The use of literature in the EFL classroom students' perception

Kirjallisuutta ja lukupiirejä on käytetty englannin kielen opetuksessa jo vuosikymmenten ajan. Tämä ei ole yllättävää, sillä niillä on monia kielen opiskelijoille hyödyllisiä ominaisuuksia. Kirjallisuus tarjoaa opiskelijoille autenttista materiaalia opiskellulla kohdekielellä ja kehittää samalla hei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kataja, Riikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57876
_version_ 1826225808792879104
author Kataja, Riikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kataja, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kataja, Riikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kataja, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuutta ja lukupiirejä on käytetty englannin kielen opetuksessa jo vuosikymmenten ajan. Tämä ei ole yllättävää, sillä niillä on monia kielen opiskelijoille hyödyllisiä ominaisuuksia. Kirjallisuus tarjoaa opiskelijoille autenttista materiaalia opiskellulla kohdekielellä ja kehittää samalla heidän kielitaitoaan ja kulttuurista tietämystään. Lukupiirit kannustavat opiskelijoita keskustelemaan kirjallisuudesta ja jakamaan henkilökohtaisia kokemuksiaan turvallisessa ympäristössä, mikä motivoi heitä lukemaan ja puhumaan vieraalla kielellä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä kirjallisuuden sekä lukupiirien käytöstä englannin kielen opiskelussa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteensä 28 englannin pääaineopiskelijaa suomalaisesta sekä chileläisestä yliopistosta. Toisena tavoitteena oli tarkastella, mitä eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä suomalaisten ja chileläisten opiskelijoiden mielipiteissä voidaan havaita ja mistä ne voisivat johtua. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelijoiden kokemukset kirjallisuuden käytöstä englannin kielen opiskelussa vaihtelevat suuresti. Lukeminen ja kirjallisuuden analysointi englanniksi koettiin usein haastavaksi sen takia, ettei opiskelijoilla ollut siitä tarpeeksi kokemusta. Lukupiirityöskentelyyn suhtauduttiin positiivisesti ja monet opiskelijat toivoivat lisää ryhmätyöskentelyä kirjallisuuden opiskeluun. Suomalaisille opiskelijoille englanninkielinen kirjallisuus ja ryhmätyöskentely olivat tutumpia kuin chileläisille, mutta yleisesti opiskelijoiden kokemukset olivat samankaltaisia. Tutkimustulosten perusteella voidaan kehittää kirjallisuuden käyttöä toisen asteen englannin kielen opetuksessa Suomessa ja Chilessä. Lisäksi ne auttavat ymmärtämään paremmin, millaisia taitoja englanninkielen pääaineopiskelijoilla on heidän tullessaan yliopistoon ja millaisia vaikeuksia he kohtaavat englanninkielisen kirjallisuuden kanssa. Näihin kysymyksiin pureutumalla yliopistot voisivat kehittää englanninkielen kirjallisuuskursseja opiskelijoille sopivammiksi.
first_indexed 2024-09-11T08:51:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kataja, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-07T19:19:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-07T19:19:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57876", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuutta ja lukupiirej\u00e4 on k\u00e4ytetty englannin kielen opetuksessa jo vuosikymmenten ajan. T\u00e4m\u00e4 ei ole yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 niill\u00e4 on monia kielen opiskelijoille hy\u00f6dyllisi\u00e4 ominaisuuksia. Kirjallisuus tarjoaa opiskelijoille autenttista materiaalia opiskellulla kohdekielell\u00e4 ja kehitt\u00e4\u00e4 samalla heid\u00e4n kielitaitoaan ja kulttuurista tiet\u00e4myst\u00e4\u00e4n. Lukupiirit kannustavat opiskelijoita keskustelemaan kirjallisuudesta ja jakamaan henkil\u00f6kohtaisia kokemuksiaan turvallisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, mik\u00e4 motivoi heit\u00e4 lukemaan ja puhumaan vieraalla kielell\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opiskelijoiden kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 kirjallisuuden sek\u00e4 lukupiirien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 englannin kielen opiskelussa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon vastasi yhteens\u00e4 28 englannin p\u00e4\u00e4aineopiskelijaa suomalaisesta sek\u00e4 chilel\u00e4isest\u00e4 yliopistosta. Toisena tavoitteena oli tarkastella, mit\u00e4 eroavaisuuksia ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 suomalaisten ja chilel\u00e4isten opiskelijoiden mielipiteiss\u00e4 voidaan havaita ja mist\u00e4 ne voisivat johtua. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 opiskelijoiden kokemukset kirjallisuuden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 englannin kielen opiskelussa vaihtelevat suuresti. Lukeminen ja kirjallisuuden analysointi englanniksi koettiin usein haastavaksi sen takia, ettei opiskelijoilla ollut siit\u00e4 tarpeeksi kokemusta. Lukupiirity\u00f6skentelyyn suhtauduttiin positiivisesti ja monet opiskelijat toivoivat lis\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4ty\u00f6skentely\u00e4 kirjallisuuden opiskeluun. Suomalaisille opiskelijoille englanninkielinen kirjallisuus ja ryhm\u00e4ty\u00f6skentely olivat tutumpia kuin chilel\u00e4isille, mutta yleisesti opiskelijoiden kokemukset olivat samankaltaisia. Tutkimustulosten perusteella voidaan kehitt\u00e4\u00e4 kirjallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 toisen asteen englannin kielen opetuksessa Suomessa ja Chiless\u00e4. Lis\u00e4ksi ne auttavat ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin, millaisia taitoja englanninkielen p\u00e4\u00e4aineopiskelijoilla on heid\u00e4n tullessaan yliopistoon ja millaisia vaikeuksia he kohtaavat englanninkielisen kirjallisuuden kanssa. N\u00e4ihin kysymyksiin pureutumalla yliopistot voisivat kehitt\u00e4\u00e4 englanninkielen kirjallisuuskursseja opiskelijoille sopivammiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riikka Kataja (rielamka) on 2018-05-07 19:19:40.302508. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-07T19:19:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805072492.pdf: 362851 bytes, checksum: def5e0b40aad2e1e4db7e4273b05b0fa (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: 3134cc4ca707981f4304107a6a08289c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-07T19:19:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805072492.pdf: 362851 bytes, checksum: def5e0b40aad2e1e4db7e4273b05b0fa (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: 3134cc4ca707981f4304107a6a08289c (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "literature", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "literary analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reading circles", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The use of literature in the EFL classroom : students' perception", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805072492", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-07T19:19:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57876
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:43Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/43e9bcd0-5112-4af7-81f0-dccc44f2d49a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805072492.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kataja, Riikka The use of literature in the EFL classroom : students' perception literature literary analysis reading circles EFL Englannin kieli
title The use of literature in the EFL classroom : students' perception
title_full The use of literature in the EFL classroom : students' perception
title_fullStr The use of literature in the EFL classroom : students' perception The use of literature in the EFL classroom : students' perception
title_full_unstemmed The use of literature in the EFL classroom : students' perception The use of literature in the EFL classroom : students' perception
title_short The use of literature in the EFL classroom
title_sort use of literature in the efl classroom students perception
title_sub students' perception
title_txtP The use of literature in the EFL classroom : students' perception
topic literature literary analysis reading circles EFL Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli literary analysis literature reading circles
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57876 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805072492
work_keys_str_mv AT katajariikka theuseofliteratureintheeflclassroomstudentsperception AT katajariikka useofliteratureintheeflclassroomstudentsperception