Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen

Digitalisaatio on integroitunut osaksi kaikkea nyky-yhteiskunnissa, ainakin län-simaissa, eikä kulutusympäristö ole poikkeus. Muuttuva kulutusympäristö asettaa uusia haasteita niin yksilöille, kuin organisaatioillekin käynnissä olevan digitaalisen muutoksen aikana. Muutokset ovat nopeita ja laajoja....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laukka, Michael
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57958
_version_ 1826225803453530112
author Laukka, Michael
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laukka, Michael Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laukka, Michael Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laukka, Michael
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on integroitunut osaksi kaikkea nyky-yhteiskunnissa, ainakin län-simaissa, eikä kulutusympäristö ole poikkeus. Muuttuva kulutusympäristö asettaa uusia haasteita niin yksilöille, kuin organisaatioillekin käynnissä olevan digitaalisen muutoksen aikana. Muutokset ovat nopeita ja laajoja. Teknologia sekä niiden sovellukset kehittyvät ennennäkemättömällä vauhdilla, joka johtaa myös tuotteiden ja palveluiden nopeaan kehittymiseen sekä uusien ideoiden ja konseptien syntymiseen. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä ovat digi-talisaation merkittävämpiä muutoksia yksilön kuluttajakäyttäytymiselle ja tar-kastelemaan niiden merkittävyyttä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauk-sena ja siinä käytettiin lähteiden hakuun pääasiassa kahta elektronista kirjastoa sekä erityisen hyväksi katsottujen lähteiden lähdeluetteloita. Digitalisaatiolla havaittiin olevan merkittävä vaikutus kulutusympäristöön ja sen kautta kulut-tajien kulutustyyleihin, päätöksentekoon sekä käyttäytymisen motiiveihin. Digitalization has integrated into almost everything in current societies, at least in the western world, and modern consumption is not an exception. Changing environment of consumption sets new challenges for individuals and organiza-tions during the ongoing digital transformation. The changes are vast and hap-pen quickly. Technology and their applications evolve quicker than ever before which also leads into faster development of products, services and even new concepts or ideas. This thesis strives to examine the effects of digitalization on individual’s consumer behavior and reflect their significance. This thesis is con-ducted as a literature review. It uses mainly two electronical libraries for sources and in addition bibliographies of excelling sources. It was observed that digitalization has had significant effects on the prevalent environment of con-sumption and hence on individuals’ styles of consumption, decision making and motives of consumption.
first_indexed 2024-09-11T08:51:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukka, Michael", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-14T11:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-14T11:05:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57958", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on integroitunut osaksi kaikkea nyky-yhteiskunnissa, ainakin l\u00e4n-simaissa, eik\u00e4 kulutusymp\u00e4rist\u00f6 ole poikkeus. Muuttuva kulutusymp\u00e4rist\u00f6 asettaa uusia haasteita niin yksil\u00f6ille, kuin organisaatioillekin k\u00e4ynniss\u00e4 olevan digitaalisen muutoksen aikana. Muutokset ovat nopeita ja laajoja. Teknologia sek\u00e4 niiden sovellukset kehittyv\u00e4t ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6m\u00e4ll\u00e4 vauhdilla, joka johtaa my\u00f6s tuotteiden ja palveluiden nopeaan kehittymiseen sek\u00e4 uusien ideoiden ja konseptien syntymiseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 ovat digi-talisaation merkitt\u00e4v\u00e4mpi\u00e4 muutoksia yksil\u00f6n kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiselle ja tar-kastelemaan niiden merkitt\u00e4vyytt\u00e4. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauk-sena ja siin\u00e4 k\u00e4ytettiin l\u00e4hteiden hakuun p\u00e4\u00e4asiassa kahta elektronista kirjastoa sek\u00e4 erityisen hyv\u00e4ksi katsottujen l\u00e4hteiden l\u00e4hdeluetteloita. Digitalisaatiolla havaittiin olevan merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus kulutusymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja sen kautta kulut-tajien kulutustyyleihin, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymisen motiiveihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalization has integrated into almost everything in current societies, at least in the western world, and modern consumption is not an exception. Changing environment of consumption sets new challenges for individuals and organiza-tions during the ongoing digital transformation. The changes are vast and hap-pen quickly. Technology and their applications evolve quicker than ever before which also leads into faster development of products, services and even new concepts or ideas. This thesis strives to examine the effects of digitalization on individual\u2019s consumer behavior and reflect their significance. This thesis is con-ducted as a literature review. It uses mainly two electronical libraries for sources and in addition bibliographies of excelling sources. It was observed that digitalization has had significant effects on the prevalent environment of con-sumption and hence on individuals\u2019 styles of consumption, decision making and motives of consumption.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Michael Laukka (mikrlauk) on 2018-05-14 11:05:19.831584. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-14T11:05:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805142559.pdf: 460218 bytes, checksum: f48e97aeb90d34cadb1757c0ec244ee0 (MD5)\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: b489c9ebde1a8e807d45a1e5569293ab (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-14T11:05:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805142559.pdf: 460218 bytes, checksum: f48e97aeb90d34cadb1757c0ec244ee0 (MD5)\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: b489c9ebde1a8e807d45a1e5569293ab (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisoituminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4yt-t\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulutusymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulutustyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalization", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital transformation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitization", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "customer behav-ior", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "consumption environment", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "styles of consumption", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisaation vaikutukset yksil\u00f6n kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805142559", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-14T11:05:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57958
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/00b56ee3-775e-441d-83bd-33646d5c5ed6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805142559.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukka, Michael Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen digitalisaatio digitaalinen muutos digitalisoituminen kuluttajakäyt-täytyminen kulutusympäristö kulutustyylit digitalization digital transformation digitization customer behav-ior consumption environment styles of consumption Tietojärjestelmätiede
title Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen
title_full Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen
title_fullStr Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen
title_full_unstemmed Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen
title_short Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen
title_sort digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen
title_txtP Digitalisaation vaikutukset yksilön kuluttajakäyttäytymiseen
topic digitalisaatio digitaalinen muutos digitalisoituminen kuluttajakäyt-täytyminen kulutusympäristö kulutustyylit digitalization digital transformation digitization customer behav-ior consumption environment styles of consumption Tietojärjestelmätiede
topic_facet Tietojärjestelmätiede consumption environment customer behav-ior digitaalinen muutos digital transformation digitalisaatio digitalisoituminen digitalization digitization kuluttajakäyt-täytyminen kulutustyylit kulutusympäristö styles of consumption
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57958 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805142559
work_keys_str_mv AT laukkamichael digitalisaationvaikutuksetyksilönkuluttajakäyttäytymiseen