Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa kehityskohteita strategiaviestintään

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää organisaatiokulttuurin tilaa sisäisen kumppanuuden elementtien avulla. Tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kenakkala, Nina
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57808
_version_ 1826225723489124352
author Kenakkala, Nina
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kenakkala, Nina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kenakkala, Nina Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kenakkala, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää organisaatiokulttuurin tilaa sisäisen kumppanuuden elementtien avulla. Tutkimuksella selvitettiin, mitä olivat henkilöstön kokemukset tähän mennessä tehdystä strategiaviestinnästä ja mitä näkemyksiä henkilöstöllä oli siitä. Tietoa kerättiin myös organisaatiokulttuurista ja sen kehittämisestä. Tähän hyödynnettiin sisäisen kumppanuuden elementtejä, joita olivat mm. sitoutuminen, luottamus ja kannustavuus. Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu muutoksen, muutoksen johtamisen, muutosviestinnän ja organisaatiokulttuuriin keskittyvästä tutkimuskirjallisuudesta. Tämä tutkimus on tapaustutkimus,jonka avulla pyrittiin kuvailemaan strategiaviestinnän kehityspisteitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin survey -kyselytutkimuksen avulla. Kvantitatiiviseen tutkimukseen sisältyi myös kvalitatiivisia elementtejä. Kyselyyn vastasi 76 henkilöä. Aineiston kvantitatiivinen osa analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja siitä tehtiin tilastollista analyysia. Kvalitatiivisen osan analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua. Tulokset osoittavat, että korkeammilla organisaatiotasoilla työskentelevät kokivat tietävänsä strategiasta enemmän ja olivat saatuun tiedon määrään tyytyväisempiä kuin muut vastaajat. Organisaatiolta kaivattiin enemmän avoimuutta, osallistamista ja läpinäkyvyyttä. Osa henkilöstöstä koki pulaa luottamuksesta ja piti tärkeänä, että johto toimisi muutoksen esimerkkinä. Organisaatiossa ei juurikaan ilmennyt sisäistä kumppanuutta. Tuloksista on havaittavissa, että sisäistä kumppanuutta ilmenee vain oman tiimin sisällä. Tulosten perusteella tapausorganisaation tulee lisätä vuorovaikutusta, avoimuutta ja henkilöstön osallistamista. Organisaation tulee keskittyä myös luottamuksen lisäämiseen. Tutkimukseen laatuun ja yleistettävyyteen vaikutti pieni otanta, sekä tutkijan oma tulkinta. Luotettavuutta parannettiin avoimella ja yksityiskohtaisella kuvailulla.
first_indexed 2023-03-22T09:58:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruggiero, Aino.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Asunta, Laura.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kenakkala, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-02T09:47:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-02T09:47:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1869670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57808", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten tapausorganisaation strategiaviestinn\u00e4ss\u00e4 on onnistuttu tai ep\u00e4onnistuttu ja mit\u00e4 olivat henkil\u00f6st\u00f6n toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 organisaatiokulttuurin tilaa sis\u00e4isen kumppanuuden elementtien avulla. Tutkimuksella selvitettiin, mit\u00e4 olivat henkil\u00f6st\u00f6n kokemukset t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 tehdyst\u00e4 strategiaviestinn\u00e4st\u00e4 ja mit\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6ll\u00e4 oli siit\u00e4. Tietoa ker\u00e4ttiin my\u00f6s organisaatiokulttuurista ja sen kehitt\u00e4misest\u00e4. T\u00e4h\u00e4n hy\u00f6dynnettiin sis\u00e4isen kumppanuuden elementtej\u00e4, joita olivat mm. sitoutuminen, luottamus ja kannustavuus.\r\n\r\nTutkimuksen teoriaosuus muodostuu muutoksen, muutoksen johtamisen, muutosviestinn\u00e4n\r\nja organisaatiokulttuuriin keskittyv\u00e4st\u00e4 tutkimuskirjallisuudesta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on tapaustutkimus,jonka avulla pyrittiin kuvailemaan strategiaviestinn\u00e4n kehityspisteit\u00e4. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto ker\u00e4ttiin survey -kyselytutkimuksen avulla. Kvantitatiiviseen tutkimukseen sis\u00e4ltyi my\u00f6s kvalitatiivisia elementtej\u00e4. Kyselyyn vastasi 76 henkil\u00f6\u00e4. Aineiston kvantitatiivinen osa analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja siit\u00e4 tehtiin tilastollista analyysia. Kvalitatiivisen osan analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin teemoittelua.\r\n\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 korkeammilla organisaatiotasoilla ty\u00f6skentelev\u00e4t kokivat tiet\u00e4v\u00e4ns\u00e4 strategiasta enemm\u00e4n ja olivat saatuun tiedon m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isempi\u00e4 kuin muut vastaajat. Organisaatiolta kaivattiin enemm\u00e4n avoimuutta, osallistamista ja l\u00e4pin\u00e4kyvyytt\u00e4. Osa henkil\u00f6st\u00f6st\u00e4 koki pulaa luottamuksesta ja piti t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 johto toimisi muutoksen esimerkkin\u00e4. Organisaatiossa ei juurikaan ilmennyt sis\u00e4ist\u00e4 kumppanuutta. Tuloksista on havaittavissa, ett\u00e4 sis\u00e4ist\u00e4 kumppanuutta ilmenee vain oman tiimin sis\u00e4ll\u00e4. Tulosten perusteella tapausorganisaation tulee lis\u00e4t\u00e4 vuorovaikutusta, avoimuutta ja henkil\u00f6st\u00f6n osallistamista. Organisaation tulee keskitty\u00e4 my\u00f6s luottamuksen lis\u00e4\u00e4miseen. Tutkimukseen laatuun ja yleistett\u00e4vyyteen vaikutti pieni otanta, sek\u00e4 tutkijan oma tulkinta. Luotettavuutta parannettiin avoimella ja yksityiskohtaisella kuvailulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina Kenakkala (nikakena) on 2018-05-02 09:47:17.970719. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-02T09:47:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805022414.pdf: 1818197 bytes, checksum: b92a828011864d171e0ceee4a6d59f29 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 198a9b21d0b9ed65d9ec2fdac9de9332 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-02T09:47:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805022414.pdf: 1818197 bytes, checksum: b92a828011864d171e0ceee4a6d59f29 (MD5)\r\nlicense.html: 4869 bytes, checksum: 198a9b21d0b9ed65d9ec2fdac9de9332 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (89 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4inen kumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus: sis\u00e4inen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestint\u00e4\u00e4n", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805022414", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-02T09:47:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "2043", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutosviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57808
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:16Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5da8c75-1524-4023-ba41-c490b79fc90f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805022414.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kenakkala, Nina Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään sisäinen kumppanuus Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 muutos muutosviestintä organisaatiokulttuuri
title Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
title_full Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
title_fullStr Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
title_full_unstemmed Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
title_short Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa
title_sort tapaustutkimus sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa kehityskohteita strategiaviestintään
title_sub kehityskohteita strategiaviestintään
title_txtP Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa : kehityskohteita strategiaviestintään
topic sisäinen kumppanuus Viestinnän johtaminen Corporate Communication 2043 muutos muutosviestintä organisaatiokulttuuri
topic_facet 2043 Corporate Communication Viestinnän johtaminen muutos muutosviestintä organisaatiokulttuuri sisäinen kumppanuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57808 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805022414
work_keys_str_mv AT kenakkalanina tapaustutkimussisäinenkumppanuusorganisaatiokulttuurinmuutoksessakehityskohteitast