"Tee dialogi parisi kanssa" Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena

Tutkielma käsittelee Hyvin menee! 1 – suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtäviä ja niiden roolia suomen kielen oppimisen tukena. Tarkoitus on tutkia, millaisia keskustelun ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia tehtävien kautta tarjoutuu ja millä tavoin keskustelutehtävät tukevat ja mahdollistav...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nurminen, Noora
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57811
_version_ 1826225812208091136
author Nurminen, Noora
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nurminen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nurminen, Noora Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nurminen, Noora
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee Hyvin menee! 1 – suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtäviä ja niiden roolia suomen kielen oppimisen tukena. Tarkoitus on tutkia, millaisia keskustelun ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia tehtävien kautta tarjoutuu ja millä tavoin keskustelutehtävät tukevat ja mahdollistavat suomen kielen muotojen, merkitysten ja käyttötapojen oppimista. Täysin vastaavaa tutkimusta S2-oppikirjojen keskustelutehtävistä ei ole aiemmin tehty, joten tämä tutkimus täydentää aiempia S2-oppikirjojen dialogeja tarkastelleiden tutkimusten tuloksia. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia keskustelun ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia keskustelutehtävät tarjoavat? 2. Millä tavoin keskustelutehtävät tukevat suomen kielen muotojen, merkitysten ja käyttötapojen oppimista? Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiokulttuurinen kielen oppimisen näkökulma. Analyysimetodina hyödynnän laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta on muodostettu kunkin esille nousseen ilmiön mukaan nimetyt luokat. Tutkimuksen aineistona on Hyvin menee! 1 – suomea aikuisille -niminen suomen kielen alkeisoppikirja, jonka tavoitteena on toiminnallinen kielitaito eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla A2. Kirjan lähtökohta kielen oppimiseen on nimetty vuorovaikutteiseksi ja toiminnalliseksi. Analyysin kohteena ovat oppikirjan vuorovaikutteiset keskustelutehtävät. Tutkimuksen tuloksena keskustelutehtävistä nousi esille neljä ilmiötä, joiden avulla S2-oppijoille tarjoutuu mahdollisuus suomen kielen muotojen, merkitysten ja käyttötapojen oppimiseen. Nämä ilmiöt ovat kieliopin oppimisen tuki, sanaston ja fraasien oppimisen tuki, tehtävänannon ohjaus keskustelulle sekä vapaan keskustelun mahdollisuus. Kieliopin oppimisen tuki ilmenee keskustelutehtäviin upotettuina kieliopillisina piirteinä, joita oppijat harjoittelevat keskustelun lomassa. Sanaston ja fraasien oppimisen tukea tarjoavissa tehtävissä oppijat pääsevät käyttämään erilaisten arkisten tilanteiden kannalta olennaisia sanoja ja fraaseja keskustelussa. Tehtävänannon ohjaus keskustelulle nousee esille erityisesti muodollisissa asiointikeskusteluissa, joiden kielellistä rutiinia tehtävänannon ohjaamat keskustelutehtävät pyrkivät vahvistamaan. Vapaan keskustelun mahdollisuutta tarjoavat tehtävät puolestaan antavat oppijoille mahdollisuuden käydä keskenään merkitysneuvotteluja ja keskustella epämuodollisesti ajankohtaisista aiheista ja omista ajatuksistaan. Näin he pääsevät kehittämään myös kielitaidon kannalta tärkeitä vuorovaikutustaitoja.
first_indexed 2018-05-02T20:21:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nurminen, Noora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-02T10:54:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-02T10:54:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57811", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee Hyvin menee! 1 \u2013 suomea aikuisille -oppikirjan keskusteluteht\u00e4vi\u00e4 ja niiden roolia suomen kielen oppimisen tukena. Tarkoitus on tutkia, millaisia keskustelun ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia teht\u00e4vien kautta tarjoutuu ja mill\u00e4 tavoin keskusteluteht\u00e4v\u00e4t tukevat ja mahdollistavat suomen kielen muotojen, merkitysten ja k\u00e4ytt\u00f6tapojen oppimista. T\u00e4ysin vastaavaa tutkimusta S2-oppikirjojen keskusteluteht\u00e4vist\u00e4 ei ole aiemmin tehty, joten t\u00e4m\u00e4 tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aiempia S2-oppikirjojen dialogeja tarkastelleiden tutkimusten tuloksia. \r\n\r\nTutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia keskustelun ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia keskusteluteht\u00e4v\u00e4t tarjoavat? 2. Mill\u00e4 tavoin keskusteluteht\u00e4v\u00e4t tukevat suomen kielen muotojen, merkitysten ja k\u00e4ytt\u00f6tapojen oppimista? \r\n \r\nTutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii sosiokulttuurinen kielen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulma. Analyysimetodina hy\u00f6dynn\u00e4n laadullista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia, jonka avulla aineistosta on muodostettu kunkin esille nousseen ilmi\u00f6n mukaan nimetyt luokat. \r\n \r\nTutkimuksen aineistona on Hyvin menee! 1 \u2013 suomea aikuisille -niminen suomen kielen alkeisoppikirja, jonka tavoitteena on toiminnallinen kielitaito eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla A2. Kirjan l\u00e4ht\u00f6kohta kielen oppimiseen on nimetty vuorovaikutteiseksi ja toiminnalliseksi. Analyysin kohteena ovat oppikirjan vuorovaikutteiset keskusteluteht\u00e4v\u00e4t. \r\n \r\nTutkimuksen tuloksena keskusteluteht\u00e4vist\u00e4 nousi esille nelj\u00e4 ilmi\u00f6t\u00e4, joiden avulla S2-oppijoille tarjoutuu mahdollisuus suomen kielen muotojen, merkitysten ja k\u00e4ytt\u00f6tapojen oppimiseen. N\u00e4m\u00e4 ilmi\u00f6t ovat kieliopin oppimisen tuki, sanaston ja fraasien oppimisen tuki, teht\u00e4v\u00e4nannon ohjaus keskustelulle sek\u00e4 vapaan keskustelun mahdollisuus. Kieliopin oppimisen tuki ilmenee keskusteluteht\u00e4viin upotettuina kieliopillisina piirtein\u00e4, joita oppijat harjoittelevat keskustelun lomassa. Sanaston ja fraasien oppimisen tukea tarjoavissa teht\u00e4viss\u00e4 oppijat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisten arkisten tilanteiden kannalta olennaisia sanoja ja fraaseja keskustelussa. Teht\u00e4v\u00e4nannon ohjaus keskustelulle nousee esille erityisesti muodollisissa asiointikeskusteluissa, joiden kielellist\u00e4 rutiinia teht\u00e4v\u00e4nannon ohjaamat keskusteluteht\u00e4v\u00e4t pyrkiv\u00e4t vahvistamaan. Vapaan keskustelun mahdollisuutta tarjoavat teht\u00e4v\u00e4t puolestaan antavat oppijoille mahdollisuuden k\u00e4yd\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n merkitysneuvotteluja ja keskustella ep\u00e4muodollisesti ajankohtaisista aiheista ja omista ajatuksistaan. N\u00e4in he p\u00e4\u00e4sev\u00e4t kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s kielitaidon kannalta t\u00e4rkeit\u00e4 vuorovaikutustaitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Noora Nurminen (nosunurm) on 2018-05-02 10:54:39.525672. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-02T10:54:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805022418.pdf: 294008 bytes, checksum: 87754a2930ae21fa1e7faeaea45fee19 (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: a2ee7b3df42d36bd571cfb2026991870 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-02T10:54:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805022418.pdf: 294008 bytes, checksum: 87754a2930ae21fa1e7faeaea45fee19 (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: a2ee7b3df42d36bd571cfb2026991870 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaalit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Tee dialogi parisi kanssa\" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskusteluteht\u00e4v\u00e4t kielen oppimisen tukena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805022418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-02T10:54:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57811
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4d57af94-2818-4bfc-a01a-e0dd0640d823\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805022418.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nurminen, Noora "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena suomi toisena kielenä oppimateriaalit sosiokulttuurinen kielen oppiminen Suomen kieli
title "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena
title_full "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena
title_fullStr "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena
title_full_unstemmed "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena
title_short "Tee dialogi parisi kanssa"
title_sort tee dialogi parisi kanssa hyvin menee 1 suomea aikuisille oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena
title_sub Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena
title_txtP "Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena
topic suomi toisena kielenä oppimateriaalit sosiokulttuurinen kielen oppiminen Suomen kieli
topic_facet Suomen kieli oppimateriaalit sosiokulttuurinen kielen oppiminen suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57811 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805022418
work_keys_str_mv AT nurminennoora teedialogiparisikanssahyvinmenee1suomeaaikuisilleoppikirjankeskustelutehtävätkiele