Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista

TIIVISTELMÄ LAATU SOSIAALIPALVELUIDEN KILPAILUTUKSISSA TEHOKKUUDEN, ASIAKASLÄHTÖISYYDEN JA OSALLISUUDEN NÄKÖKULMISTA Mari Latvala Sosiaalityö Pro gradu -tutkielma Jyväskylän Yliopisto Ohjaaja: Professori Kati Närhi Kevät 2018 Sivumäärä: 79 + liitteet Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalipalveluiden h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Latvala, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58034
_version_ 1826225747742687232
author Latvala, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Latvala, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Latvala, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Latvala, Mari
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ LAATU SOSIAALIPALVELUIDEN KILPAILUTUKSISSA TEHOKKUUDEN, ASIAKASLÄHTÖISYYDEN JA OSALLISUUDEN NÄKÖKULMISTA Mari Latvala Sosiaalityö Pro gradu -tutkielma Jyväskylän Yliopisto Ohjaaja: Professori Kati Närhi Kevät 2018 Sivumäärä: 79 + liitteet Tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalipalveluiden hankintojen laadun määrittelyä tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden kautta. Tutkimuskysymys on: Miten kilpailutettavien sosiaalipalveluiden laatua määritellään tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista? Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä laadun määrittelystä sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa. Laadun ollessa käsitteenä hyvin monisyinen, haluttiin sitä lähestyä eri suunnista. Tutkimuksen kautta pyritään myös herättämään keskustelua erilaisten laadun määrittelytapojen merkityksestä. Sillä, miten laatua määritellään, arvioidaan olevan vaikutusta myös palveluiden käytännön toteutukseen. Tutkimuksen keskeisen teoreettisen viitekehyksen muodostavat uuden julkisjohtamisen teoria (ks. Hood 1991, Lane 2000) ja Arnsteinin klassinen teoria osallistumisesta (1969), jossa erotetaan näennäisosallistaminen aidoista vaikutusmahdollisuuksista. Tutkimusaineiston muodostavat vuoden 2017 aikana toteutetut, julkiset, 14 erilaisen sosiaalipalvelukokonaisuuden tarjouspyyntöä koskevat asiakirjat. Tutkimus on laadullinen ja väljästi teorialähtöinen, jolloin jyrkkää sitoutumista yhteen päättelymuotoon ei ole tehty, vaan myös aineistolähtöiselle tarkastelulle on jätetty tilaa. Aineiston analyysissa hyödynnetään teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen tukena myös kvantitatiivista sisällönerittelyä aineiston tarkasteluun ja kuvaamiseen. Tutkimuksen johtopäätöksien mukaan tehokkuus näyttelee hankinnoissa vahvaa roolia laadukkaan toiminnan ilmentäjänä. Laadukkaan toiminnan määrittely mukailee kilpailutusasiakirjoissa uuden julkisjohtamisen kieltä. Keskeiseen rooliin nousee teksteissä laadukas palvelutuote ja sen ominaisuudet. Huomio kiinnittyy vahvasti tuotoksiin ja tavoitteiden saavuttamiseen. Asiakas määrittyy enemmän toiminnan kohteena, kun taas oikein kohdennettu palvelu tai palveluntuottajan toiminta nousevat vahvemmin avaintekijöiksi tavoitteiden saavuttamisessa. Osallisuus ei tule kovin vahvasti esiin aineistossa. Laadun määritteleminen valituista näkökulmista jää kokonaisuudessaan suhteellisen pinnalliseksi ja konkreettisia näyttöjä etenkään asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden toteutumisesta ei juurikaan vaadita. Laadun määrittelyssä voisi tutkimuksen johtopäätöksien perusteella olla tilausta konkretialle ja useampien näkökulmien samanaikaiselle huomioimiselle, mikä tarkoittaa sekä talouden että sosiaalialan itseymmärryksen rinnakkaista tarkastelua.
first_indexed 2019-08-19T08:21:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Latvala, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-21T08:36:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-21T08:36:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4 LAATU SOSIAALIPALVELUIDEN KILPAILUTUKSISSA TEHOKKUUDEN, ASIAKASL\u00c4HT\u00d6ISYYDEN JA OSALLISUUDEN N\u00c4K\u00d6KULMISTA Mari Latvala Sosiaality\u00f6\nPro gradu -tutkielma Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopisto Ohjaaja: Professori Kati N\u00e4rhi Kev\u00e4t 2018 Sivum\u00e4\u00e4r\u00e4: 79 + liitteet\nTutkimuksessa tarkastellaan sosiaalipalveluiden hankintojen laadun m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 tehokkuuden, asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyden ja osallisuuden kautta. Tutkimuskysymys on: Miten kilpailutettavien\nsosiaalipalveluiden laatua m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n tehokkuuden, asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyden ja osallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmista? Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 laadun m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4 sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa. Laadun ollessa k\u00e4sitteen\u00e4 hyvin monisyinen, haluttiin sit\u00e4 l\u00e4hesty\u00e4 eri suunnista. Tutkimuksen kautta pyrit\u00e4\u00e4n my\u00f6s her\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n keskustelua erilaisten laadun m\u00e4\u00e4rittelytapojen merkityksest\u00e4. Sill\u00e4, miten laatua m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n, arvioidaan olevan vaikutusta my\u00f6s palveluiden k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutukseen. Tutkimuksen keskeisen teoreettisen viitekehyksen muodostavat uuden julkisjohtamisen teoria (ks. Hood 1991, Lane 2000) ja Arnsteinin klassinen teoria osallistumisesta (1969), jossa erotetaan n\u00e4enn\u00e4isosallistaminen aidoista vaikutusmahdollisuuksista. Tutkimusaineiston muodostavat vuoden 2017 aikana toteutetut, julkiset, 14 erilaisen sosiaalipalvelukokonaisuuden tarjouspyynt\u00f6\u00e4 koskevat asiakirjat.\nTutkimus on laadullinen ja v\u00e4lj\u00e4sti teorial\u00e4ht\u00f6inen, jolloin jyrkk\u00e4\u00e4 sitoutumista yhteen p\u00e4\u00e4ttelymuotoon ei ole tehty, vaan my\u00f6s aineistol\u00e4ht\u00f6iselle tarkastelulle on j\u00e4tetty tilaa. Aineiston analyysissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en tukena my\u00f6s kvantitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nerittely\u00e4 aineiston tarkasteluun ja kuvaamiseen.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksien mukaan tehokkuus n\u00e4yttelee hankinnoissa vahvaa roolia laadukkaan toiminnan ilment\u00e4j\u00e4n\u00e4. Laadukkaan toiminnan m\u00e4\u00e4rittely mukailee kilpailutusasiakirjoissa uuden julkisjohtamisen kielt\u00e4. Keskeiseen rooliin nousee teksteiss\u00e4 laadukas palvelutuote ja sen ominaisuudet. Huomio kiinnittyy vahvasti tuotoksiin ja tavoitteiden saavuttamiseen. Asiakas m\u00e4\u00e4rittyy enemm\u00e4n toiminnan kohteena, kun taas oikein\nkohdennettu palvelu tai palveluntuottajan toiminta nousevat vahvemmin avaintekij\u00f6iksi tavoitteiden saavuttamisessa. Osallisuus ei tule kovin vahvasti esiin aineistossa. Laadun\nm\u00e4\u00e4ritteleminen valituista n\u00e4k\u00f6kulmista j\u00e4\u00e4 kokonaisuudessaan suhteellisen pinnalliseksi ja konkreettisia n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4 etenk\u00e4\u00e4n asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyden ja osallisuuden toteutumisesta ei juurikaan\nvaadita. Laadun m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 voisi tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksien perusteella olla tilausta konkretialle ja useampien n\u00e4k\u00f6kulmien samanaikaiselle huomioimiselle, mik\u00e4 tarkoittaa sek\u00e4 talouden ett\u00e4 sosiaalialan itseymm\u00e4rryksen rinnakkaista tarkastelua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-21T08:36:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-21T08:36:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyden ja osallisuuden n\u00e4k\u00f6kulmista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805212691", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelutuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusi julkisjohtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kilpailuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarjouskilpailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58034
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8d58c902-eae9-4549-9801-8975c7914eb3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805212691.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Latvala, Mari Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista Sosiaalityö Social Work 210 osallistuminen osallisuus laatu palvelutuotanto uusi julkisjohtaminen asiakaslähtöisyys kilpailuttaminen asiakaskokemus tarjouskilpailu
title Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista
title_full Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista
title_fullStr Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista
title_full_unstemmed Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista
title_short Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista
title_sort laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista
title_txtP Laatu sosiaalipalveluiden kilpailutuksissa tehokkuuden, asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden näkökulmista
topic Sosiaalityö Social Work 210 osallistuminen osallisuus laatu palvelutuotanto uusi julkisjohtaminen asiakaslähtöisyys kilpailuttaminen asiakaskokemus tarjouskilpailu
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiakaskokemus asiakaslähtöisyys kilpailuttaminen laatu osallistuminen osallisuus palvelutuotanto tarjouskilpailu uusi julkisjohtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58034 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805212691
work_keys_str_mv AT latvalamari laatusosiaalipalveluidenkilpailutuksissatehokkuudenasiakaslähtöisyydenjaosallisuuden