"Jag inte tycka om skolan förlått" Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ruotsin kielen kieltosanan "inte" sijoittumista pää- ja sivulauseisiin lukiolaisten kirjoitelmissa. Pyrin löytämään vastaukset seuraaviin kysymyksiin: 1) Mihin ja miten lukiolaiset sijoittavat kieltosanan "inte" pää- ja sivulauseessa,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pastinen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58075
_version_ 1826225809859280896
author Pastinen, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pastinen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pastinen, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pastinen, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ruotsin kielen kieltosanan "inte" sijoittumista pää- ja sivulauseisiin lukiolaisten kirjoitelmissa. Pyrin löytämään vastaukset seuraaviin kysymyksiin: 1) Mihin ja miten lukiolaiset sijoittavat kieltosanan "inte" pää- ja sivulauseessa, ja 2) miten kielellinen konteksti vaikuttaa siihen, sijoittavatko lukiolaiset kieltosanan kohdekielen mukaiselle vai siitä poikkeavalle paikalle? Aineistona on 36 itäsuomalaisen lukiolaisen kirjoittamat kirjoitelmat otsikosta "Den bästa skoldagen". Kirjoitelmat on kirjoitettu B-ruotsin kurssilla 4, joka on toiseksi viimeinen pakollinen kurssi keskipitkässä oppimäärässä. Näin ollen tulokset kuvaavat sitä kielitaitoa, joka tutkittavilla on pakollisen ruotsin opiskelun loppuvaiheessa. Analyysimenetelmänä käytän kieliopillista analyysiä. Analysoin aineistoa sekä kvalitatiivisesti luokittelemalla kieltosanan sisältävät lauseet niiden rakenteen mukaan että kvantitatiivisesti laskemalla frekvenssejä ja prosenttiosuuksia muodostamistani ryhmistä. Analyysini taustan muodostaa ennen kaikkea ruotsin kielen normatiivinen kielioppi, johon vertaamalla jaottelen aineistoani kohdekielen mukaisiin ja siitä poikkeaviin lauseisiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukiolaiset sijoittivat kieltosanan huomattavasti useammin kohdekielen mukaiselle paikalleen päälauseissa (80 %) kuin sivulauseissa (22 %). Lausetyypin (pää-/sivulause) lisäksi verbikonteksti näytti vaikuttavan kieltosanan sijoittamiseen niin, että vain finiittiverbin sisältävissä päälauseissa oli enemmän kohdekielen mukaisia sanajärjestyksiä kuin sellaisissa päälauseissa, jotka sisälsivät verbiketjun tai partikkeliverbin. Sivulauseissa tulos oli päinvastainen. Vaikka frekvenssit ovat matalia, on huomioitava, että kieltosana oli sijoitettu kohdekielen mukaisesti vain 17 prosentissa sivulauseista, joissa predikaattina oli finiittiverbi. Kokonaisuudessaan lukiolaisten taidot kieltosanan sijoittamisessa pää- ja sivulauseisiin osoittautuivat kohdekielen mukaisten ja siitä poikkeavien kieltosanan sijoitusten määrien valossa melko heikoiksi huolimatta noin viisi vuotta kestäneestä ruotsin opiskelusta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:14Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pastinen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-22T12:50:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-22T12:50:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58075", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella ruotsin kielen kieltosanan \"inte\" sijoittumista p\u00e4\u00e4- ja sivulauseisiin lukiolaisten kirjoitelmissa. Pyrin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaukset seuraaviin kysymyksiin: 1) Mihin ja miten lukiolaiset sijoittavat kieltosanan \"inte\" p\u00e4\u00e4- ja sivulauseessa, ja 2) miten kielellinen konteksti vaikuttaa siihen, sijoittavatko lukiolaiset kieltosanan kohdekielen mukaiselle vai siit\u00e4 poikkeavalle paikalle? \n\nAineistona on 36 it\u00e4suomalaisen lukiolaisen kirjoittamat kirjoitelmat otsikosta \"Den b\u00e4sta skoldagen\". Kirjoitelmat on kirjoitettu B-ruotsin kurssilla 4, joka on toiseksi viimeinen pakollinen kurssi keskipitk\u00e4ss\u00e4 oppim\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4. N\u00e4in ollen tulokset kuvaavat sit\u00e4 kielitaitoa, joka tutkittavilla on pakollisen ruotsin opiskelun loppuvaiheessa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n kieliopillista analyysi\u00e4. Analysoin aineistoa sek\u00e4 kvalitatiivisesti luokittelemalla kieltosanan sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t lauseet niiden rakenteen mukaan ett\u00e4 kvantitatiivisesti laskemalla frekvenssej\u00e4 ja prosenttiosuuksia muodostamistani ryhmist\u00e4. Analyysini taustan muodostaa ennen kaikkea ruotsin kielen normatiivinen kielioppi, johon vertaamalla jaottelen aineistoani kohdekielen mukaisiin ja siit\u00e4 poikkeaviin lauseisiin. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 lukiolaiset sijoittivat kieltosanan huomattavasti useammin kohdekielen mukaiselle paikalleen p\u00e4\u00e4lauseissa (80 %) kuin sivulauseissa (22 %). Lausetyypin (p\u00e4\u00e4-/sivulause) lis\u00e4ksi verbikonteksti n\u00e4ytti vaikuttavan kieltosanan sijoittamiseen niin, ett\u00e4 vain finiittiverbin sis\u00e4lt\u00e4viss\u00e4 p\u00e4\u00e4lauseissa oli enemm\u00e4n kohdekielen mukaisia sanaj\u00e4rjestyksi\u00e4 kuin sellaisissa p\u00e4\u00e4lauseissa, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t verbiketjun tai partikkeliverbin. Sivulauseissa tulos oli p\u00e4invastainen. Vaikka frekvenssit ovat matalia, on huomioitava, ett\u00e4 kieltosana oli sijoitettu kohdekielen mukaisesti vain 17 prosentissa sivulauseista, joissa predikaattina oli finiittiverbi. Kokonaisuudessaan lukiolaisten taidot kieltosanan sijoittamisessa p\u00e4\u00e4- ja sivulauseisiin osoittautuivat kohdekielen mukaisten ja siit\u00e4 poikkeavien kieltosanan sijoitusten m\u00e4\u00e4rien valossa melko heikoiksi huolimatta noin viisi vuotta kest\u00e4neest\u00e4 ruotsin opiskelusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-22T12:50:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-22T12:50:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammatisk analys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rarspr\u00e5k", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inte", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jag inte tycka om skolan f\u00f6rl\u00e5tt\" : Placeringen av \"inte\" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805222729", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanaj\u00e4rjestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58075
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cc04296a-6e85-4f42-a7aa-1d90dad899fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805222729.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pastinen, Pinja "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser grammatisk analys gymnasium inlärarspråk inte negation Ruotsin kieli Swedish 306 sanajärjestys
title "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
title_full "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
title_fullStr "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
title_full_unstemmed "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
title_short "Jag inte tycka om skolan förlått"
title_sort jag inte tycka om skolan förlått placeringen av inte i huvud och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
title_sub Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
title_txtP "Jag inte tycka om skolan förlått" : Placeringen av "inte" i huvud- och bisatser i finska gymnasisters uppsatser
topic grammatisk analys gymnasium inlärarspråk inte negation Ruotsin kieli Swedish 306 sanajärjestys
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish grammatisk analys gymnasium inlärarspråk inte negation sanajärjestys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58075 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805222729
work_keys_str_mv AT pastinenpinja jagintetyckaomskolanförlåttplaceringenavinteihuvudochbisatserifinskagymnasistersup