Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla löysin tutkielmaani 8...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keränen, Kim
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58055
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla löysin tutkielmaani 8 kriteerit täyttävää tutkimusta. Analysoin tutkimukset laadullista sisällönanalyysiä käyttäen ja rakensin tuloksista kuvailevan katsauksen mukaisen synteesin. Tutkimustulosten perusteella kouluun kiinnittyminen on merkittä-vä tekijä alakouluikäisten lasten koulussa menestymiselle. Kahdeksasta tutkimuksesta seitsemän tulokset puhuivat tämän positiivisen yhteyden olemassaolon puolesta. Ainoastaan yhdessä lukutaitoa koskeneessa tutkimuksessa ei havaittu kiinnittymisen vaikuttaneen lasten oppimiseen. Tässäkin tutkimuksessa keskityttiin vain kiinnittymisen behavioraaliseen ulottuvuuteen, eikä muiden ulottuvuuksien mahdollista vaikutusta oppimiseen käsitelty lainkaan. Kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuudet näyttäisivät käsiteltyjen tutkimusten valossa vaikuttavan koulumenestykseen eri tavoin. Lapsen oman ominaisuudet (itseohjautuvuus, korkeat odotukset omaa koulutusta kohtaan) ja häntä ympäröivät ulkoiset olosuhteet (opettaja-oppilas-suhde, vertaissuhteet, vanhemmat, koulun ilmapiiri ym.) näyttävät tässä tutkielmassa käsiteltyjen artikkeleiden perusteella vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen ja tätä kautta oppilaan koulumenestykseen. Erityisesti opettajan ja oppilaan välisellä suhteella näyttäisi olevan suuri merkitys kouluun kiinnittymiselle ja oppilaan menestykselle koulussa.