Summary: | Maahanmuutto, kehittyneet tiedonkulun ja matkustuksen keinot, sekä lisääntynyt kansainvälisyys työelämässä ovat tuoneet monikulttuurisuuden osaksi arkipäivää myös Suomessa. Monikulttuurisuuden lisääntyminen näkyy myös koulu- ja korkeakoulumaailmassa, mikä tuo opettajille ja heidän ammattitaidolleen uudenlaisia haasteita. Vaikka monikulttuuristen ryhmien opettamista on tutkittu aikaisemmin peruskoulukontekstissa, korkeakoulukontekstiin sijoittuva tutkimus on vähäisempää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää korkeakoulujen englannin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia ko. ryhmien opettamisesta.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavat ovat kolme suomalaisissa korkeakouluissa englanninopettajana työskentelevää henkilöä, joista kaksi on syntyperäisiä suomalaisia ja yksi syntyperältään ja kulttuuritaustaltaan pohjoisamerikkalainen. Haastattelumateriaali analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä, joka toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat monikulttuuristen ryhmien opettamisen olevan opettajien kokemuksen mukaan sekä palkitsevaa että haastavaa. Toisin kuin aiemmassa tutkimuksessa, haastateltavien mainitsemat haasteet eivät kuitenkaan liity opettajan omaan jaksamiseen tai resurssien ja koulutuksen puutteeseen, vaan suurimmalta osin opiskelijoiden kielitaitotason eroihin. Erot nykyisen ja aikaisemman tutkimuksen tulosten välillä liittynevät peruskoulu- ja korkeakouluopetuksen välisiin eroihin niin opetuksen luonteen kuin opiskelijoiden iänkin suhteen.
|