Summary: | This master’s thesis examines the applicability of texture mapping in modeling
small-scale surface features of materials in computer graphics. A technique is introduced,
implemented and examined using a custom software renderer. This technique uses sampled
small-scale albedo, normal, and displacement maps to model complex small-scale surface
features and their effect on surface reflectance. The implementation of the technique was able
to model these features, but further improvements on the technique are needed to address the
visual accuracy and computational efficiency.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee tekstuurien ja pintakuviointien
soveltuvuutta pienen skaalan materiaaliominaisuuksien mallintamiseen tietokonegrafiikassa.
Tutkielmassa esitellään tähän liittyvä tekniikka sekä toteutetaan ja tarkastellaan
tekniikkaa räätälöidyllä renderöintiohjelmistolla. Tekniikka käyttää albedo-, normaali- ja
siirtymäkarttoja mallintamaan kompleksisia pienen skaalan pintaominaisuuksia sekä niiden
vaikutusta valon heijastumaan. Ohjelmistolla onnistuttiin mallintamaan näitä ominaisuuksia,
mutta tekniikka tarvitsee parannuksia visuaalisen tarkkuuden ja laskennallisen tehokkuuden
parantamiseks
|