Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä

Varhaisnuoren alakoulusta yläkouluun siirtymisen tukemiseksi on tärkeää tunnistaa koulusiirtymään liittyvät tekijät. Tämä tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU-tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakoulusta yläkouluun siirtyneiden varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteyttä subj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sandvik, Anniina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57937
_version_ 1826225691244363776
author Sandvik, Anniina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sandvik, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sandvik, Anniina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sandvik, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Varhaisnuoren alakoulusta yläkouluun siirtymisen tukemiseksi on tärkeää tunnistaa koulusiirtymään liittyvät tekijät. Tämä tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU-tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alakoulusta yläkouluun siirtyneiden varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteyttä subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Aineisto koostui varhaisnuorille kuudennen luokan syksyllä, seitsemännen luokan syksyllä ja seitsemännen luokan keväällä tehdyistä itsearviointikyselyiden vastauksista. Aineisto kerättiin vuosina 2014–2016. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella, onko varhaisnuorten seurustelun määrällä yhteyttä subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Lisäksi tutkittiin onko seurustelusuhteen aloitus tai seurustelusuhteen lopetus yhteydessä varhaisnuoren subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Selvitettiin myös onko varhaisnuorten seurustelukumppanin iällä tai seurustelusuhteen kestolla yhteyttä nuoren subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Subjektiivinen hyvinvointi määriteltiin itsearvioitujen itsetunnon, masennusoireiden ja ulkonäkötyytyväisyyden avulla. Tilastollisia yhteyksiä tutkittiin toistomittausten varianssianalyyseilla. Varhaisnuorten seurustelun määrä oli yhteydessä subjektiiviseen hyvinvointiin niin, että mitä enemmän varhaisnuoret seurustelivat, sitä alhaisemmaksi he arvioivat itsetuntonsa, kokivat enemmän masennusoireita ja olivat tyytymättömämpiä ulkonäköönsä. Koulusiirtymässä tapahtuva seurustelustatuksen vaihtuminen oli yhteydessä huonompaan subjektiiviseen hyvinvointiin. Koulusiirtymässä seurustelun aloittaminen oli yhteydessä heikompaan itsetuntoon ja useampiin masennusoireisiin. Seurustelusuhteen loppuminen taas oli yhteydessä vähäisempään ulkonäkötyytyväisyyteen. Varhaisnuorten seurustelukumppanin korkeampi ikä oli yhteydessä monilukuisempiin masennusoireisiin ennen koulusiirtymää, mikäli suhde oli loppunut. Seurustelukumppanin ikä eikä seurustelusuhteen kesto olleet muuten yhteydessä varhaisnuoren subjektiiviseen hyvinvointiin. Myös niillä varhaisnuorilla, jotka eivät seurustelleet, subjektiivinen hyvinvointi heikkeni väliaikaisesti koulusiirtymässä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempia havaintoja siitä, että koulusiirtymässä seurustelemisella on kielteinen yhteys varhaisnuoren subjektiiviseen hyvinvointiin jo muutenkin mahdollisesti haasteellisessa koulusiirtymässä. Yhteistyö kodin ja koulun välillä alakoulusta yläkouluun siirtyessä on tärkeää, sillä varhaisnuoret eivät välttämättä tuo koulun ja ihmissuhteiden haasteita esille molemmissa, jos kummassakaan. Tutkimukseni tarjoamaa tietoa voivat esimerkiksi opettajat ja vanhemmat hyödyntää tunnistaakseen ja tukeakseen erityisesti niitä varhaisnuoria, joilla elämänmuutokset kasautuvat.
first_indexed 2024-09-11T08:50:59Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sandvik, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-11T11:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-11T11:21:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1870313", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaisnuoren alakoulusta yl\u00e4kouluun siirtymisen tukemiseksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tunnistaa koulusiirtym\u00e4\u00e4n\r\nliittyv\u00e4t tekij\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU-tutkimusprojektia. Tutkimuksen\r\ntavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 alakoulusta yl\u00e4kouluun siirtyneiden varhaisnuorten seurustelusuhteiden\r\nyhteytt\u00e4 subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Aineisto koostui varhaisnuorille kuudennen\r\nluokan syksyll\u00e4, seitsem\u00e4nnen luokan syksyll\u00e4 ja seitsem\u00e4nnen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 tehdyist\u00e4\r\nitsearviointikyselyiden vastauksista. Aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2014\u20132016. Tutkimuksen\r\nensimm\u00e4isen\u00e4 tavoitteena oli tarkastella, onko varhaisnuorten seurustelun m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 yhteytt\u00e4\r\nsubjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Lis\u00e4ksi tutkittiin onko seurustelusuhteen aloitus tai\r\nseurustelusuhteen lopetus yhteydess\u00e4 varhaisnuoren subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen.\r\nSelvitettiin my\u00f6s onko varhaisnuorten seurustelukumppanin i\u00e4ll\u00e4 tai seurustelusuhteen kestolla\r\nyhteytt\u00e4 nuoren subjektiiviseen hyvinvointiin ja sen kehitykseen. Subjektiivinen hyvinvointi\r\nm\u00e4\u00e4riteltiin itsearvioitujen itsetunnon, masennusoireiden ja ulkon\u00e4k\u00f6tyytyv\u00e4isyyden avulla.\r\nTilastollisia yhteyksi\u00e4 tutkittiin toistomittausten varianssianalyyseilla.\r\nVarhaisnuorten seurustelun m\u00e4\u00e4r\u00e4 oli yhteydess\u00e4 subjektiiviseen hyvinvointiin niin, ett\u00e4 mit\u00e4\r\nenemm\u00e4n varhaisnuoret seurustelivat, sit\u00e4 alhaisemmaksi he arvioivat itsetuntonsa, kokivat enemm\u00e4n\r\nmasennusoireita ja olivat tyytym\u00e4tt\u00f6m\u00e4mpi\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6ns\u00e4. Koulusiirtym\u00e4ss\u00e4 tapahtuva\r\nseurustelustatuksen vaihtuminen oli yhteydess\u00e4 huonompaan subjektiiviseen hyvinvointiin.\r\nKoulusiirtym\u00e4ss\u00e4 seurustelun aloittaminen oli yhteydess\u00e4 heikompaan itsetuntoon ja useampiin\r\nmasennusoireisiin. Seurustelusuhteen loppuminen taas oli yhteydess\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n\r\nulkon\u00e4k\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen. Varhaisnuorten seurustelukumppanin korkeampi ik\u00e4 oli yhteydess\u00e4\r\nmonilukuisempiin masennusoireisiin ennen koulusiirtym\u00e4\u00e4, mik\u00e4li suhde oli loppunut.\r\nSeurustelukumppanin ik\u00e4 eik\u00e4 seurustelusuhteen kesto olleet muuten yhteydess\u00e4 varhaisnuoren\r\nsubjektiiviseen hyvinvointiin. My\u00f6s niill\u00e4 varhaisnuorilla, jotka eiv\u00e4t seurustelleet, subjektiivinen\r\nhyvinvointi heikkeni v\u00e4liaikaisesti koulusiirtym\u00e4ss\u00e4.\r\nTutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempia havaintoja siit\u00e4, ett\u00e4 koulusiirtym\u00e4ss\u00e4\r\nseurustelemisella on kielteinen yhteys varhaisnuoren subjektiiviseen hyvinvointiin jo muutenkin\r\nmahdollisesti haasteellisessa koulusiirtym\u00e4ss\u00e4. Yhteisty\u00f6 kodin ja koulun v\u00e4lill\u00e4 alakoulusta\r\nyl\u00e4kouluun siirtyess\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 varhaisnuoret eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tuo koulun ja ihmissuhteiden\r\nhaasteita esille molemmissa, jos kummassakaan. Tutkimukseni tarjoamaa tietoa voivat esimerkiksi\r\nopettajat ja vanhemmat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tunnistaakseen ja tukeakseen erityisesti niit\u00e4 varhaisnuoria, joilla\r\nel\u00e4m\u00e4nmuutokset kasautuvat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anniina Sandvik (anvisand) on 2018-05-11 11:21:38.354436. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-11T11:21:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805112529.pdf: 465487 bytes, checksum: 9e3fbf78e08364f2224f3b5c2257531e (MD5)\r\nlicense.html: 4850 bytes, checksum: 9782def216099ce7885ea622b3904ed5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-11T11:21:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805112529.pdf: 465487 bytes, checksum: 9e3fbf78e08364f2224f3b5c2257531e (MD5)\r\nlicense.html: 4850 bytes, checksum: 9782def216099ce7885ea622b3904ed5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (48 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtym\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805112529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-11T11:21:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seurustelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57937
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sandvik, Anniina Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä koulusiirtymä Psykologia Psychology 202 nuoret seurustelu hyvinvointi itsetunto
title Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä
title_full Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä
title_fullStr Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä
title_full_unstemmed Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä
title_short Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä
title_sort varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä
title_txtP Varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys subjektiiviseen hyvinvointiin koulusiirtymässä
topic koulusiirtymä Psykologia Psychology 202 nuoret seurustelu hyvinvointi itsetunto
topic_facet 202 Psychology Psykologia hyvinvointi itsetunto koulusiirtymä nuoret seurustelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57937 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805112529
work_keys_str_mv AT sandvikanniina varhaisnuortenseurustelusuhteidenyhteyssubjektiiviseenhyvinvointiinkoulusiirtymäs