Työmotivaation lähteet digitalisaation ajan sukupolvien näkökulmasta

Nykyajan muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeää ymmärtää, mikä saa meidät tekemään asioita ja toimimaan kuten toimimme. Motivaatio ohjaa tekemistämme sekä määrittää toimintamme suunnan. Työmotivaatiosta puhuttaessa tullaan helposti johtopäätökseen, että teemme työtä ja siitä saatava korvaus saa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salmi, Pietari
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58027
Kuvaus
Yhteenveto:Nykyajan muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeää ymmärtää, mikä saa meidät tekemään asioita ja toimimaan kuten toimimme. Motivaatio ohjaa tekemistämme sekä määrittää toimintamme suunnan. Työmotivaatiosta puhuttaessa tullaan helposti johtopäätökseen, että teemme työtä ja siitä saatava korvaus saa meidät jatkamaan työntekoa. Käytännössä tämä yhtälö on monimutkaisempi. Motivaatiomme lähteet ovat moninaiset ja ne jopa muuttuvat ajan kuluessa. Nykyisessä digitaalisen vallankumouksen ajassa meitä motivoi erilaiset asiat kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Tällä tutkimuksella pyritään keräämään lisää tietoa digitalisaation ajan sukupolvien motivaatiosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksessa on tarkasteltu Fiber Highway Finland Oy:n työntekijöiden työmotivaation lähteitä. Henkilöstön haastatteluilla on pyritty saamaan syvällisempää tietoa heitä motivoivista tekijöistä sekä muista työmotivaatioon vaikuttavista muuttujista. Tässä digitalisoituvassa ajassa työelämänsä aloittanut ja juuri työelämäänsä aloittava sukupolvi ovat huomion keskipisteenä. He tulevat tulevaisuudessa edustamaan enenevässä määrin työikäistä väestöämme ja suurinta osaa yritysten henkilöstöistä. Tästä syystä on erityisen tärkeää kerätä lisää tietoa siitä, millä näiden sukupolvien edustajia voidaan kannustaa ja motivoida heidän omassa työssään. Aikaisemmissa tutkimuksissa on pyritty kuvailemaan milleniaaleja sekä X-sukupolven edustajia. Tämän tutkimuksen tuloksia peilataan näiden aikaisempien tutkimusten luonnehdintoihin kyseisistä sukupolvista. Digitalisaation ajan sukupolvien työmotivaatioon vaikuttaa monet erilaiset tekijät, jotka osaltaan eroavat aikaisemmista sukupolvista. Tämän tutkimuksen tulokset myös vahvistavat aikaisempien tutkimusten tuloksia ja kuvauksia kyseisistä sukupolvista.