Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla löysin tutkielmaani 8...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keränen, Kim
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58055
_version_ 1826225682438422528
author Keränen, Kim
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keränen, Kim Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keränen, Kim Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keränen, Kim
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla löysin tutkielmaani 8 kriteerit täyttävää tutkimusta. Analysoin tutkimukset laadullista sisällönanalyysiä käyttäen ja rakensin tuloksista kuvailevan katsauksen mukaisen synteesin. Tutkimustulosten perusteella kouluun kiinnittyminen on merkittä-vä tekijä alakouluikäisten lasten koulussa menestymiselle. Kahdeksasta tutkimuksesta seitsemän tulokset puhuivat tämän positiivisen yhteyden olemassaolon puolesta. Ainoastaan yhdessä lukutaitoa koskeneessa tutkimuksessa ei havaittu kiinnittymisen vaikuttaneen lasten oppimiseen. Tässäkin tutkimuksessa keskityttiin vain kiinnittymisen behavioraaliseen ulottuvuuteen, eikä muiden ulottuvuuksien mahdollista vaikutusta oppimiseen käsitelty lainkaan. Kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuudet näyttäisivät käsiteltyjen tutkimusten valossa vaikuttavan koulumenestykseen eri tavoin. Lapsen oman ominaisuudet (itseohjautuvuus, korkeat odotukset omaa koulutusta kohtaan) ja häntä ympäröivät ulkoiset olosuhteet (opettaja-oppilas-suhde, vertaissuhteet, vanhemmat, koulun ilmapiiri ym.) näyttävät tässä tutkielmassa käsiteltyjen artikkeleiden perusteella vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen ja tätä kautta oppilaan koulumenestykseen. Erityisesti opettajan ja oppilaan välisellä suhteella näyttäisi olevan suuri merkitys kouluun kiinnittymiselle ja oppilaan menestykselle koulussa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:28Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ker\u00e4nen, Kim", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-22T08:33:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-22T08:33:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58055", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 alakouluik\u00e4isten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla l\u00f6ysin tutkielmaani 8 kriteerit t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4 tutkimusta. Analysoin tutkimukset laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ja rakensin tuloksista kuvailevan katsauksen mukaisen synteesin.\nTutkimustulosten perusteella kouluun kiinnittyminen on merkitt\u00e4-v\u00e4 tekij\u00e4 alakouluik\u00e4isten lasten koulussa menestymiselle. Kahdeksasta tutkimuksesta seitsem\u00e4n tulokset puhuivat t\u00e4m\u00e4n positiivisen yhteyden olemassaolon puolesta. Ainoastaan yhdess\u00e4 lukutaitoa koskeneessa tutkimuksessa ei havaittu kiinnittymisen vaikuttaneen lasten oppimiseen. T\u00e4ss\u00e4kin tutkimuksessa keskityttiin vain kiinnittymisen behavioraaliseen ulottuvuuteen, eik\u00e4 muiden ulottuvuuksien mahdollista vaikutusta oppimiseen k\u00e4sitelty lainkaan. Kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuudet n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t k\u00e4siteltyjen tutkimusten valossa vaikuttavan koulumenestykseen eri tavoin.\nLapsen oman ominaisuudet (itseohjautuvuus, korkeat odotukset omaa koulutusta kohtaan) ja h\u00e4nt\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4t ulkoiset olosuhteet (opettaja-oppilas-suhde, vertaissuhteet, vanhemmat, koulun ilmapiiri ym.) n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4siteltyjen artikkeleiden perusteella vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen ja t\u00e4t\u00e4 kautta oppilaan koulumenestykseen. Erityisesti opettajan ja oppilaan v\u00e4lisell\u00e4 suhteella n\u00e4ytt\u00e4isi olevan suuri merkitys kouluun kiinnittymiselle ja oppilaan menestykselle koulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-22T08:33:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-22T08:33:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "behavioraalinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kognitiivinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaalinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systemaattinen kirjallisuuskatsaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805222708", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58055
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keränen, Kim Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus kiinnittyminen behavioraalinen kognitiivinen emotionaalinen koulumenestys kompetenssi systemaattinen kirjallisuuskatsaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu (ilmiöt) opettaja-oppilassuhde vertaissuhteet
title Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_full Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_fullStr Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_full_unstemmed Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_short Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_sort kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen systemaattinen kirjallisuuskatsaus
title_txtP Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
topic kiinnittyminen behavioraalinen kognitiivinen emotionaalinen koulumenestys kompetenssi systemaattinen kirjallisuuskatsaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu (ilmiöt) opettaja-oppilassuhde vertaissuhteet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education behavioraalinen emotionaalinen kiinnittyminen kognitiivinen kompetenssi koulu (ilmiöt) koulumenestys opettaja-oppilassuhde systemaattinen kirjallisuuskatsaus vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58055 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805222708
work_keys_str_mv AT keränenkim kouluunkiinnittymisenyhteyskoulumenestykseensystemaattinenkirjallisuuskatsaus