Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten rehtorit kuvaavat syr-jäytymistä, ja millaisilla keinoilla syrjäytymistä ennaltaehkäistään kouluissa. Lisäksi tutkittiin sitä, millainen rooli rehtorilla on syrjäytymisen ennaltaeh-käisyn prosessissa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin rehtoreiden subj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lähdesmäki, Linda
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58023
_version_ 1826225703103758336
author Lähdesmäki, Linda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lähdesmäki, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lähdesmäki, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lähdesmäki, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten rehtorit kuvaavat syr-jäytymistä, ja millaisilla keinoilla syrjäytymistä ennaltaehkäistään kouluissa. Lisäksi tutkittiin sitä, millainen rooli rehtorilla on syrjäytymisen ennaltaeh-käisyn prosessissa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin rehtoreiden subjektiivisis-ta kokemuksista käsin. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kolmelta yläkoulun ja kolmelta yhtenäiskoulun rehtorilta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatte-luina. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysimenetel-mää. Rehtoreiden mukaan kouluissa syrjäytymisen riski näkyi selkeimmin välinpitämättömän asenteen sekä poissaolojen kautta ja syrjäytymisen taustal-la kuvattiin olevan pääasiassa perheestä johtuvia tekijöitä. Kouluissa syrjäy-tymistä ennaltaehkäistiin edistämällä oppilaiden viihtymistä ja puuttumalla heidän ongelmiinsa. Rehtoreiden roolissa syrjäytymisen ennaltaehkäisyn prosessissa painottui koulun toimintatapoihin vaikuttaminen ja yhteistyön tekeminen. Tärkeimpiä yhteistyötahoja olivat opettajat, oppilaat ja heidän perheensä sekä sosiaalitoimi. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että rehtorit voisivat laajentaa syrjäytymisen tarkastelua yksilön näkökulmasta myös yhteiskunnan tasolle. Koulujen osuuden tiedostaminen syrjäytymisen riskiä edistävänä tekijänä voisi puolestaan edistää syrjäytymisen ennaltaehkäisemistä entisestään. Tule-vaisuudessa varhaisen tuen ja pysyvien aikuiskontaktien tarjoaminen syrjäy-tymisen riskissä oleville nuorille voisi helpottaa ongelmien kasaantumisen estämistä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4hdesm\u00e4ki, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-21T05:00:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-21T05:00:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten rehtorit kuvaavat syr-j\u00e4ytymist\u00e4, ja millaisilla keinoilla syrj\u00e4ytymist\u00e4 ennaltaehk\u00e4ist\u00e4\u00e4n kouluissa. Lis\u00e4ksi tutkittiin sit\u00e4, millainen rooli rehtorilla on syrj\u00e4ytymisen ennaltaeh-k\u00e4isyn prosessissa. Tutkimusongelmaa l\u00e4hestyttiin rehtoreiden subjektiivisis-ta kokemuksista k\u00e4sin.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla kolmelta yl\u00e4koulun ja kolmelta yhten\u00e4iskoulun rehtorilta. Haastattelut toteutettiin yksil\u00f6haastatte-luina. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetel-m\u00e4\u00e4. \nRehtoreiden mukaan kouluissa syrj\u00e4ytymisen riski n\u00e4kyi selkeimmin v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4n asenteen sek\u00e4 poissaolojen kautta ja syrj\u00e4ytymisen taustal-la kuvattiin olevan p\u00e4\u00e4asiassa perheest\u00e4 johtuvia tekij\u00f6it\u00e4. Kouluissa syrj\u00e4y-tymist\u00e4 ennaltaehk\u00e4istiin edist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oppilaiden viihtymist\u00e4 ja puuttumalla heid\u00e4n ongelmiinsa. Rehtoreiden roolissa syrj\u00e4ytymisen ennaltaehk\u00e4isyn prosessissa painottui koulun toimintatapoihin vaikuttaminen ja yhteisty\u00f6n tekeminen. T\u00e4rkeimpi\u00e4 yhteisty\u00f6tahoja olivat opettajat, oppilaat ja heid\u00e4n perheens\u00e4 sek\u00e4 sosiaalitoimi. \nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 rehtorit voisivat laajentaa syrj\u00e4ytymisen tarkastelua yksil\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta my\u00f6s yhteiskunnan tasolle. Koulujen osuuden tiedostaminen syrj\u00e4ytymisen riski\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 voisi puolestaan edist\u00e4\u00e4 syrj\u00e4ytymisen ennaltaehk\u00e4isemist\u00e4 entisest\u00e4\u00e4n. Tule-vaisuudessa varhaisen tuen ja pysyvien aikuiskontaktien tarjoaminen syrj\u00e4y-tymisen riskiss\u00e4 oleville nuorille voisi helpottaa ongelmien kasaantumisen est\u00e4mist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-21T05:00:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-21T05:00:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syrj\u00e4ytymisen riski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Syrj\u00e4ytyminen ja sen ennaltaehk\u00e4iseminen rehtoreiden kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805212683", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ennaltaehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58023
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:26Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64e5af2b-79e7-4d60-9a3c-4c7e7eeca6b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805212683.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lähdesmäki, Linda Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana syrjäytymisen riski Erityispedagogiikka Special Education 101 kokemukset rehtorit ennaltaehkäisy syrjäytyminen
title Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
title_full Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
title_fullStr Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
title_full_unstemmed Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
title_short Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
title_sort syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
title_txtP Syrjäytyminen ja sen ennaltaehkäiseminen rehtoreiden kuvaamana
topic syrjäytymisen riski Erityispedagogiikka Special Education 101 kokemukset rehtorit ennaltaehkäisy syrjäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ennaltaehkäisy kokemukset rehtorit syrjäytyminen syrjäytymisen riski
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58023 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805212683
work_keys_str_mv AT lähdesmäkilinda syrjäytyminenjasenennaltaehkäiseminenrehtoreidenkuvaamana