Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä

Pelillistäminen on nostanut suosiotaan yrityskäytössä viime aikoina. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus pelillistämisestä, jonka tarkoituksena on tutkia pelillistämisen käyttöä yrityksissä muissa tarkoituksissa kuin markkinoinnissa. Pelillistäminen perustuu pelimekaniikkojen käyttämiseen ja ne tuottava...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Parviainen, Tuomas
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58108
_version_ 1826225802425925632
author Parviainen, Tuomas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parviainen, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parviainen, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parviainen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Pelillistäminen on nostanut suosiotaan yrityskäytössä viime aikoina. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus pelillistämisestä, jonka tarkoituksena on tutkia pelillistämisen käyttöä yrityksissä muissa tarkoituksissa kuin markkinoinnissa. Pelillistäminen perustuu pelimekaniikkojen käyttämiseen ja ne tuottavat hyötyä erilaisten dynamiikkojen muodossa. Monet yritykset ovat käyttäneet pelillistämistä onnistuneesti, mutta tutkimukset kertovat, että pelillistäminen voi myös aiheuttaa haittoja yritykselle ja sen työntekijöille. Pelillistämistä on kritisoitu viime aikoina sen mahdollisen hyväksikäytön vuoksi, mutta konklusiivisia todisteita tällaisesta ei ole löytynyt. Gamification has become progressively more popular in corporate use during the last couple years. This is a literature review on the subject of gamification. The purpose of this review is to find insight about the usage of gamification in corporations outside of marketing. Gamification is based in the use of mechanics that produce different dynamics that benefit the player and the company. Many companies have succesfully utilised gamification but research shows that gamification can also cause harm both to the company itself and it's employees. Gamification has been recently critizised for it's potential for abuse but no conclusive evidence to prove this hasn't been found.
first_indexed 2019-08-19T08:21:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-25T09:59:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-25T09:59:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58108", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelillist\u00e4minen on nostanut suosiotaan yritysk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 viime aikoina. Kyseess\u00e4 on kirjallisuuskatsaus pelillist\u00e4misest\u00e4, jonka tarkoituksena on tutkia pelillist\u00e4misen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yrityksiss\u00e4 muissa tarkoituksissa kuin markkinoinnissa. Pelillist\u00e4minen perustuu pelimekaniikkojen k\u00e4ytt\u00e4miseen ja ne tuottavat hy\u00f6ty\u00e4 erilaisten dynamiikkojen muodossa.\nMonet yritykset ovat k\u00e4ytt\u00e4neet pelillist\u00e4mist\u00e4 onnistuneesti, mutta tutkimukset kertovat, ett\u00e4 pelillist\u00e4minen voi my\u00f6s aiheuttaa haittoja yritykselle ja sen ty\u00f6ntekij\u00f6ille.\nPelillist\u00e4mist\u00e4 on kritisoitu viime aikoina sen mahdollisen hyv\u00e4ksik\u00e4yt\u00f6n vuoksi, mutta konklusiivisia todisteita t\u00e4llaisesta ei ole l\u00f6ytynyt.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Gamification has become progressively more popular in corporate use during the last couple years. This is a literature review on the subject of gamification. The purpose of this review is to find insight about the usage of gamification in corporations outside of marketing. Gamification is based in the use of mechanics that produce different dynamics that benefit the player and the company. Many companies have succesfully utilised gamification but research shows that gamification can also cause harm both to the company itself and it's employees.\nGamification has been recently critizised for it's potential for abuse but no conclusive evidence to prove this hasn't been found.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-25T09:59:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-25T09:59:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "19", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yritykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelillist\u00e4misen hy\u00f6dynt\u00e4minen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805252779", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58108
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/73625f94-0d15-4a38-ad93-7cfd19f7696a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805252779.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parviainen, Tuomas Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä yritykset Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelillistäminen
title Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
title_full Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
title_fullStr Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
title_full_unstemmed Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
title_short Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
title_sort pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
title_txtP Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
topic yritykset Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelillistäminen
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka pelillistäminen yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58108 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805252779
work_keys_str_mv AT parviainentuomas pelillistämisenhyödyntäminentyöympäristössä