” You treat a person as a person.” higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups

Maahanmuutto, kehittyneet tiedonkulun ja matkustuksen keinot, sekä lisääntynyt kansainvälisyys työelämässä ovat tuoneet monikulttuurisuuden osaksi arkipäivää myös Suomessa. Monikulttuurisuuden lisääntyminen näkyy myös koulu- ja korkeakoulumaailmassa, mikä tuo opettajille ja heidän ammattitaidolleen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaariniemi, Ester
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58037
_version_ 1826225803816337408
author Kaariniemi, Ester
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaariniemi, Ester Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaariniemi, Ester Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaariniemi, Ester
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuutto, kehittyneet tiedonkulun ja matkustuksen keinot, sekä lisääntynyt kansainvälisyys työelämässä ovat tuoneet monikulttuurisuuden osaksi arkipäivää myös Suomessa. Monikulttuurisuuden lisääntyminen näkyy myös koulu- ja korkeakoulumaailmassa, mikä tuo opettajille ja heidän ammattitaidolleen uudenlaisia haasteita. Vaikka monikulttuuristen ryhmien opettamista on tutkittu aikaisemmin peruskoulukontekstissa, korkeakoulukontekstiin sijoittuva tutkimus on vähäisempää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää korkeakoulujen englannin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia ko. ryhmien opettamisesta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavat ovat kolme suomalaisissa korkeakouluissa englanninopettajana työskentelevää henkilöä, joista kaksi on syntyperäisiä suomalaisia ja yksi syntyperältään ja kulttuuritaustaltaan pohjoisamerikkalainen. Haastattelumateriaali analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä, joka toteutettiin aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat monikulttuuristen ryhmien opettamisen olevan opettajien kokemuksen mukaan sekä palkitsevaa että haastavaa. Toisin kuin aiemmassa tutkimuksessa, haastateltavien mainitsemat haasteet eivät kuitenkaan liity opettajan omaan jaksamiseen tai resurssien ja koulutuksen puutteeseen, vaan suurimmalta osin opiskelijoiden kielitaitotason eroihin. Erot nykyisen ja aikaisemman tutkimuksen tulosten välillä liittynevät peruskoulu- ja korkeakouluopetuksen välisiin eroihin niin opetuksen luonteen kuin opiskelijoiden iänkin suhteen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaariniemi, Ester", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-21T08:48:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-21T08:48:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58037", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuutto, kehittyneet tiedonkulun ja matkustuksen keinot, sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntynyt kansainv\u00e4lisyys ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ovat tuoneet monikulttuurisuuden osaksi arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4 my\u00f6s Suomessa. Monikulttuurisuuden lis\u00e4\u00e4ntyminen n\u00e4kyy my\u00f6s koulu- ja korkeakoulumaailmassa, mik\u00e4 tuo opettajille ja heid\u00e4n ammattitaidolleen uudenlaisia haasteita. Vaikka monikulttuuristen ryhmien opettamista on tutkittu aikaisemmin peruskoulukontekstissa, korkeakoulukontekstiin sijoittuva tutkimus on v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 korkeakoulujen englannin opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia ko. ryhmien opettamisesta.\n\nTutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavat ovat kolme suomalaisissa korkeakouluissa englanninopettajana ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 henkil\u00f6\u00e4, joista kaksi on syntyper\u00e4isi\u00e4 suomalaisia ja yksi syntyper\u00e4lt\u00e4\u00e4n ja kulttuuritaustaltaan pohjoisamerikkalainen. Haastattelumateriaali analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, joka toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat monikulttuuristen ryhmien opettamisen olevan opettajien kokemuksen mukaan sek\u00e4 palkitsevaa ett\u00e4 haastavaa. Toisin kuin aiemmassa tutkimuksessa, haastateltavien mainitsemat haasteet eiv\u00e4t kuitenkaan liity opettajan omaan jaksamiseen tai resurssien ja koulutuksen puutteeseen, vaan suurimmalta osin opiskelijoiden kielitaitotason eroihin. Erot nykyisen ja aikaisemman tutkimuksen tulosten v\u00e4lill\u00e4 liittynev\u00e4t peruskoulu- ja korkeakouluopetuksen v\u00e4lisiin eroihin niin opetuksen luonteen kuin opiskelijoiden i\u00e4nkin suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-21T08:48:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-21T08:48:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multiculturalism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multicultural education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "languages", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201d You treat a person as a person.\u201d : higher education English teachers\u2019 experiences and views of teaching multicultural groups", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805212693", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiculturalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58037
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:13Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f164f81d-1b31-4404-8f5e-d17e4d6cd648\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805212693.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaariniemi, Ester ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups culture multiculturalism multicultural education teaching languages Englannin kieli English 301 opetus monikulttuurisuus teaching and instruction
title ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
title_full ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
title_fullStr ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
title_full_unstemmed ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
title_short ” You treat a person as a person.”
title_sort you treat a person as a person higher education english teachers experiences and views of teaching multicultural groups
title_sub higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
title_txtP ” You treat a person as a person.” : higher education English teachers’ experiences and views of teaching multicultural groups
topic culture multiculturalism multicultural education teaching languages Englannin kieli English 301 opetus monikulttuurisuus teaching and instruction
topic_facet 301 Englannin kieli English culture languages monikulttuurisuus multicultural education multiculturalism opetus teaching teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58037 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805212693
work_keys_str_mv AT kaariniemiester youtreatapersonasapersonhighereducationenglishteachersexperiencesandviewsofteach