Liikkuminen virtuaalitodellisuudessa

Kuluttajille suunnatut virtuaalitodellisuuslaitteet ovat tulleet markkinoille ja sen myötä virtuaalitodellisuussovellusten käytettävyys on hyvin ajankohtainen asia. Yksi tärkeä niiden käytettävyyden tekijä on liikkuminen, joka voi aiheuttaa käyttäjille esimerkiksi pahoinvointia ja joka vaikuttaa käy...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kumpulainen, Vesa
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58094
Kuvaus
Yhteenveto:Kuluttajille suunnatut virtuaalitodellisuuslaitteet ovat tulleet markkinoille ja sen myötä virtuaalitodellisuussovellusten käytettävyys on hyvin ajankohtainen asia. Yksi tärkeä niiden käytettävyyden tekijä on liikkuminen, joka voi aiheuttaa käyttäjille esimerkiksi pahoinvointia ja joka vaikuttaa käyttäjien kokemuksiin myös muilla tavoin. Tämä tutkielma tarkastelee eri liikkumistapoja ja niiden vaikutuksia käyttäjien kokemuksiin. Tutkielmassa tarkastellaan myös joitakin tapoja, joilla liikkumistapoja voidaan muokata pahoinvoinnin vähentämiseksi. Consumer grade virtual reality devices have entered the market and with that the usability of virtual reality software is a very current topic. One important factor in their usability is locomotion which can cause users to experience nausea and affects the user experience in other ways. This study examines different locomotion techniques and their effects on user experience. This study also examines some ways to alter the locomotion techniques to reduce nausea.