Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla

Tutkielmassa selvitettiin luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteyttä seitsemäsluokkalaisten matematiikan ja äidinkielen motivaatioon. Aineistona käytettiin Alkuportaat-seurantatutkimuksessa 7. luokalla kerättyjä oppilaiden (n = 775) motivaatiokyselyjä sekä videoituja matematiikan (n = 67) ja äidink...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakulinen, Paula
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57873
_version_ 1826225711990439936
author Hakulinen, Paula
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakulinen, Paula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakulinen, Paula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakulinen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa selvitettiin luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteyttä seitsemäsluokkalaisten matematiikan ja äidinkielen motivaatioon. Aineistona käytettiin Alkuportaat-seurantatutkimuksessa 7. luokalla kerättyjä oppilaiden (n = 775) motivaatiokyselyjä sekä videoituja matematiikan (n = 67) ja äidinkielen (n = 91) oppitunteja, joista arvioitiin luokkahuonevuorovaikutuksen laatua CLASS-S-menetelmällä. Motivaation arviointi kohdentui oppilaiden arvostukseen koskien oppiaineen koettua tärkeyttä, kiinnostusta ja hyödyllisyyttä. Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteyttä luokan oppilaiden keskimääräiseen motivaatioon tutkittiin regressioanalyysilla, jossa huomioitiin myös aiempi motivaatio kuudennella luokalla, vanhempien koulutustausta, luokan koko ja sukupuolijakauma. Muina analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä sekä t-testiä ja varianssianalyysiä, joiden avulla tarkasteltiin sukupuolieroja sekä luokkien välisiä eroja motivaatiomuuttujissa. Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan tunneilla opettajan antama tunnetuki ja ohjauksellinen tuki sekä äidinkielen tunneilla opettajan antama tunnetuki ja ryhmän organisointi olivat yhteydessä luokkien välisiin eroihin oppiaineen koetussa kiinnostavuudessa, tärkeydessä ja hyödyllisyydessä. Matematiikassa opetuksen organisointi oli positiivisesti yhteydessä koettuun hyödyllisyyteen, kun taas äidinkielessä ohjauksellinen tuki oli negatiivisesti yhteydessä koettuun hyödyllisyyteen. Tutkimuksessa löydettiin myös eroja tyttöjen ja poikien välillä matematiikan ja äidinkielen motivaatiossa. Tulokset viittaavat siihen, että laadukas luokkahuonevuorovaikutus edistää oppilaiden motivaatiota yläkoulussa niin äidinkielessä kuin matematiikassa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakulinen, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-07T17:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-07T17:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1870021", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa selvitettiin luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteytt\u00e4 seitsem\u00e4sluokkalaisten matematiikan ja \u00e4idinkielen motivaatioon. Aineistona k\u00e4ytettiin Alkuportaat-seurantatutkimuksessa 7. luokalla ker\u00e4ttyj\u00e4 oppilaiden (n = 775) motivaatiokyselyj\u00e4 sek\u00e4 videoituja matematiikan (n = 67) ja \u00e4idinkielen (n = 91) oppitunteja, joista arvioitiin luokkahuonevuorovaikutuksen laatua CLASS-S-menetelm\u00e4ll\u00e4. Motivaation arviointi kohdentui oppilaiden arvostukseen koskien oppiaineen koettua t\u00e4rkeytt\u00e4, kiinnostusta ja hy\u00f6dyllisyytt\u00e4. Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteytt\u00e4 luokan oppilaiden keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iseen motivaatioon tutkittiin regressioanalyysilla, jossa huomioitiin my\u00f6s aiempi motivaatio kuudennella luokalla, vanhempien koulutustausta, luokan koko ja sukupuolijakauma. Muina analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin korrelaatioanalyysi\u00e4 sek\u00e4 t-testi\u00e4 ja varianssianalyysi\u00e4, joiden avulla tarkasteltiin sukupuolieroja sek\u00e4 luokkien v\u00e4lisi\u00e4 eroja motivaatiomuuttujissa.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan matematiikan tunneilla opettajan antama tunnetuki ja ohjauksellinen tuki sek\u00e4 \u00e4idinkielen tunneilla opettajan antama tunnetuki ja ryhm\u00e4n organisointi olivat yhteydess\u00e4 luokkien v\u00e4lisiin eroihin oppiaineen koetussa kiinnostavuudessa, t\u00e4rkeydess\u00e4 ja hy\u00f6dyllisyydess\u00e4. Matematiikassa opetuksen organisointi oli positiivisesti yhteydess\u00e4 koettuun hy\u00f6dyllisyyteen, kun taas \u00e4idinkieless\u00e4 ohjauksellinen tuki oli negatiivisesti yhteydess\u00e4 koettuun hy\u00f6dyllisyyteen. Tutkimuksessa l\u00f6ydettiin my\u00f6s eroja tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 matematiikan ja \u00e4idinkielen motivaatiossa. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 laadukas luokkahuonevuorovaikutus edist\u00e4\u00e4 oppilaiden motivaatiota yl\u00e4koulussa niin \u00e4idinkieless\u00e4 kuin matematiikassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Hakulinen (pasoheli) on 2018-05-07 17:32:56.684472. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-07T17:32:57Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805072489.pdf: 674853 bytes, checksum: f72250b6d8683452ada24f9bd9ab4c29 (MD5)\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 63cc364489aebca01a3328d3aca84721 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-07T17:32:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805072489.pdf: 674853 bytes, checksum: f72250b6d8683452ada24f9bd9ab4c29 (MD5)\nlicense.html: 4854 bytes, checksum: 63cc364489aebca01a3328d3aca84721 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLASS-S", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja \u00e4idinkielen motivaatioon 7. luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805072489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-07T17:32:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57873
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/521b6da1-ca21-4d49-b342-271814521157\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805072489.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakulinen, Paula Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla CLASS-S Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokkaopetus vuorovaikutus opettajat oppilaat motivaatio matematiikka äidinkieli yläkoulu
title Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla
title_full Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla
title_fullStr Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla
title_full_unstemmed Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla
title_short Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla
title_sort luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7 luokalla
title_txtP Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla
topic CLASS-S Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokkaopetus vuorovaikutus opettajat oppilaat motivaatio matematiikka äidinkieli yläkoulu
topic_facet 103 CLASS-S Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokkaopetus matematiikka motivaatio opettajat oppilaat vuorovaikutus yläkoulu äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805072489
work_keys_str_mv AT hakulinenpaula luokkahuonevuorovaikutuksenlaadunyhteysmatematiikanjaäidinkielenmotivaatioon7luok