Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä

Laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen kehitystä ja oppimista, jolloin henkilökunnan osaaminen ja asiantuntijuus nousevat suuren rooliin. Lapsen yksilöllisen tuen toteuttamiseen osallistuvat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät, kuten lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja erity...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pasanen, Emilia, Pohjo, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57851
_version_ 1826225802424877056
author Pasanen, Emilia Pohjo, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pasanen, Emilia Pohjo, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pasanen, Emilia Pohjo, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pasanen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen kehitystä ja oppimista, jolloin henkilökunnan osaaminen ja asiantuntijuus nousevat suuren rooliin. Lapsen yksilöllisen tuen toteuttamiseen osallistuvat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät, kuten lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja erityislastentarhanopettajat. Koimme tärkeäksi selvittää näiden eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisesta omina ammattiryhminään. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, kuinka usein ja millaisia haasteita varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät kokevat lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisessa. Selvitimme myös, miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemukset eroavat toisistaan yksilöllisen tuen toteuttamisessa. Lopuksi tutkimme, mitkä tekijät olivat yhteydessä varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemiin haasteisiin lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisessa. Tutkimuksemme on määrällinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 159 varhaiskasvattajaa, joista 61 oli lastenhoitajia, 81 lastentarhanopettajia ja 17 erityislastentarhanopettajia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät kokivat haasteita lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisessa esimerkiksi koulutuksen ja resurssien riittävyydessä. Lisäksi tutkimuksessa löysimme varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemusten väliltä eroja koulutuksen ja resurssien riittävyydessä sekä yhteistyön toimivuudessa. Tutkimuksesta käy ilmi, että tutkittavien kokemat haasteet olivat yhteydessä varhaiskasvattajan ikään, koulutustaustaan ja työkokemukseen, lapsiryhmän kokoon ja tehostettua sekä erityistä tukea saavien lasten määrään lapsiryhmässä.
first_indexed 2018-05-04T20:27:24Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Peltoper\u00e4, Kaisu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjo, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-04T09:14:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-04T09:14:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57851", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen kehityst\u00e4 ja oppimista, jolloin henkil\u00f6kunnan osaaminen ja asiantuntijuus nousevat suuren rooliin. Lapsen yksil\u00f6llisen tuen toteuttamiseen osallistuvat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhm\u00e4t, kuten lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja erityislastentarhanopettajat. Koimme t\u00e4rke\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksil\u00f6llisen tuen toteuttamisesta omina ammattiryhmin\u00e4\u00e4n. \r\nTutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka usein ja millaisia haasteita varhaiskasvatuksen eri ammattiryhm\u00e4t kokevat lapsen yksil\u00f6llisen tuen toteuttamisessa. Selvitimme my\u00f6s, miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemukset eroavat toisistaan yksil\u00f6llisen tuen toteuttamisessa. Lopuksi tutkimme, mitk\u00e4 tekij\u00e4t olivat yhteydess\u00e4 varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemiin haasteisiin lapsen yksil\u00f6llisen tuen toteuttamisessa. Tutkimuksemme on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ja tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 159 varhaiskasvattajaa, joista 61 oli lastenhoitajia, 81 lastentarhanopettajia ja 17 erityislastentarhanopettajia.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen eri ammattiryhm\u00e4t kokivat haasteita lapsen yksil\u00f6llisen tuen toteuttamisessa esimerkiksi koulutuksen ja resurssien riitt\u00e4vyydess\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa l\u00f6ysimme varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemusten v\u00e4lilt\u00e4 eroja koulutuksen ja resurssien riitt\u00e4vyydess\u00e4 sek\u00e4 yhteisty\u00f6n toimivuudessa. Tutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 tutkittavien kokemat haasteet olivat yhteydess\u00e4 varhaiskasvattajan ik\u00e4\u00e4n, koulutustaustaan ja ty\u00f6kokemukseen, lapsiryhm\u00e4n kokoon ja tehostettua sek\u00e4 erityist\u00e4 tukea saavien lasten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n lapsiryhm\u00e4ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Pohjo (pajupohj) on 2018-05-04 09:14:10.326052. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-04T09:14:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805042458.pdf: 668940 bytes, checksum: 0b3425abe6aa587ba72a7695e01c7ede (MD5)\r\nlicense.html: 5186 bytes, checksum: 89894d89c220ef6caf0d8c31825f1483 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-04T09:14:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805042458.pdf: 668940 bytes, checksum: 0b3425abe6aa587ba72a7695e01c7ede (MD5)\r\nlicense.html: 5186 bytes, checksum: 89894d89c220ef6caf0d8c31825f1483 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksil\u00f6llisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805042458", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-04T09:14:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57851
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/57bc56a1-5d81-45bb-b336-e94e068a3fbd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805042458.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Emilia Pohjo, Pauliina Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä varhaiskasvatus yksilöllinen tuki haasteet kolmiportainen tuki Varhaiskasvatus
title Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä
title_full Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä
title_fullStr Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä
title_short Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä
title_sort varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä
title_txtP Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä
topic varhaiskasvatus yksilöllinen tuki haasteet kolmiportainen tuki Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus haasteet kolmiportainen tuki varhaiskasvatus yksilöllinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57851 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805042458
work_keys_str_mv AT pasanenemilia varhaiskasvatukseneriammattiryhmienkokemuksialapsenyksilöllisentuentoteuttamisenha