Onko koululaitos lapsen näköinen ja onko siellä tilaa vapaalle leikille ja luovuudelle?

Länsitie, Kirsi. 2018. Onko koululaitos lapsen näköinen ja onko siellä tilaa vapaalle leikille ja luovuudelle? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopisto-keskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 55 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lapsen synnynnäistä tarvetta va-paaseen,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Länsitie, Kirsi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57862
Description
Summary:Länsitie, Kirsi. 2018. Onko koululaitos lapsen näköinen ja onko siellä tilaa vapaalle leikille ja luovuudelle? Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopisto-keskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 55 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia lapsen synnynnäistä tarvetta va-paaseen, luonnolliseen leikkiin ja luovuuteen. Olen kiinnostunut löytämään perusteluita vapaalle leikille koulussa. Miksi raja-aita varhaiskasvatuksen ja koulun välillä on niin suuri vapaan leikin näkökulmasta. Mihin häviää koko-naisvaltainen leikkikulttuuri, johon lapsi on tottunut? Muuttuuko lapsi tai lap-sen tarve leikkiin hänen täyttäessä 7 vuotta? Tässä tutkimuksessa pohditaan vapaata leikkiä ja luovuutta. Luovuus on tutkimuksessani kokonaisvaltaista luovuutta, joka ei rajoitu pelkkiin taideaineisiin. Lapsille tulisi tarjota leluja ja leikkivälineitä, myös koulun oppitunneilla, jotka mahdollistavat lapsuudelle ja lapsille ominaisen tavan olla maailmassa ja hahmottaa maailmaa leikin kautta. Kannustaessamme lasta luovuuteen ja käyttämään mielikuvitustaan, tuemme lapsia samalla ongelmanratkaisuun, uudenlaiseen ajatteluun, tutkimaan ja ymmärtämään omaa maailmaansa. Tutkimusorientaationi on teoreettinen tutkimus ja lähtökohtana myös hermeneuttinen eli ymmärtävä metodi. Peilaan ajatuksiani jo olemassa olevaan tutkimustietoon eli kirjallisuuteen. Pohdin tutkimukseni ja keräämäni aineiston yhteyttä toisiinsa. Tarvitseeko lapsi vapaata leikkiä myös koulussa? Tutkimus vahvisti ajatustani siitä, että vapaa leikki kehittää lapsen luovuutta ja sosiaalisia taitoja luonnollisesti. Lapsi myös pääsee leikin kautta rentouttavaan flow- ti-laan. Leikissä kehittyvät sosiaaliset taidot ja ryhmätyötaidot, jotka lapsilla luonnostaan on. Vapaassa leikissä lapsen myös lapsen kielimielikuvitus pääsee valloilleen.