Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, millaista on lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä vuorovaikutuksessa. Selvitimme, millä tavoin aikuiset mahdollistavat tai estävät lasten osallisuuden toteutumisen ja kuinka lapset hyödyntävät heille tarjottuja osallisuuden mahdollisuuksia. Tutkimuksemme...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hemminki, Anni, Holopainen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57852
_version_ 1826225800576237568
author Hemminki, Anni Holopainen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hemminki, Anni Holopainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hemminki, Anni Holopainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hemminki, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, millaista on lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä vuorovaikutuksessa. Selvitimme, millä tavoin aikuiset mahdollistavat tai estävät lasten osallisuuden toteutumisen ja kuinka lapset hyödyntävät heille tarjottuja osallisuuden mahdollisuuksia. Tutkimuksemme tarkoituksena on herätellä varhaiskasvattajia pohtimaan omaa osallisuusajatteluaan ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka aikuinen pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan lasten osallisuuden toteutumiseen. Tutkimuksen aineiston keräsimme havainnoimalla yhden päiväkodin 3-6 -vuotiaiden lasten ja heidän kanssaan työskentelevien aikuisten välisiä vuorovaikutustilanteita. Havainnoinnissa hyödynsimme suunnittelemaamme havainnointilomaketta sekä äänitystä. Litteroimme ja käsittelimme aineiston diskurssianalyysille tyypillisin piirtein. Havaintojemme pohjalta pystyimme määrittelemään kolme lasten osallisuuden muotoa: lapsen halu vaikuttaa, lapsi päätöksentekijänä ja lapsi idean esittäjänä. Aikuiset mahdollistivat lasten osallisuutta muun muassa luomalla myönteistä vuorovaikutusilmapiiriä ja estivät osallisuutta joko perustelematta tai perustellusti. Tuloksistamme käy ilmi, että lasten osallisuuden muodot ovat tiiviisti sidoksissa siihen, kuinka aikuiset toiminnallaan osallisuutta mahdollistavat ja kuinka lapset näitä mahdollisuuksia hyödyntävät. Täten voimme todeta, että aikuinen ja hänen suunnittelemansa toiminta ovat avaintekijöitä siinä, kuinka lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa toteutuu.
first_indexed 2018-05-04T20:27:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eerola-Pennanen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hemminki, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-04T11:14:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-04T11:14:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57852", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelemme, millaista on lasten osallisuus lasten ja aikuisten v\u00e4lisess\u00e4 vuorovaikutuksessa. Selvitimme, mill\u00e4 tavoin aikuiset mahdollistavat tai est\u00e4v\u00e4t lasten osallisuuden toteutumisen ja kuinka lapset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t heille tarjottuja osallisuuden mahdollisuuksia. Tutkimuksemme tarkoituksena on her\u00e4tell\u00e4 varhaiskasvattajia pohtimaan omaa osallisuusajatteluaan ja kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n huomiota siihen, kuinka aikuinen pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan lasten osallisuuden toteutumiseen.\r\nTutkimuksen aineiston ker\u00e4simme havainnoimalla yhden p\u00e4iv\u00e4kodin 3-6 -vuotiaiden lasten ja heid\u00e4n kanssaan ty\u00f6skentelevien aikuisten v\u00e4lisi\u00e4 vuorovaikutustilanteita. Havainnoinnissa hy\u00f6dynsimme suunnittelemaamme havainnointilomaketta sek\u00e4 \u00e4\u00e4nityst\u00e4. Litteroimme ja k\u00e4sittelimme aineiston diskurssianalyysille tyypillisin piirtein. \r\nHavaintojemme pohjalta pystyimme m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n kolme lasten osallisuuden muotoa: lapsen halu vaikuttaa, lapsi p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekij\u00e4n\u00e4 ja lapsi idean esitt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Aikuiset mahdollistivat lasten osallisuutta muun muassa luomalla my\u00f6nteist\u00e4 vuorovaikutusilmapiiri\u00e4 ja estiv\u00e4t osallisuutta joko perustelematta tai perustellusti.\r\nTuloksistamme k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 lasten osallisuuden muodot ovat tiiviisti sidoksissa siihen, kuinka aikuiset toiminnallaan osallisuutta mahdollistavat ja kuinka lapset n\u00e4it\u00e4 mahdollisuuksia hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t. T\u00e4ten voimme todeta, ett\u00e4 aikuinen ja h\u00e4nen suunnittelemansa toiminta ovat avaintekij\u00f6it\u00e4 siin\u00e4, kuinka lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa toteutuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Holopainen (hejoholo) on 2018-05-04 11:14:11.448700. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-04T11:14:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805042459.pdf: 364316 bytes, checksum: 66a19a2f54c662774454a540f2af6501 (MD5)\r\nlicense.html: 5160 bytes, checksum: e1dd419178b4add74d96d398da650645 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-04T11:14:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805042459.pdf: 364316 bytes, checksum: 66a19a2f54c662774454a540f2af6501 (MD5)\r\nlicense.html: 5160 bytes, checksum: e1dd419178b4add74d96d398da650645 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten osallisuus lasten ja aikuisten v\u00e4lisess\u00e4 varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805042459", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-04T11:14:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57852
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d25975a-9fd3-4dee-8d99-f4691330ac63\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805042459.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hemminki, Anni Holopainen, Heidi Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa osallisuus vuorovaikutus varhaiskasvatus Varhaiskasvatus
title Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa
title_full Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa
title_fullStr Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa
title_full_unstemmed Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa
title_short Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa
title_sort lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa
title_txtP Lasten osallisuus lasten ja aikuisten välisessä varhaiskasvatuksen vuorovaikutuksessa
topic osallisuus vuorovaikutus varhaiskasvatus Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus osallisuus varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57852 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805042459
work_keys_str_mv AT hemminkianni lastenosallisuuslastenjaaikuistenvälisessävarhaiskasvatuksenvuorovaikutuksessa