Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä

Mätäsaho, Emilia & Piilonen, Alina. 2018. Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 sivua. Tutkielmassa selvitettiin opettajaopiskelijoiden kokemuksia oma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mätäsaho, Emilia, Piilonen, Alina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57913
_version_ 1826225719219322880
author Mätäsaho, Emilia Piilonen, Alina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mätäsaho, Emilia Piilonen, Alina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mätäsaho, Emilia Piilonen, Alina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mätäsaho, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Mätäsaho, Emilia & Piilonen, Alina. 2018. Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 sivua. Tutkielmassa selvitettiin opettajaopiskelijoiden kokemuksia omasta tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä yliopisto-opiskelijoille järjestetyn, vapaaehtoisen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin kontekstissa. Kurssi pohjautui Gordonin vuorovaikutusteorian sisältämiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden antamia merkityksiä opettajan ammatilliselle tunne- ja vuorovaikutusosaamiselle. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostui kurssin suorittaneiden opettajaopiskelijoiden autoetnografisista päiväkirjateksteistä (n=2) sekä teemahaastatteluista (n=5). Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijat kokivat tunne- ja vuorovaikutusosaamisensa sisältävän vahvuuksia, kehittymiskohteita ja persoonan piirteitä. Osaamista tarkasteltiin sekä ammatillisesta että henkilökohtaisesta näkökulmasta. Osaamisen kehittämisen mahdollisti tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin tarjoama toiminnallinen harjoitusalusta ja kehittyminen ilmeni erityisesti taitojen sisältöihin ja omaan itseen liittyvänä tietoisuuden lisääntymisenä. Kuitenkin taitojen käyttö koettiin osin haasteellisena ja kurssisisältöjen aktiivinen pohdinta vähentyi kurssin päätyttyä. Opettajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen nähtiin ammattiosaamisen ytimenä ja merkittävänä työvälineenä työelämän haasteissa. Jatkuvaksi ja hitaaksi prosessiksi kuvatun tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämisessä on tärkeää huomioida taitojen konkreettinen harjoittelu ja minätietoisuuden tukeminen. Kehittämisen ei tule rajoittua yhteen kurssiin, vaan olla jatkuvaa vaatien oppijalta aktiivisuutta ja asennetta. Asiasanat: tunne- ja vuorovaikutusosaaminen, sosioemotionaalinen oppiminen, opettajaopiskelijat
first_indexed 2024-09-11T08:52:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4t\u00e4saho, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piilonen, Alina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-09T11:10:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-09T11:10:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1870236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57913", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "M\u00e4t\u00e4saho, Emilia & Piilonen, Alina. 2018. Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 sivua. \n\nTutkielmassa selvitettiin opettajaopiskelijoiden kokemuksia omasta tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4 yliopisto-opiskelijoille j\u00e4rjestetyn, vapaaehtoisen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin kontekstissa. Kurssi pohjautui Gordonin vuorovaikutusteorian sis\u00e4lt\u00e4miin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden antamia merkityksi\u00e4 opettajan ammatilliselle tunne- ja vuorovaikutusosaamiselle. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostui kurssin suorittaneiden opettajaopiskelijoiden autoetnografisista p\u00e4iv\u00e4kirjateksteist\u00e4 (n=2) sek\u00e4 teemahaastatteluista (n=5). Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajaopiskelijat kokivat tunne- ja vuorovaikutusosaamisensa sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n vahvuuksia, kehittymiskohteita ja persoonan piirteit\u00e4. Osaamista tarkasteltiin sek\u00e4 ammatillisesta ett\u00e4 henkil\u00f6kohtaisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Osaamisen kehitt\u00e4misen mahdollisti tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin tarjoama toiminnallinen harjoitusalusta ja kehittyminen ilmeni erityisesti taitojen sis\u00e4lt\u00f6ihin ja omaan itseen liittyv\u00e4n\u00e4 tietoisuuden lis\u00e4\u00e4ntymisen\u00e4. Kuitenkin taitojen k\u00e4ytt\u00f6 koettiin osin haasteellisena ja kurssisis\u00e4lt\u00f6jen aktiivinen pohdinta v\u00e4hentyi kurssin p\u00e4\u00e4tytty\u00e4. Opettajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen n\u00e4htiin ammattiosaamisen ytimen\u00e4 ja merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n haasteissa. Jatkuvaksi ja hitaaksi prosessiksi kuvatun tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehitt\u00e4misess\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida taitojen konkreettinen harjoittelu ja min\u00e4tietoisuuden tukeminen. Kehitt\u00e4misen ei tule rajoittua yhteen kurssiin, vaan olla jatkuvaa vaatien oppijalta aktiivisuutta ja asennetta. \nAsiasanat: tunne- ja vuorovaikutusosaaminen, sosioemotionaalinen oppiminen, opettajaopiskelijat", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia M\u00e4t\u00e4saho (emmamata) on 2018-05-09 11:10:35.998174. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-09T11:10:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805092513.pdf: 594312 bytes, checksum: 64e0c9598b438522e2e46c9b6293a3f0 (MD5)\nlicense.html: 5171 bytes, checksum: c848569359395afeed850edc84a9d8b3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-09T11:10:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805092513.pdf: 594312 bytes, checksum: 64e0c9598b438522e2e46c9b6293a3f0 (MD5)\nlicense.html: 5171 bytes, checksum: c848569359395afeed850edc84a9d8b3 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805092513", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-09T11:10:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57913
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8c98cfa3-fa19-4d13-a7da-ce4e2aedc4df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805092513.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mätäsaho, Emilia Piilonen, Alina Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä sosioemotionaalinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat tunnetaidot sosiaaliset taidot
title Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
title_full Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
title_short Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
title_sort opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
title_txtP Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä
topic sosioemotionaalinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat tunnetaidot sosiaaliset taidot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajat sosiaaliset taidot sosioemotionaalinen oppiminen tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57913 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805092513
work_keys_str_mv AT mätäsahoemilia opettajaopiskelijoidenkokemuksiatunnejavuorovaikutusosaamisestajasenkehittämisest