ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin verkkokaupan kontekstissa. Luottamusta pidet\u00e4\u00e4n ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin pohjana. Se mahdollis-taa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin toteutumisen v\u00e4hent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kuluttajan kokemaa riski\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen teossa. Kuluttajan luottamusta ja sen suhdetta ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sproses-siin on t\u00e4rke\u00e4 tutkia, sill\u00e4 ne ovat pohja kannattavalle yritystoiminnalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T06:14:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T06:14:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajan luottamus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessiin verkkokaupassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282808", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokaupat (WWW-sivustot)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58141
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kokko, Iida Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa ostopäätösprosessi kuluttajan luottamus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat verkkokaupat (WWW-sivustot) kuluttajakäyttäytyminen ostopäätökset
title Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
title_full Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
title_fullStr Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
title_full_unstemmed Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
title_short Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
title_sort kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
title_txtP Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
topic ostopäätösprosessi kuluttajan luottamus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat verkkokaupat (WWW-sivustot) kuluttajakäyttäytyminen ostopäätökset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kuluttajakäyttäytyminen kuluttajan luottamus kuluttajat ostopäätökset ostopäätösprosessi verkkokaupat (WWW-sivustot)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58141 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282808
work_keys_str_mv AT kokkoiida kuluttajanluottamuksenvaikutusostopäätösprosessiinverkkokaupassa