„Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen

Kielten osaamisen merkitys on kasvanut globaalistuvassa maailmassa, jonka myötä kielten opetus on entistäkin tärkeämpää. Jokainen tekee oppiessaan virheitä, mutta silti niitä pidetään epämiellyttävinä ja niitä pyritään jopa välttämään mahdollisimman paljon. Virheet ovat tärkeä osa kaikenlaista oppim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Keskinen, Taija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58051
_version_ 1826225795031367680
author Keskinen, Taija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keskinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keskinen, Taija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keskinen, Taija
datasource_str_mv jyx
description Kielten osaamisen merkitys on kasvanut globaalistuvassa maailmassa, jonka myötä kielten opetus on entistäkin tärkeämpää. Jokainen tekee oppiessaan virheitä, mutta silti niitä pidetään epämiellyttävinä ja niitä pyritään jopa välttämään mahdollisimman paljon. Virheet ovat tärkeä osa kaikenlaista oppimista ja ne tulisi hyväksyä välttämättömänä osana oppimista, myös kielten oppimisessa. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkin kahdeksan lukiolaisen saksan kielellä kirjoittamien kirjoitelmien sanajärjestysvirheitä. Aineistona tutkielmassa käytettiin kahdeksan eri lukiolaisen saksan kielellä kirjoittamia kirjoitelmia. Aiheina kirjoitelmille oli kaksi eri vaihtoehtoa, Finnland ist das beste Land in der Welt ja Das ist mein Leben. Tutkielmassa käydään pikaisesti läpi kaikki aineistossa esiin tulleet virheet, mutta varsinaisessa analyysissa huomio keskittyy sanajärjestysvirheisiin. Analyysissa erotellaan päälauseissa ja sivulauseissa tapahtuneet virheet. Eniten virheitä tuli esille päälauseissa, vaikka oletuksena oli, että sivulauseessa niitä tulisi enemmän esille. Aineistoa tarkastellessa on kuitenkin huomioitavaa, että päälauseita oli kirjoitelmissa käytetty paljon enemmän kuin sivulauseita. Kaikissa kirjoitelmissa ei kuitenkaan ilmennyt sanajärjestysvirheitä, mutta kyseisissä kirjoitelmissa käytetty kieli oli verrattain helpompaa muihin kirjoitelmiin verrattuna. Saksan kielen sanajärjestys on Suomen kielen sanajärjestykseen verrattuna paljon vaikeampaa ja tarkempaa. Tämän vuoksi sanajärjestysvirheet ovat yleisiä suomenkielisten oppijoiden saksankielisissä kirjoitelmissa. Useimmiten näiden virheiden takana onkin vielä se, että sanajärjestyssääntöjä ei ole vielä kunnolla sisäistetty.
first_indexed 2024-09-11T08:51:52Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Wilfinger, Rolf", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskinen, Taija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-21T11:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-21T11:55:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58051", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielten osaamisen merkitys on kasvanut globaalistuvassa maailmassa, jonka my\u00f6t\u00e4 kielten opetus on entist\u00e4kin t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4. Jokainen tekee oppiessaan virheit\u00e4, mutta silti niit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n ep\u00e4miellytt\u00e4vin\u00e4 ja niit\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n jopa v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n mahdollisimman paljon. Virheet ovat t\u00e4rke\u00e4 osa kaikenlaista oppimista ja ne tulisi hyv\u00e4ksy\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4 osana oppimista, my\u00f6s kielten oppimisessa. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatin tutkielmassa tutkin kahdeksan lukiolaisen saksan kielell\u00e4 kirjoittamien kirjoitelmien sanaj\u00e4rjestysvirheit\u00e4. \nAineistona tutkielmassa k\u00e4ytettiin kahdeksan eri lukiolaisen saksan kielell\u00e4 kirjoittamia kirjoitelmia. Aiheina kirjoitelmille oli kaksi eri vaihtoehtoa, Finnland ist das beste Land in der Welt ja Das ist mein Leben. Tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n pikaisesti l\u00e4pi kaikki aineistossa esiin tulleet virheet, mutta varsinaisessa analyysissa huomio keskittyy sanaj\u00e4rjestysvirheisiin. Analyysissa erotellaan p\u00e4\u00e4lauseissa ja sivulauseissa tapahtuneet virheet. Eniten virheit\u00e4 tuli esille p\u00e4\u00e4lauseissa, vaikka oletuksena oli, ett\u00e4 sivulauseessa niit\u00e4 tulisi enemm\u00e4n esille. Aineistoa tarkastellessa on kuitenkin huomioitavaa, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4lauseita oli kirjoitelmissa k\u00e4ytetty paljon enemm\u00e4n kuin sivulauseita. Kaikissa kirjoitelmissa ei kuitenkaan ilmennyt sanaj\u00e4rjestysvirheit\u00e4, mutta kyseisiss\u00e4 kirjoitelmissa k\u00e4ytetty kieli oli verrattain helpompaa muihin kirjoitelmiin verrattuna. \nSaksan kielen sanaj\u00e4rjestys on Suomen kielen sanaj\u00e4rjestykseen verrattuna paljon vaikeampaa ja tarkempaa. T\u00e4m\u00e4n vuoksi sanaj\u00e4rjestysvirheet ovat yleisi\u00e4 suomenkielisten oppijoiden saksankielisiss\u00e4 kirjoitelmissa. Useimmiten n\u00e4iden virheiden takana onkin viel\u00e4 se, ett\u00e4 sanaj\u00e4rjestyss\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ei ole viel\u00e4 kunnolla sis\u00e4istetty.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-21T11:55:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-21T11:55:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Saksa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "virheanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201eWir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit\u201c Fehleranalyse anhand von Sch\u00fcleraufs\u00e4tzen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805212699", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58051
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keskinen, Taija „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen Saksa virheanalyysi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 virheet kirjoittaminen saksan kieli
title „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen
title_full „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen
title_fullStr „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen
title_full_unstemmed „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen
title_short „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen
title_sort wir kann leben in landschaft als ich lebe in kindheit fehleranalyse anhand von schüleraufsätzen
title_txtP „Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen
topic Saksa virheanalyysi Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 virheet kirjoittaminen saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksa Saksan kieli ja kulttuuri kirjoittaminen saksan kieli virheanalyysi virheet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58051 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805212699
work_keys_str_mv AT keskinentaija wirkannlebeninlandschaftalsichlebeinkindheitfehleranalyseanhandvonschuleraufsätzen