Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials

Uusien opetussuunnitelmien ja teknologian edistymisen myötä sähköisten oppimateriaalien rooli eri luokka-asteilla alakoulusta lukioon on kasvanut melko keskeiseksi. Kyseisiä materiaaleja hyödyntämällä päästään lähemmäksi paitsi perusopetuksen myös lukion opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rekola, Senni, Savo, Karoliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57859
_version_ 1826225803356012544
author Rekola, Senni Savo, Karoliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rekola, Senni Savo, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rekola, Senni Savo, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rekola, Senni
datasource_str_mv jyx
description Uusien opetussuunnitelmien ja teknologian edistymisen myötä sähköisten oppimateriaalien rooli eri luokka-asteilla alakoulusta lukioon on kasvanut melko keskeiseksi. Kyseisiä materiaaleja hyödyntämällä päästään lähemmäksi paitsi perusopetuksen myös lukion opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita, joiden mukaan oppilaiden ja opiskelijoiden tulisi muun muassa harjoittaa tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan muun oppimisen ohella oppiaineessa kuin oppiaineessa. Aikaisempaa tutkimusta aiheesta on tehty vielä melko vähänlaisesti, ja toisaalta olemassaolevat tutkimukset ovat pääasiallisesti keskittyneet opettajien mielipiteisiin ja näkemyksiin sähköisten materiaalien käytöstä oppitunneilla. Päätimmekin siis ottaa tutkimuksemme tavoitteeksi kartoittaa, miten oppilaat kokevat uudempien materiaalien käytön englannin opiskelussa. Tutkielman keskiöön valitsimme kahdeksasluokkalaiset, jotka yläkoulun keskimmäisenä ikäluokkana edustavat tällä kertaa myös vuotta ikäistään nuorempiaan ja vanhempiaan. Tutkimus osoitti, että sähköisten materiaalien käyttö kahdeksasluokkalaisten englannin tunneilla voi motivoida kielen opiskeluun esimerkiksi hauskuuden kautta. Arvosana ei ollut merkittävä kysyttäessä, tekevätkö e-materiaalit oppitunneista motivoivampia, vaan oppilaat olivat pitkälti yksimielisiä siitä, että ne tuovat opetukseen vaihtelua ja kiinnostavuutta opintomenestyksestä riippumatta.
first_indexed 2018-05-08T20:48:39Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rekola, Senni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savo, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-05T09:49:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-05T09:49:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57859", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uusien opetussuunnitelmien ja teknologian edistymisen my\u00f6t\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isten oppimateriaalien rooli eri luokka-asteilla alakoulusta lukioon on kasvanut melko keskeiseksi. Kyseisi\u00e4 materiaaleja hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n l\u00e4hemm\u00e4ksi paitsi perusopetuksen my\u00f6s lukion opetussuunnitelmaan kirjattuja tavoitteita, joiden mukaan oppilaiden ja opiskelijoiden tulisi muun muassa harjoittaa tieto- ja viestint\u00e4teknisi\u00e4 taitojaan muun oppimisen ohella oppiaineessa kuin oppiaineessa. \n\nAikaisempaa tutkimusta aiheesta on tehty viel\u00e4 melko v\u00e4h\u00e4nlaisesti, ja toisaalta olemassaolevat tutkimukset ovat p\u00e4\u00e4asiallisesti keskittyneet opettajien mielipiteisiin ja n\u00e4kemyksiin s\u00e4hk\u00f6isten materiaalien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 oppitunneilla. P\u00e4\u00e4timmekin siis ottaa tutkimuksemme tavoitteeksi kartoittaa, miten oppilaat kokevat uudempien materiaalien k\u00e4yt\u00f6n englannin opiskelussa. Tutkielman keski\u00f6\u00f6n valitsimme kahdeksasluokkalaiset, jotka yl\u00e4koulun keskimm\u00e4isen\u00e4 ik\u00e4luokkana edustavat t\u00e4ll\u00e4 kertaa my\u00f6s vuotta ik\u00e4ist\u00e4\u00e4n nuorempiaan ja vanhempiaan. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isten materiaalien k\u00e4ytt\u00f6 kahdeksasluokkalaisten englannin tunneilla voi motivoida kielen opiskeluun esimerkiksi hauskuuden kautta. Arvosana ei ollut merkitt\u00e4v\u00e4 kysytt\u00e4ess\u00e4, tekev\u00e4tk\u00f6 e-materiaalit oppitunneista motivoivampia, vaan oppilaat olivat pitk\u00e4lti yksimielisi\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 ne tuovat opetukseen vaihtelua ja kiinnostavuutta opintomenestyksest\u00e4 riippumatta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Senni Rekola (semareko) on 2018-05-05 09:49:41.703733. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-05T09:49:42Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805052470.pdf: 465302 bytes, checksum: b81b9d889b50f11d745c3dd844171c8a (MD5)\nlicense.html: 5178 bytes, checksum: 71156f1305ff84ae771c1f3b806b87a8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-05T09:49:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805052470.pdf: 465302 bytes, checksum: b81b9d889b50f11d745c3dd844171c8a (MD5)\nlicense.html: 5178 bytes, checksum: 71156f1305ff84ae771c1f3b806b87a8 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "electronic materials", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "e-materials", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders\u2019 Views on the Motivational Aspect of E-materials", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805052470", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-05T09:49:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57859
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b626914-7807-48fe-a03a-cea946b563de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805052470.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rekola, Senni Savo, Karoliina Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials electronic materials e-materials EFL motivation teaching language learning Englannin kieli
title Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials
title_full Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials
title_fullStr Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials
title_full_unstemmed Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials
title_short Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials
title_sort using electronic materials in the efl classroom 8th graders views on the motivational aspect of e materials
title_txtP Using Electronic Materials in the EFL Classroom: 8th Graders’ Views on the Motivational Aspect of E-materials
topic electronic materials e-materials EFL motivation teaching language learning Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli e-materials electronic materials language learning motivation teaching
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57859 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805052470
work_keys_str_mv AT rekolasenni usingelectronicmaterialsintheeflclassroom8thgradersviewsonthemotivationalaspectofema