Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen kiihtyvyysmittarilla mitattu kokonaisaktiivisuus muuttuu lapsen iän lisääntyessä, miten lapsen aktiivisuus muuttuu arkipäivän ja viikonlopun välillä, onko lapsen ylä- ja alaraajojen aktiivisuudessa eroja sekä onko lapsen oikean ja vasemman k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Punnala, Nina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58116
_version_ 1828193089939832832
author Punnala, Nina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Punnala, Nina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Punnala, Nina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Punnala, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen kiihtyvyysmittarilla mitattu kokonaisaktiivisuus muuttuu lapsen iän lisääntyessä, miten lapsen aktiivisuus muuttuu arkipäivän ja viikonlopun välillä, onko lapsen ylä- ja alaraajojen aktiivisuudessa eroja sekä onko lapsen oikean ja vasemman kehonpuolen aktiivisuudessa eroa. Tutkimus on pitkittäistutkimus, jossa on seurattu seitsemää lasta yhteensä neljän vuoden ajan. Tutkimuksen aineisto oli osa tutkimushanketta, jonka aikana seurattiin lasten kehitystä ensimmäisen 7–vuoden ajan. Tutkimushanke alkoi, kun lapset olivat n. 3kk ikäisiä vuonna 1990. Tämän osa-tutkimuksen aineistonkeruu alkoi lasten ollessa 3–4–vuotiaita ja tutkimus päättyi, kun lapset olivat 6–7–vuotiaita. Perheitä, jotka vapaaehtoisuuteen perustuen olivat mukana, oli yhteensä seitsemän. Jokaisesta perheestä osallistui tutkimukseen yksi lapsi. Tässä tutkimuksessa lasten fyysistä aktiivisuutta tutkittiin kiihtyvyyteen reagoivien aktiivisuusmit-tareiden (Kaulin & Willis malli 101) antamien aktiivisuuslukemien perusteella. Saatu data kirjattiin fyysistä aktiivisuutta kuvaavaksi aktiivisuuslukemaksi (AUs). Lisäksi lasten vanhempien täyttä-mällä kyselylomakkeella kartoitettiin erilaisia taustamuuttujia, kuten liikunnan harrastamista tai liikuntavälineiden omistamista. Aineiston tilastollinen analyysi tapahtui SPSS- ohjelman avulla. Kuvailevien muuttujien (ka, kh) lisäksi eri ryhmien välisten erojen tilastollista merkitsevyyttä tes-tattiin T-testillä. Tulosten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus kasvoi lapsen iän lisääntyessä. Arkipäivien aktiivisuus oli kaikkina mittausvuosina suurempaa kuin viikonlopun aktiivisuus. Lasten eri kehonpuolten, ylä-ala tai oikea-vasen, välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja, vaikka tutkimus osoitti, että lasten välillä oli yksilöllisiä eroja aktiivisuudessa. Pienen tutkimusjoukon (N=7) vuoksi, tulokset eivät saavuttaneet tilastollista merkitsevyyttä. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että lasten fyysisen aktiivisuuden määrä lisääntyy lapsen kasvaessa ja alle kouluikäisten lasten fyysinen aktiivisuus on koko kehoa kuormittavaa niin sanottua karkeamotorista liikkumista ja liikuntaa. Saatujen tutkimustulosten ja pohdintojen valossa olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että jokainen aikuinen loisi lapsille monipuoliset mahdollisuudet liikkua ja leikkiä. Lasten tulisi saada toteuttaa luontaista liikkumisen halua varhaiskasvattajien kannustamana ja innostamana huomioon ottaen kulloinenkin kehitysvaihe. Aikuinen on se, joka määrittää lapsen mahdollisuuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan. Se heijastuu aktiivisuuden kokonaismäärään. The purpose of this thesis was to find out how the overall activity of a child measured by actometers changes as the child grows, how the child's activity changes between weekdays and weekend, whether the child's upper and lower limbs differ and whether the child's right and left body activity is different. This study is longitudinal study, followed by seven children for a total of four years. The study material was part of a research project. During the project they followed the development of children for the first 7 years. The research project started when the children were about 3 months old. At the start of this subproject, the children were 3-4 years old and when the project was completed, the children were 6-7 years old. There were a total of seven families on a voluntary basis. One child participated in the study for each family. In this study, the physical activity of the children was supported by the activity readings given by acceleration- responsive activity indicators (Motion recorder, Kaulin & Willis model 101). The material was processed and the data obtained was recorded as activity readings (AU) describing physical activity. The statistical analysis of the material was done with SPSS. In addition to the descriptive variables (m, sd), the statistical significance of the differences between the different groups was tested by T-test. According to the results, the physical activity of children increased as the child's age increased. The activity of weekdays was greater than the activity of the weekend in all years. There were no statistically significant differences between the different body parts, upper or right-left of the children. The study showed that individual differences in activity are visible. Due to the small research population (N = 7), the results however are not statistically significant. It can be concluded that the number of physical activity of children increases as the child grows up and the physical activity of children under school age includes the movement of the so-called gross motor skills to the whole body. In the light of the results and reflections that have been made, it would be important to pay attention to the fact that every adult would give children versatile opportunities to move and play. Children should be able to carry out the intrinsic desire to move around, given the encouragement and inspiration of early educators, taking into account the current stage of development. Adults are the ones that determines the activity of the child every day.
first_indexed 2019-08-19T08:21:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Punnala, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-25T10:39:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-25T10:39:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58116", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten lapsen kiihtyvyysmittarilla mitattu kokonaisaktiivisuus muuttuu lapsen i\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4, miten lapsen aktiivisuus muuttuu arkip\u00e4iv\u00e4n ja viikonlopun v\u00e4lill\u00e4, onko lapsen yl\u00e4- ja alaraajojen aktiivisuudessa eroja sek\u00e4 onko lapsen oikean ja vasemman kehonpuolen aktiivisuudessa eroa. Tutkimus on pitkitt\u00e4istutkimus, jossa on seurattu seitsem\u00e4\u00e4 lasta yhteens\u00e4 nelj\u00e4n vuoden ajan.\n\nTutkimuksen aineisto oli osa tutkimushanketta, jonka aikana seurattiin lasten kehityst\u00e4 ensimm\u00e4isen 7\u2013vuoden ajan. Tutkimushanke alkoi, kun lapset olivat n. 3kk ik\u00e4isi\u00e4 vuonna 1990. T\u00e4m\u00e4n osa-tutkimuksen aineistonkeruu alkoi lasten ollessa 3\u20134\u2013vuotiaita ja tutkimus p\u00e4\u00e4ttyi, kun lapset olivat 6\u20137\u2013vuotiaita. Perheit\u00e4, jotka vapaaehtoisuuteen perustuen olivat mukana, oli yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n. Jokaisesta perheest\u00e4 osallistui tutkimukseen yksi lapsi. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa lasten fyysist\u00e4 aktiivisuutta tutkittiin kiihtyvyyteen reagoivien aktiivisuusmit-tareiden (Kaulin & Willis malli 101) antamien aktiivisuuslukemien perusteella. Saatu data kirjattiin fyysist\u00e4 aktiivisuutta kuvaavaksi aktiivisuuslukemaksi (AUs). Lis\u00e4ksi lasten vanhempien t\u00e4ytt\u00e4-m\u00e4ll\u00e4 kyselylomakkeella kartoitettiin erilaisia taustamuuttujia, kuten liikunnan harrastamista tai liikuntav\u00e4lineiden omistamista. Aineiston tilastollinen analyysi tapahtui SPSS- ohjelman avulla. Kuvailevien muuttujien (ka, kh) lis\u00e4ksi eri ryhmien v\u00e4listen erojen tilastollista merkitsevyytt\u00e4 tes-tattiin T-testill\u00e4.\n\nTulosten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus kasvoi lapsen i\u00e4n lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4. Arkip\u00e4ivien aktiivisuus oli kaikkina mittausvuosina suurempaa kuin viikonlopun aktiivisuus. Lasten eri kehonpuolten, yl\u00e4-ala tai oikea-vasen, v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja, vaikka tutkimus osoitti, ett\u00e4 lasten v\u00e4lill\u00e4 oli yksil\u00f6llisi\u00e4 eroja aktiivisuudessa. Pienen tutkimusjoukon (N=7) vuoksi, tulokset eiv\u00e4t saavuttaneet tilastollista merkitsevyytt\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lasten fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyy lapsen kasvaessa ja alle kouluik\u00e4isten lasten fyysinen aktiivisuus on koko kehoa kuormittavaa niin sanottua karkeamotorista liikkumista ja liikuntaa.\n\nSaatujen tutkimustulosten ja pohdintojen valossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota siihen, ett\u00e4 jokainen aikuinen loisi lapsille monipuoliset mahdollisuudet liikkua ja leikki\u00e4. Lasten tulisi saada toteuttaa luontaista liikkumisen halua varhaiskasvattajien kannustamana ja innostamana huomioon ottaen kulloinenkin kehitysvaihe. Aikuinen on se, joka m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 lapsen mahdollisuuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja liikuntaan. Se heijastuu aktiivisuuden kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis was to find out how the overall activity of a child measured by actometers\nchanges as the child grows, how the child's activity changes between weekdays and weekend, whether\nthe child's upper and lower limbs differ and whether the child's right and left body activity is different.\nThis study is longitudinal study, followed by seven children for a total of four years.\nThe study material was part of a research project. During the project they followed the development of\nchildren for the first 7 years. The research project started when the children were about 3 months old.\nAt the start of this subproject, the children were 3-4 years old and when the project was completed, the\nchildren were 6-7 years old. There were a total of seven families on a voluntary basis. One child participated\nin the study for each family.\nIn this study, the physical activity of the children was supported by the activity readings given by acceleration-\nresponsive activity indicators (Motion recorder, Kaulin & Willis model 101). The material\nwas processed and the data obtained was recorded as activity readings (AU) describing physical activity.\nThe statistical analysis of the material was done with SPSS. In addition to the descriptive variables\n(m, sd), the statistical significance of the differences between the different groups was tested by T-test.\nAccording to the results, the physical activity of children increased as the child's age increased. The\nactivity of weekdays was greater than the activity of the weekend in all years. There were no statistically\nsignificant differences between the different body parts, upper or right-left of the children. The\nstudy showed that individual differences in activity are visible. Due to the small research population\n(N = 7), the results however are not statistically significant. It can be concluded that the number of\nphysical activity of children increases as the child grows up and the physical activity of children under\nschool age includes the movement of the so-called gross motor skills to the whole body.\nIn the light of the results and reflections that have been made, it would be important to pay attention to\nthe fact that every adult would give children versatile opportunities to move and play. Children should\nbe able to carry out the intrinsic desire to move around, given the encouragement and inspiration of\nearly educators, taking into account the current stage of development. Adults are the ones that determines\nthe activity of the child every day.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-25T10:39:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-25T10:39:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaislapsuuden liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiihtyvyysmittari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pitkitt\u00e4istutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksil\u00f6llisist\u00e4 eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805252785", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaislapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58116
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:36Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/124d7535-2cec-4dee-8663-b96be8757527\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805252785.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Punnala, Nina Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna varhaislapsuuden liikunta kiihtyvyysmittari lapset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 terveyden edistäminen fyysinen aktiivisuus liikunta lapsuus varhaislapsuus
title Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna
title_full Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna
title_fullStr Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna
title_full_unstemmed Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna
title_short Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna
title_sort pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna
title_txtP Pitkittäistutkimus fyysisen aktiivisuuden muutoksista ja yksilöllisistä eroista varhaislapsuudessa kiihtyvyysmittarilla mitattuna
topic varhaislapsuuden liikunta kiihtyvyysmittari lapset Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 terveyden edistäminen fyysinen aktiivisuus liikunta lapsuus varhaislapsuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittari lapset lapsuus liikunta terveyden edistäminen varhaislapsuuden liikunta varhaislapsuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58116 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805252785
work_keys_str_mv AT punnalanina pitkittäistutkimusfyysisenaktiivisuudenmuutoksistajayksilöllisistäeroistavarhaislaps