Varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisen haasteista lapsiryhmässä

Laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen kehitystä ja oppimista, jolloin henkilökunnan osaaminen ja asiantuntijuus nousevat suuren rooliin. Lapsen yksilöllisen tuen toteuttamiseen osallistuvat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät, kuten lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja erity...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pasanen, Emilia, Pohjo, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57851
Description
Summary:Laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsen kehitystä ja oppimista, jolloin henkilökunnan osaaminen ja asiantuntijuus nousevat suuren rooliin. Lapsen yksilöllisen tuen toteuttamiseen osallistuvat varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät, kuten lastentarhanopettajat, lastenhoitajat ja erityislastentarhanopettajat. Koimme tärkeäksi selvittää näiden eri ammattiryhmien kokemuksia lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisesta omina ammattiryhminään. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, kuinka usein ja millaisia haasteita varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät kokevat lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisessa. Selvitimme myös, miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemukset eroavat toisistaan yksilöllisen tuen toteuttamisessa. Lopuksi tutkimme, mitkä tekijät olivat yhteydessä varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemiin haasteisiin lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisessa. Tutkimuksemme on määrällinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimukseen osallistui 159 varhaiskasvattajaa, joista 61 oli lastenhoitajia, 81 lastentarhanopettajia ja 17 erityislastentarhanopettajia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät kokivat haasteita lapsen yksilöllisen tuen toteuttamisessa esimerkiksi koulutuksen ja resurssien riittävyydessä. Lisäksi tutkimuksessa löysimme varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmien kokemusten väliltä eroja koulutuksen ja resurssien riittävyydessä sekä yhteistyön toimivuudessa. Tutkimuksesta käy ilmi, että tutkittavien kokemat haasteet olivat yhteydessä varhaiskasvattajan ikään, koulutustaustaan ja työkokemukseen, lapsiryhmän kokoon ja tehostettua sekä erityistä tukea saavien lasten määrään lapsiryhmässä.