Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten rehtorit kuvaavat syr-jäytymistä, ja millaisilla keinoilla syrjäytymistä ennaltaehkäistään kouluissa. Lisäksi tutkittiin sitä, millainen rooli rehtorilla on syrjäytymisen ennaltaeh-käisyn prosessissa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin rehtoreiden subjektiivisis-ta kokemuksista käsin.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kolmelta yläkoulun ja kolmelta yhtenäiskoulun rehtorilta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatte-luina. Aineisto analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysimenetel-mää.
Rehtoreiden mukaan kouluissa syrjäytymisen riski näkyi selkeimmin välinpitämättömän asenteen sekä poissaolojen kautta ja syrjäytymisen taustal-la kuvattiin olevan pääasiassa perheestä johtuvia tekijöitä. Kouluissa syrjäy-tymistä ennaltaehkäistiin edistämällä oppilaiden viihtymistä ja puuttumalla heidän ongelmiinsa. Rehtoreiden roolissa syrjäytymisen ennaltaehkäisyn prosessissa painottui koulun toimintatapoihin vaikuttaminen ja yhteistyön tekeminen. Tärkeimpiä yhteistyötahoja olivat opettajat, oppilaat ja heidän perheensä sekä sosiaalitoimi.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että rehtorit voisivat laajentaa syrjäytymisen tarkastelua yksilön näkökulmasta myös yhteiskunnan tasolle. Koulujen osuuden tiedostaminen syrjäytymisen riskiä edistävänä tekijänä voisi puolestaan edistää syrjäytymisen ennaltaehkäisemistä entisestään. Tule-vaisuudessa varhaisen tuen ja pysyvien aikuiskontaktien tarjoaminen syrjäy-tymisen riskissä oleville nuorille voisi helpottaa ongelmien kasaantumisen estämistä.
|