An analysis of communicative exercises of two English workbooks from the Finnish middle school

Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kahden suomalaisen yläkoulun A1-englannin harjoituskirjan suulliseen kommunikaatioon keskittyvien tehtävien määrää ja laatua. Uusin opetussuunnitelma sekä yleinen kielenopetukseen liittyvä keskustelu tähdentävät kommunikoinnin ja suullisen kielitaidon tärke...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lyytikäinen, Lasse
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57883
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää kahden suomalaisen yläkoulun A1-englannin harjoituskirjan suulliseen kommunikaatioon keskittyvien tehtävien määrää ja laatua. Uusin opetussuunnitelma sekä yleinen kielenopetukseen liittyvä keskustelu tähdentävät kommunikoinnin ja suullisen kielitaidon tärkeyttä. Tämä tutkimus osaltaan selvittää näiden ideaalien toteutumista kahdessa englannin kielen harjoituskirjassa. Kirjat, joita tutkittiin, olivat On the Go 1 Workbook ja Scene 1 Exercises, jotka ovat peruskoulun seitsemännen luokan harjoituskirjoja. Näistä kirjoista pyrittiin tunnistamaan sellaiset tehtävät, jotka suoraan harjoittavat englanninkielistä suullisen kommunikaation kompetenssin kehitystä. Löydetyt tehtävät jaettiin kategorioihin sen mukaan, mitä niissä tehdään. Analysoitaessa käytiin löydetyt tehtävät läpi kategorioittain. Aineistosta löydetyt tulokset ovat määrällis-laadullisia: suulliseen kommunikaatioon keskittyviä tehtäviä oli molemmissa kirjoissa alle kuudesosa kaikista tehtävistä. Lisäksi niiden monipuolisuus ja kommunikatiivisuus voidaan tämän analyysin perusteella todeta vähintään kyseenalaiseksi, sillä useimmissa näistä tehtävistä ei tapahdu juurikaan merkitysten neuvottelua, vaan ne ovat luonteeltaan enemmänkin toteavia ja yksisuuntaisia. Tulevissa tutkimuksessa voisi reliabiliteetin takia selvittää laajemmin, ovatko tämän tutkimuksen tulokset löydettävissä muistakin oppimateriaaleista. Lisäksi olisi tarpeen tutkia oppitunneilla tehdyn suullisen kommunikaation harjoittelun yhteyttä käytännön kielitaitoon.