Mobiilipelialustan tuotteistaminen case X-Routes

Pelialustaa tuotteistettaessa on olennaista tarkastella useiden yrityksen liike-toimintamallia määrittävien valintojen, kuten valittujen asiakassegmenttien, ansaintamallien, kustomoinnin, palvelulogiikan sekä arvonluonnin lähtökohtia ja sopivuutta suhteessa tuotteeseen. Tuotteiden ja palveluiden koh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vitikainen, Teemu
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57893
_version_ 1826225803456675840
author Vitikainen, Teemu
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vitikainen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vitikainen, Teemu Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vitikainen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Pelialustaa tuotteistettaessa on olennaista tarkastella useiden yrityksen liike-toimintamallia määrittävien valintojen, kuten valittujen asiakassegmenttien, ansaintamallien, kustomoinnin, palvelulogiikan sekä arvonluonnin lähtökohtia ja sopivuutta suhteessa tuotteeseen. Tuotteiden ja palveluiden kohdentaminen ja räätälöinti asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin on ohjelmistoliiketoiminnassa yhä tärkeämpää laadukkaan asiakaskokemuksen ja lisäpalveluiden kysynnän merkityksen kasvaessa alalla. Tämä suuntaus on huomioitava tuotteistamista kehitettäessä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Observis Oy:n kehittämän X-routes -pelialustan tuotteistamisen mahdollisuuksia palvelunäkökulman ja tuotteistamisen teorioiden puitteissa. Tavoitteena on selvittää, miten X-routesin tuotteistamista kannattaisi jatkaa sekä millaiset asiat nousevat merkityksellisinä esille pelialustojen tuotteistamisessa. Tutkimuskysymyksiä ovat "Millä tavoin X-routes pelialustaa kannattaisi jatkossa tuotteistaa?" sekä "Mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun tuotteistetaan palvelupohjaista alustatuotetta". Tutkimuk-sen motivointi perustuu työskentelyyni Observis Oy:lla X-routes -tuotteen ke-hittämisen parissa sekä tämän myötä tarpeeseen selvittää, millaisia asioita pe-lialustojen tuotteistamisprosessissa tulee huomioida. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat tuotteistamiseen ja palvelunäkökulmaan liittyvät teori-at. Neljännessä luvussa tarkastellaan segmentoinnin, ansaintamallien valinnan sekä kustomoinnin merkitystä pelialustan tuotteistamisessa. Tutkimus osoittaa, että X-routesin tuotteistamisessa tulisi aluksi tarkasti kartoittaa ja valita yksi potentiaalinen asiakassegmentti, jonka pariin tuotetta lähdetään aluksi viemään. Ansaintamalli pelialustalle on tärkeää valita asiakassegmenttiä silmällä pitäen, koska eritaustaiset asiakkaat suosivat erityyppisiä hinnoittelumalleja. X-routesin tapauksessa kuluttajille sopisi mainosrahoitteinen ansaintamalli, kun taas yritysasiakkaiden parissa voisi hyödyntää kuukausilisenssiä. Tarjonnan selkeyttämiseksi eri segmenteille kannattaisi luoda omat tuotteensa, jotka koh-dennetaan ainoastaan kyseiseen segmenttiin. Tulevaisuudessa X-routesin tuot-teistamista tutkittaessa tässä tutkimuksessa luotua teoreettista tietopohjaa tulisi täydentää empiirisellä käyttäjädatalla, jota kerättäisiin potentiaalisilta asiakas-ryhmiltä. When productizing a game platform, it is essential to analyze several things that define company's business model. These choices are the chosen customer segments, revenue models, customization, service logic and the basis of the value creation and their suitability in relation to the product. When the importance of the high-quality customer experience and supplementary services is growing in software business, it is more important to target and tailor products and services to respond to customers' unique needs. This is the direction that must be considered when developing productization. In this Bachelor's thesis the possibilities of the X-route mobile platform's productization are considered within the framework of service perspective and productization. X-routes plat-form is developed by Observis Oy. The goal of this study is to find out, how the productization of X-routes should be continued and what kind of things are relevant, when productizing a game platform. The research question in this study are "In which ways the productization of X-routes should be continued” and “Which things must be considered in the productization of the service-based platform product?” The motivation of the research is based on my work at Observis, where I took part in the development of X-routes. This has created a need to find out, what kind of things must be considered in the process of the productization. Theories related to productization and service perspective cre-ate the theoretical framework of this study. The importance of segmentation, revenue models and customization in the productization of a game platform is analyzed at the examination part (chapter 4). This study shows, that one poten-tial customer segment should be carefully mapped and chosen, when produc-tizing X-routes. X-routes should be taken only to this segment at first. It is im-portant to choose the revenue model that fits in the chosen customer segment, because customers with diverse backgrounds favor different pricing models. In the case of X-routes, the revenue model funded by advertising could fit to con-sumers, when monthly license would be better for corporate clients. It would be good to develop own tailored products for different segments to clarify the supply. The theoretical framework created in this Bachelor’s thesis should be complemented with empiric data collected from users in the future. The data should be collected from the potential segments of X-routes.
first_indexed 2018-05-08T20:48:39Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vitikainen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-08T15:17:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-08T15:17:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57893", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelialustaa tuotteistettaessa on olennaista tarkastella useiden yrityksen liike-toimintamallia m\u00e4\u00e4ritt\u00e4vien valintojen, kuten valittujen asiakassegmenttien, ansaintamallien, kustomoinnin, palvelulogiikan sek\u00e4 arvonluonnin l\u00e4ht\u00f6kohtia ja sopivuutta suhteessa tuotteeseen. Tuotteiden ja palveluiden kohdentaminen ja r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6inti asiakkaiden yksil\u00f6llisiin tarpeisiin on ohjelmistoliiketoiminnassa yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 laadukkaan asiakaskokemuksen ja lis\u00e4palveluiden kysynn\u00e4n merkityksen kasvaessa alalla. T\u00e4m\u00e4 suuntaus on huomioitava tuotteistamista kehitett\u00e4ess\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan Observis Oy:n kehitt\u00e4m\u00e4n X-routes -pelialustan tuotteistamisen mahdollisuuksia palvelun\u00e4k\u00f6kulman ja tuotteistamisen teorioiden puitteissa. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten X-routesin tuotteistamista kannattaisi jatkaa sek\u00e4 millaiset asiat nousevat merkityksellisin\u00e4 esille pelialustojen tuotteistamisessa. Tutkimuskysymyksi\u00e4 ovat \"Mill\u00e4 tavoin X-routes pelialustaa kannattaisi jatkossa tuotteistaa?\" sek\u00e4 \"Mit\u00e4 asioita tulee ottaa huomioon, kun tuotteistetaan palvelupohjaista alustatuotetta\". Tutkimuk-sen motivointi perustuu ty\u00f6skentelyyni Observis Oy:lla X-routes -tuotteen ke-hitt\u00e4misen parissa sek\u00e4 t\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 tarpeeseen selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asioita pe-lialustojen tuotteistamisprosessissa tulee huomioida. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimivat tuotteistamiseen ja palvelun\u00e4k\u00f6kulmaan liittyv\u00e4t teori-at. Nelj\u00e4nness\u00e4 luvussa tarkastellaan segmentoinnin, ansaintamallien valinnan sek\u00e4 kustomoinnin merkityst\u00e4 pelialustan tuotteistamisessa. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 X-routesin tuotteistamisessa tulisi aluksi tarkasti kartoittaa ja valita yksi potentiaalinen asiakassegmentti, jonka pariin tuotetta l\u00e4hdet\u00e4\u00e4n aluksi viem\u00e4\u00e4n. Ansaintamalli pelialustalle on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 valita asiakassegmentti\u00e4 silm\u00e4ll\u00e4 pit\u00e4en, koska eritaustaiset asiakkaat suosivat erityyppisi\u00e4 hinnoittelumalleja. X-routesin tapauksessa kuluttajille sopisi mainosrahoitteinen ansaintamalli, kun taas yritysasiakkaiden parissa voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kuukausilisenssi\u00e4. Tarjonnan selkeytt\u00e4miseksi eri segmenteille kannattaisi luoda omat tuotteensa, jotka koh-dennetaan ainoastaan kyseiseen segmenttiin. Tulevaisuudessa X-routesin tuot-teistamista tutkittaessa t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa luotua teoreettista tietopohjaa tulisi t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 empiirisell\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4datalla, jota ker\u00e4tt\u00e4isiin potentiaalisilta asiakas-ryhmilt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "When productizing a game platform, it is essential to analyze several things that define company's business model. These choices are the chosen customer segments, revenue models, customization, service logic and the basis of the value creation and their suitability in relation to the product. When the importance of the high-quality customer experience and supplementary services is growing in software business, it is more important to target and tailor products and services to respond to customers' unique needs. This is the direction that must be considered when developing productization. In this Bachelor's thesis the possibilities of the X-route mobile platform's productization are considered within the framework of service perspective and productization. X-routes plat-form is developed by Observis Oy. The goal of this study is to find out, how the productization of X-routes should be continued and what kind of things are relevant, when productizing a game platform. The research question in this study are \"In which ways the productization of X-routes should be continued\u201d and \u201cWhich things must be considered in the productization of the service-based platform product?\u201d The motivation of the research is based on my work at Observis, where I took part in the development of X-routes. This has created a need to find out, what kind of things must be considered in the process of the productization. Theories related to productization and service perspective cre-ate the theoretical framework of this study. The importance of segmentation, revenue models and customization in the productization of a game platform is analyzed at the examination part (chapter 4). This study shows, that one poten-tial customer segment should be carefully mapped and chosen, when produc-tizing X-routes. X-routes should be taken only to this segment at first. It is im-portant to choose the revenue model that fits in the chosen customer segment, because customers with diverse backgrounds favor different pricing models. In the case of X-routes, the revenue model funded by advertising could fit to con-sumers, when monthly license would be better for corporate clients. It would be good to develop own tailored products for different segments to clarify the supply. The theoretical framework created in this Bachelor\u2019s thesis should be complemented with empiric data collected from users in the future. The data should be collected from the potential segments of X-routes.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Vitikainen (tematavi) on 2018-05-08 15:17:49.591322. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-08T15:17:49Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805082503.pdf: 254578 bytes, checksum: bff614560282686cd53e78697435cb8c (MD5)\r\nlicense.html: 1092 bytes, checksum: d409b417507abaa0f3519941730590e6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-08T15:17:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805082503.pdf: 254578 bytes, checksum: bff614560282686cd53e78697435cb8c (MD5)\r\nlicense.html: 1092 bytes, checksum: d409b417507abaa0f3519941730590e6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuotteistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaupallistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelun\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alustaliiketoiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805082503", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-08T15:17:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57893
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vitikainen, Teemu Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes Markkinointi tuotteistaminen kaupallistaminen palvelunäkökulma alustaliiketoiminta Tietojärjestelmätiede
title Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes
title_full Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes
title_fullStr Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes
title_full_unstemmed Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes
title_short Mobiilipelialustan tuotteistaminen
title_sort mobiilipelialustan tuotteistaminen case x routes
title_sub case X-Routes
title_txtP Mobiilipelialustan tuotteistaminen : case X-Routes
topic Markkinointi tuotteistaminen kaupallistaminen palvelunäkökulma alustaliiketoiminta Tietojärjestelmätiede
topic_facet Markkinointi Tietojärjestelmätiede alustaliiketoiminta kaupallistaminen palvelunäkökulma tuotteistaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57893 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805082503
work_keys_str_mv AT vitikainenteemu mobiilipelialustantuotteistaminencasexroutes