Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä

Mätäsaho, Emilia & Piilonen, Alina. 2018. Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 sivua. Tutkielmassa selvitettiin opettajaopiskelijoiden kokemuksia oma...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mätäsaho, Emilia, Piilonen, Alina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57913
Kuvaus
Yhteenveto:Mätäsaho, Emilia & Piilonen, Alina. 2018. Opettajaopiskelijoiden kokemuksia tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 sivua. Tutkielmassa selvitettiin opettajaopiskelijoiden kokemuksia omasta tunne- ja vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittämisestä yliopisto-opiskelijoille järjestetyn, vapaaehtoisen tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin kontekstissa. Kurssi pohjautui Gordonin vuorovaikutusteorian sisältämiin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin opiskelijoiden antamia merkityksiä opettajan ammatilliselle tunne- ja vuorovaikutusosaamiselle. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostui kurssin suorittaneiden opettajaopiskelijoiden autoetnografisista päiväkirjateksteistä (n=2) sekä teemahaastatteluista (n=5). Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tulokset osoittivat, että opettajaopiskelijat kokivat tunne- ja vuorovaikutusosaamisensa sisältävän vahvuuksia, kehittymiskohteita ja persoonan piirteitä. Osaamista tarkasteltiin sekä ammatillisesta että henkilökohtaisesta näkökulmasta. Osaamisen kehittämisen mahdollisti tunne- ja vuorovaikutustaitokurssin tarjoama toiminnallinen harjoitusalusta ja kehittyminen ilmeni erityisesti taitojen sisältöihin ja omaan itseen liittyvänä tietoisuuden lisääntymisenä. Kuitenkin taitojen käyttö koettiin osin haasteellisena ja kurssisisältöjen aktiivinen pohdinta vähentyi kurssin päätyttyä. Opettajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen nähtiin ammattiosaamisen ytimenä ja merkittävänä työvälineenä työelämän haasteissa. Jatkuvaksi ja hitaaksi prosessiksi kuvatun tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämisessä on tärkeää huomioida taitojen konkreettinen harjoittelu ja minätietoisuuden tukeminen. Kehittämisen ei tule rajoittua yhteen kurssiin, vaan olla jatkuvaa vaatien oppijalta aktiivisuutta ja asennetta. Asiasanat: tunne- ja vuorovaikutusosaaminen, sosioemotionaalinen oppiminen, opettajaopiskelijat