English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them

Erilaiset sosiaaliset mediat ja niiden käytön laajeneminen on ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologian saralla viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Suurin ja eniten käyttäjiä keräävä sosiaalisen median kanava nykypäivänä on Facebook. Alusta onkin herättänyt suurta kiinnostusta myös koulutu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesala, Vera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57857
_version_ 1826225809855086592
author Vesala, Vera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vesala, Vera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vesala, Vera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vesala, Vera
datasource_str_mv jyx
description Erilaiset sosiaaliset mediat ja niiden käytön laajeneminen on ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologian saralla viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Suurin ja eniten käyttäjiä keräävä sosiaalisen median kanava nykypäivänä on Facebook. Alusta onkin herättänyt suurta kiinnostusta myös koulutuksen ja opetuksen tutkimuksen saralla. Suurin osa aiemmin tehdystä tutkimuksesta on keskittynyt Facebookin soveltuvuuteen opetusalustana, opiskelijoiden väliseen kommunikointiin sekä kuinka opettajan Facebookin käyttö vaikuttaa hänen uskottavuuteensa. Täten opettajien välistä kommunikointia Facebookissa ei ole juurikaan tutkittu. Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä oli selvittää, miksi suomalaiset englannin kielen opettajat liittyvät Facebookissa oleviin opetus- ja opettaja-aiheisiin ryhmiin ja kokevatko he niiden jäsenyyden auttavan heitä heidän urakehityksessään. Tutkielma myös koitti tarkastella, mikäli vastaukset paljastaisivat joitain mielenkiintoisia ajankohtaisia ilmiöitä ja mahdollisesti jopa ongelmakohtia, joita opettajat kohtaavat ammatissaan. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi sekä monivalintaa että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin käyttäen hyväksi laadullista sisällönanalyysia. Tutkimus osoitti, että opettajat liittyvät opetus- ja opettaja-aiheisiin Facebook-ryhmiin saadakseen omaan opetukseensa erilaisia vinkkejä, ideoita ja materiaaleja. Myös vertaistuki korostui vastauksissa. Hyvin suuri osa vastaajista koki ryhmien jäsenyydet itselleen hyödyllisiksi, sillä niistä sai paljon erilaisia ideoita, ne mahdollistivat keskustelun muiden opettajien kanssa ja jotkut olivat jopa saaneet sijaisuuksia ryhmien avulla. Ryhmät myös vahvistivat heidän omaa opettajaidentiteettiään. Vaikka ryhmät koettiinkin hyvin positiivisesti, saattoivat ne osalle aiheuttaa myös negatiivisia tunteita, kuten riittämättömyyden ja ahdistuneisuuden tunteita, heidän nähdessään muiden opettajien projekteja ja ideoita.
first_indexed 2024-09-11T08:51:03Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesala, Vera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-05T06:30:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-05T06:30:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57857", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erilaiset sosiaaliset mediat ja niiden k\u00e4yt\u00f6n laajeneminen on ollut yksi suurimmista puheenaiheista teknologian saralla viimeisen parin vuosikymmenen aikana. Suurin ja eniten k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 ker\u00e4\u00e4v\u00e4 sosiaalisen median kanava nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 on Facebook. Alusta onkin her\u00e4tt\u00e4nyt suurta kiinnostusta my\u00f6s koulutuksen ja opetuksen tutkimuksen saralla. Suurin osa aiemmin tehdyst\u00e4 tutkimuksesta on keskittynyt Facebookin soveltuvuuteen opetusalustana, opiskelijoiden v\u00e4liseen kommunikointiin sek\u00e4 kuinka opettajan Facebookin k\u00e4ytt\u00f6 vaikuttaa h\u00e4nen uskottavuuteensa. T\u00e4ten opettajien v\u00e4list\u00e4 kommunikointia Facebookissa ei ole juurikaan tutkittu.\n\nT\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miksi suomalaiset englannin kielen opettajat liittyv\u00e4t Facebookissa oleviin opetus- ja opettaja-aiheisiin ryhmiin ja kokevatko he niiden j\u00e4senyyden auttavan heit\u00e4 heid\u00e4n urakehityksess\u00e4\u00e4n. Tutkielma my\u00f6s koitti tarkastella, mik\u00e4li vastaukset paljastaisivat joitain mielenkiintoisia ajankohtaisia ilmi\u00f6it\u00e4 ja mahdollisesti jopa ongelmakohtia, joita opettajat kohtaavat ammatissaan. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kyselylomaketta, joka sis\u00e4lsi sek\u00e4 monivalintaa ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en hyv\u00e4ksi laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajat liittyv\u00e4t opetus- ja opettaja-aiheisiin Facebook-ryhmiin saadakseen omaan opetukseensa erilaisia vinkkej\u00e4, ideoita ja materiaaleja. My\u00f6s vertaistuki korostui vastauksissa. Hyvin suuri osa vastaajista koki ryhmien j\u00e4senyydet itselleen hy\u00f6dyllisiksi, sill\u00e4 niist\u00e4 sai paljon erilaisia ideoita, ne mahdollistivat keskustelun muiden opettajien kanssa ja jotkut olivat jopa saaneet sijaisuuksia ryhmien avulla. Ryhm\u00e4t my\u00f6s vahvistivat heid\u00e4n omaa opettajaidentiteetti\u00e4\u00e4n. Vaikka ryhm\u00e4t koettiinkin hyvin positiivisesti, saattoivat ne osalle aiheuttaa my\u00f6s negatiivisia tunteita, kuten riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden ja ahdistuneisuuden tunteita, heid\u00e4n n\u00e4hdess\u00e4\u00e4n muiden opettajien projekteja ja ideoita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Vera Vesala (veemvesa) on 2018-05-05 06:30:51.659834. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-05T06:30:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805052468.pdf: 383994 bytes, checksum: 14098708fa66b07acc40cb5b01e2381a (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: 73a61995b1f255e5cde22c66e3a2259f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-05T06:30:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805052468.pdf: 383994 bytes, checksum: 14098708fa66b07acc40cb5b01e2381a (MD5)\nlicense.html: 4848 bytes, checksum: 73a61995b1f255e5cde22c66e3a2259f (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "community of practice", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English teachers\u2019 motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805052468", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-05T06:30:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57857
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c0205e1d-2b52-47f6-a1ed-daa2e402c5e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805052468.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesala, Vera English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them social media Facebook community of practice foreign language teaching Englannin kieli
title English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them
title_full English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them
title_fullStr English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them
title_full_unstemmed English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them
title_short English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them
title_sort english teachers motives for joining teaching specific facebook groups and the perceived usefulness of them
title_txtP English teachers’ motives for joining teaching specific Facebook groups and the perceived usefulness of them
topic social media Facebook community of practice foreign language teaching Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli Facebook community of practice foreign language teaching social media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57857 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805052468
work_keys_str_mv AT vesalavera englishteachersmotivesforjoiningteachingspecificfacebookgroupsandtheperceivedusefulne