Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus

Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata neuvomista ohjauskeskustelun toimintona Ohjaamossa. Matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluna neuvominen on keskeinen osa Ohjaamon toimintaa, joten on tärkeää tietää, miten neuvomista käytetään ohjauksen tukena. Ohjaamo on vakinaistuva osa Suomen ohjausjärje...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Myllylä, Katri, Pehkonen, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58140
_version_ 1826225700748656640
author Myllylä, Katri Pehkonen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Myllylä, Katri Pehkonen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Myllylä, Katri Pehkonen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Myllylä, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata neuvomista ohjauskeskustelun toimintona Ohjaamossa. Matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluna neuvominen on keskeinen osa Ohjaamon toimintaa, joten on tärkeää tietää, miten neuvomista käytetään ohjauksen tukena. Ohjaamo on vakinaistuva osa Suomen ohjausjärjestelmää. Ohjaamon kehittämisen kannalta on tärkeää tutkia, millaisia kohtaamisia ohjauskeskustelut Ohjaamossa ovat. Tutkimus on laadullinen ja aineistolähtöinen tutkimus. Aineisto koostuu videoiduista ohjauskeskusteluista Ohjaamoissa. Analyysimenetelmänä käytettiin keskustelunanalyysia. Keskustelunanalyysin avulla voidaan kuvata ilmiötä ja tutkia, miten vuorovaikutuksen ihanteet toteutuvat vuorovaikutustilanteessa. Tulosten mukaan neuvontajakso syntyi ohjattavan neuvonpyynnöstä, ohjattavan huolen tai ongelman ilmaisusta tai ohjaajan aloitteesta. Neuvo muotoiltiin direktiivisesti, suosittavasti tai kohdentamattomasti. Neuvontajaksojen topiikit olivat työ, koulutus, huolet tai muu elämä. Neuvo hyväksyttiin tai hylättiin joko aktiivisesti tai passiivisesti. Neuvon passiivinen hyväksyminen ja aktiivinen torjuminen johtivat neuvontajakson päättymiseen, neuvon tarjoamisen jatkamiseen tai uuteen toimintoon keskustelussa, esimerkiksi neuvotteluun. Tutkimuksen mukaan neuvominen on osa ohjaajan asiantuntijuutta ja tuen antamista ohjattavalle, mutta myös institutionaalista toimintaa. Neuvominen on keskeinen ja monimuotoinen osa ohjauskeskustelua. Neuvominen voi sekä mahdollistaa ohjauksen tavoitteiden toteutumista että ilmentää ohjaajan ja ohjattavan välistä dynamiikkaa ja rooleja.
first_indexed 2019-08-19T08:21:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parkkinen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyl\u00e4, Katri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pehkonen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T06:00:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T06:00:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58140", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata neuvomista ohjauskeskustelun toimintona Ohjaamossa. Matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluna neuvominen on keskeinen osa Ohjaamon toimintaa, joten on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiet\u00e4\u00e4, miten neuvomista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ohjauksen tukena. Ohjaamo on vakinaistuva osa Suomen ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4. Ohjaamon kehitt\u00e4misen kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, millaisia kohtaamisia ohjauskeskustelut Ohjaamossa ovat. \nTutkimus on laadullinen ja aineistol\u00e4ht\u00f6inen tutkimus. Aineisto koostuu videoiduista ohjauskeskusteluista Ohjaamoissa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin keskustelunanalyysia. Keskustelunanalyysin avulla voidaan kuvata ilmi\u00f6t\u00e4 ja tutkia, miten vuorovaikutuksen ihanteet toteutuvat vuorovaikutustilanteessa.\nTulosten mukaan neuvontajakso syntyi ohjattavan neuvonpyynn\u00f6st\u00e4, ohjattavan huolen tai ongelman ilmaisusta tai ohjaajan aloitteesta. Neuvo muotoiltiin direktiivisesti, suosittavasti tai kohdentamattomasti. Neuvontajaksojen topiikit olivat ty\u00f6, koulutus, huolet tai muu el\u00e4m\u00e4. Neuvo hyv\u00e4ksyttiin tai hyl\u00e4ttiin joko aktiivisesti tai passiivisesti. Neuvon passiivinen hyv\u00e4ksyminen ja aktiivinen torjuminen johtivat neuvontajakson p\u00e4\u00e4ttymiseen, neuvon tarjoamisen jatkamiseen tai uuteen toimintoon keskustelussa, esimerkiksi neuvotteluun.\nTutkimuksen mukaan neuvominen on osa ohjaajan asiantuntijuutta ja tuen antamista ohjattavalle, mutta my\u00f6s institutionaalista toimintaa. Neuvominen on keskeinen ja monimuotoinen osa ohjauskeskustelua. Neuvominen voi sek\u00e4 mahdollistaa ohjauksen tavoitteiden toteutumista ett\u00e4 ilment\u00e4\u00e4 ohjaajan ja ohjattavan v\u00e4list\u00e4 dynamiikkaa ja rooleja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T06:00:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T06:00:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "neuvominen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjauskeskustelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ohjaamo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282807", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58140
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e5e1486-e388-4835-8a7d-a504bbf8dd26\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282807.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllylä, Katri Pehkonen, Elina Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus neuvominen ohjauskeskustelu Ohjaamo keskustelunanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_full Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_fullStr Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_full_unstemmed Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_short Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_sort neuvominen ohjaamojen ohjauskeskusteluissa keskustelunanalyyttinen tutkimus
title_txtP Neuvominen Ohjaamojen ohjauskeskusteluissa: keskustelunanalyyttinen tutkimus
topic neuvominen ohjauskeskustelu Ohjaamo keskustelunanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Ohjaamo Teacher Education keskustelunanalyysi neuvominen ohjauskeskustelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58140 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282807
work_keys_str_mv AT myllyläkatri neuvominenohjaamojenohjauskeskusteluissakeskustelunanalyyttinentutkimus