Tapaustutkimus: sisäinen kumppanuus organisaatiokulttuurin muutoksessa kehityskohteita strategiaviestintään

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää organisaatiokulttuurin tilaa sisäisen kumppanuuden elementtien avulla. Tutkimuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kenakkala, Nina
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57808
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tapausorganisaation strategiaviestinnässä on onnistuttu tai epäonnistuttu ja mitä olivat henkilöstön toiveet siihen liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää organisaatiokulttuurin tilaa sisäisen kumppanuuden elementtien avulla. Tutkimuksella selvitettiin, mitä olivat henkilöstön kokemukset tähän mennessä tehdystä strategiaviestinnästä ja mitä näkemyksiä henkilöstöllä oli siitä. Tietoa kerättiin myös organisaatiokulttuurista ja sen kehittämisestä. Tähän hyödynnettiin sisäisen kumppanuuden elementtejä, joita olivat mm. sitoutuminen, luottamus ja kannustavuus. Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu muutoksen, muutoksen johtamisen, muutosviestinnän ja organisaatiokulttuuriin keskittyvästä tutkimuskirjallisuudesta. Tämä tutkimus on tapaustutkimus,jonka avulla pyrittiin kuvailemaan strategiaviestinnän kehityspisteitä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin survey -kyselytutkimuksen avulla. Kvantitatiiviseen tutkimukseen sisältyi myös kvalitatiivisia elementtejä. Kyselyyn vastasi 76 henkilöä. Aineiston kvantitatiivinen osa analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja siitä tehtiin tilastollista analyysia. Kvalitatiivisen osan analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua. Tulokset osoittavat, että korkeammilla organisaatiotasoilla työskentelevät kokivat tietävänsä strategiasta enemmän ja olivat saatuun tiedon määrään tyytyväisempiä kuin muut vastaajat. Organisaatiolta kaivattiin enemmän avoimuutta, osallistamista ja läpinäkyvyyttä. Osa henkilöstöstä koki pulaa luottamuksesta ja piti tärkeänä, että johto toimisi muutoksen esimerkkinä. Organisaatiossa ei juurikaan ilmennyt sisäistä kumppanuutta. Tuloksista on havaittavissa, että sisäistä kumppanuutta ilmenee vain oman tiimin sisällä. Tulosten perusteella tapausorganisaation tulee lisätä vuorovaikutusta, avoimuutta ja henkilöstön osallistamista. Organisaation tulee keskittyä myös luottamuksen lisäämiseen. Tutkimukseen laatuun ja yleistettävyyteen vaikutti pieni otanta, sekä tutkijan oma tulkinta. Luotettavuutta parannettiin avoimella ja yksityiskohtaisella kuvailulla.