Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister

Tämän kandidaatin tutkielma on sosiolingvistinen tutkimus suomenkielisten lukiolaisten asenteista ruotsin kielen ääntämiseen. Tutkimuksessa on erityisesti painotettu ruotsin kielen kahta ääntämistapaa, suomenruotsia ja riikinruotsia. Tarkoituksena on selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat oppitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varpula, Maija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58084
_version_ 1826225801474867200
author Varpula, Maija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Varpula, Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Varpula, Maija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Varpula, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatin tutkielma on sosiolingvistinen tutkimus suomenkielisten lukiolaisten asenteista ruotsin kielen ääntämiseen. Tutkimuksessa on erityisesti painotettu ruotsin kielen kahta ääntämistapaa, suomenruotsia ja riikinruotsia. Tarkoituksena on selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat oppituntien ääntämisen opetuksen ja onko yleisen ääntämisen tai ääntämisvarianttien opettamisella vaikutusta ruotsin kielen oppimismotivaatioon. Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeena internetissä maaliskuussa 2018. Kohderyhmänä toimi opiskelijoita yhdestä pohjanmaalaisesta lukiosta. Kyselyyn osallistui 231 opiskelijaa. Lomake sisälsi kysymyksiä liittyen ääntämisen merkitykseen opetuksessa sekä vertailukysymyksiä suomenruotsista ja riikinruotsista, joissa kartoitettiin opiskelijoiden asenteita näihin kahteen ääntämistapaan. Tutkimusaineisto on analysoitu sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimus osoittaa, että lukiolaiset haluaisivat oppia sekä suomenruotsia että riikinruotsia. Oppilaat kokivat, että suomenruotsin ja riikinruotsin eroja ei käsitellä tarpeeksi opetuksessa, mikä vaikuttaa oppilaiden valintaan oman ääntämisen kehityksessä. Tytöt sekä alakoulussa ruotsin aloittaneet opiskelijat olivat motivoituneempia oppimaan ääntämistä kuin pojat ja yläkoulussa ruotsin opiskelun aloittaneet. Kokeneemmat ruotsin opiskelijat kokivat, että eri ääntämisvarianttien opettaminen vaikuttaisi positiivisesti ruotsin kielen puhevarmuuteen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Varpula, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-25T05:44:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-25T05:44:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58084", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatin tutkielma on sosiolingvistinen tutkimus suomenkielisten lukiolaisten asenteista ruotsin kielen \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen. Tutkimuksessa on erityisesti painotettu ruotsin kielen kahta \u00e4\u00e4nt\u00e4mistapaa, suomenruotsia ja riikinruotsia. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten lukio-opiskelijat kokevat oppituntien \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksen ja onko yleisen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen tai \u00e4\u00e4nt\u00e4misvarianttien opettamisella vaikutusta ruotsin kielen oppimismotivaatioon.\n\nTutkimus on toteutettu kyselylomakkeena internetiss\u00e4 maaliskuussa 2018. Kohderyhm\u00e4n\u00e4 toimi opiskelijoita yhdest\u00e4 pohjanmaalaisesta lukiosta. Kyselyyn osallistui 231 opiskelijaa. Lomake sis\u00e4lsi kysymyksi\u00e4 liittyen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen merkitykseen opetuksessa sek\u00e4 vertailukysymyksi\u00e4 suomenruotsista ja riikinruotsista, joissa kartoitettiin opiskelijoiden asenteita n\u00e4ihin kahteen \u00e4\u00e4nt\u00e4mistapaan. Tutkimusaineisto on analysoitu sek\u00e4 kvantitatiivisin ett\u00e4 kvalitatiivisin menetelmin.\n\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 lukiolaiset haluaisivat oppia sek\u00e4 suomenruotsia ett\u00e4 riikinruotsia. Oppilaat kokivat, ett\u00e4 suomenruotsin ja riikinruotsin eroja ei k\u00e4sitell\u00e4 tarpeeksi opetuksessa, mik\u00e4 vaikuttaa oppilaiden valintaan oman \u00e4\u00e4nt\u00e4misen kehityksess\u00e4. Tyt\u00f6t sek\u00e4 alakoulussa ruotsin aloittaneet opiskelijat olivat motivoituneempia oppimaan \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 kuin pojat ja yl\u00e4koulussa ruotsin opiskelun aloittaneet. Kokeneemmat ruotsin opiskelijat kokivat, ett\u00e4 eri \u00e4\u00e4nt\u00e4misvarianttien opettaminen vaikuttaisi positiivisesti ruotsin kielen puhevarmuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Irene Yl\u00f6nen (ireylon@jyu.fi) on 2018-05-25T05:44:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-25T05:44:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "finlandssvenska", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kattityder", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspr\u00e5kiga gymnasister", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805252756", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomenruotsi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsinruotsi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58084
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6858a37b-0439-4663-89b2-d1d9a934ec6d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805252756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varpula, Maija Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister finlandssvenska språkattityder Ruotsin kieli Swedish 306 suomenruotsi ääntäminen ruotsinruotsi suullinen kielitaito lukiolaiset
title Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
title_full Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
title_fullStr Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
title_full_unstemmed Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
title_short Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
title_sort rikssvenska eller finlandssvenska attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
title_txtP Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
topic finlandssvenska språkattityder Ruotsin kieli Swedish 306 suomenruotsi ääntäminen ruotsinruotsi suullinen kielitaito lukiolaiset
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish finlandssvenska lukiolaiset ruotsinruotsi språkattityder suomenruotsi suullinen kielitaito ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58084 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805252756
work_keys_str_mv AT varpulamaija rikssvenskaellerfinlandssvenskaattitydertilluttalblandfinskspråkigagymnasister