Lukion S2 opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen

Tutkimuksen aiheena ovat S2-oppimäärän kurssitarjonta ja oppimateriaalien käyttö lukioissa sekä se, ovatko S2-ylioppilaskokeesta saadut arvosanat linjassa S1-arvosanojen kanssa. Etsin myös tilastoyhteyttä oppimäärän tarjonnan ja arvosanojen väliltä. Arvosanojen tarkasteluväli on syksyn 2014 tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haimilahti, Eeva
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57806
_version_ 1826225812202848256
author Haimilahti, Eeva
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haimilahti, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haimilahti, Eeva Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haimilahti, Eeva
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena ovat S2-oppimäärän kurssitarjonta ja oppimateriaalien käyttö lukioissa sekä se, ovatko S2-ylioppilaskokeesta saadut arvosanat linjassa S1-arvosanojen kanssa. Etsin myös tilastoyhteyttä oppimäärän tarjonnan ja arvosanojen väliltä. Arvosanojen tarkasteluväli on syksyn 2014 tutkinnosta syksyyn 2017. Tutkimusalue on koko maa. Tein kyselyn niille 251 lukiolle, joissa on tuolloin ollut S2-kokeen kirjoittajia. Kyselyyn vastasi lähes puolet lukioista. Tutkimuksen perusteella S2-oppilaiden määrä lukiossa vaikuttaa kurssien tarjontaan, oppimateriaalien käyttöön ja arvosanoihin. Suurimmassa osassa lukioita S2-kokeen kirjoittajia on ollut tarkasteluaikana alle 10. Niistä S2-kursseja tarjoaa vain kolmasosa. Kaikki lukiot, joissa on ollut vähintään 20 S2-kokeen kirjoittajaa, tarjoavat kursseja,ja 90 prosenttia niistä käyttää S2-oppimateriaaleja. Oppilasmäärät myös ilmoitetaan yleisimmin syynä, jos kursseja ei järjestetä. S2-ylioppilaskokeen arvosanoja vertaan saman koulun S1-arvosanoihin. En siis vertaa kouluja keskenään. Arvosanojen perusteella S2-kokeessa menestytään yleensä lukion tasoisesti, eli lukiokohtaiset S2- ja S1- ylioppilaskokeiden keskiarvot tarkasteluajalta ovat keskimäärin lähes samat. S2-oppilaiden suhteellinen suoriutuminen on parempaa kouluissa, joissa oppilaita on enemmän, S2-kursseja tarjotaan ja S2-oppimateriaaleja käytetään. Tutkimuksen perusteella S2-kurssien tarjoaminen ja oppimateriaalien käyttäminen ovat lukioiden tavoitteena, ja niihin siirrytään, kun oppilaita on tarpeeksi. S2-oppilaat näyttävät hyötyvän niistä, jos oppilaita on ryhmäksi asti. Yksittäisten S2-oppilaiden kohdalla ryhmän sisäinen eriyttäminen näyttää antavan parempia tuloksia. Hyvä uutinen on, että S2-oppilaat saavat äidinkielen ja kirjallisuuden kokeesta keskimäärin samantasoisia arvosanoja kuin S1-oppilaat. Tutkimukseni koskee kuitenkin ainoastaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta, jossa näillä ryhmillä on eri oppimäärät. Tutkimus ei kerro mitään vieraskielisten oppilaiden selviytymisestä esimerkiksi reaaliaineissa, joissa oppimäärä on kaikilla sama.
first_indexed 2018-05-02T20:21:37Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Seilonen, Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haimilahti, Eeva", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-02T09:20:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-02T09:20:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57806", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena ovat S2-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n kurssitarjonta ja oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6 lukioissa sek\u00e4 se, ovatko S2-ylioppilaskokeesta saadut arvosanat linjassa S1-arvosanojen kanssa. Etsin my\u00f6s tilastoyhteytt\u00e4 oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n tarjonnan ja arvosanojen v\u00e4lilt\u00e4.\r\n\r\nArvosanojen tarkasteluv\u00e4li on syksyn 2014 tutkinnosta syksyyn 2017. Tutkimusalue on koko maa. Tein kyselyn niille 251 lukiolle, joissa on tuolloin ollut S2-kokeen kirjoittajia. Kyselyyn vastasi l\u00e4hes puolet lukioista.\r\n\r\nTutkimuksen perusteella S2-oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 lukiossa vaikuttaa kurssien tarjontaan, oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja arvosanoihin. Suurimmassa osassa lukioita S2-kokeen kirjoittajia on ollut tarkasteluaikana alle 10. Niist\u00e4 S2-kursseja tarjoaa vain kolmasosa. Kaikki lukiot, joissa on ollut v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 20 S2-kokeen kirjoittajaa, tarjoavat kursseja,ja 90 prosenttia niist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 S2-oppimateriaaleja. Oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4t my\u00f6s ilmoitetaan yleisimmin syyn\u00e4, jos kursseja ei j\u00e4rjestet\u00e4.\r\n\r\nS2-ylioppilaskokeen arvosanoja vertaan saman koulun S1-arvosanoihin. En siis vertaa kouluja kesken\u00e4\u00e4n. Arvosanojen perusteella S2-kokeessa menestyt\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 lukion tasoisesti, eli lukiokohtaiset S2- ja S1- ylioppilaskokeiden keskiarvot tarkasteluajalta ovat keskim\u00e4\u00e4rin l\u00e4hes samat. S2-oppilaiden suhteellinen suoriutuminen on parempaa kouluissa, joissa oppilaita on enemm\u00e4n, S2-kursseja tarjotaan ja S2-oppimateriaaleja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nTutkimuksen perusteella S2-kurssien tarjoaminen ja oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00e4minen ovat lukioiden tavoitteena, ja niihin siirryt\u00e4\u00e4n, kun oppilaita on tarpeeksi. S2-oppilaat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t hy\u00f6tyv\u00e4n niist\u00e4, jos oppilaita on ryhm\u00e4ksi asti. Yksitt\u00e4isten S2-oppilaiden kohdalla ryhm\u00e4n sis\u00e4inen eriytt\u00e4minen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 antavan parempia tuloksia. Hyv\u00e4 uutinen on, ett\u00e4 S2-oppilaat saavat \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden kokeesta keskim\u00e4\u00e4rin samantasoisia arvosanoja kuin S1-oppilaat. Tutkimukseni koskee kuitenkin ainoastaan \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta, jossa n\u00e4ill\u00e4 ryhmill\u00e4 on eri oppim\u00e4\u00e4r\u00e4t. Tutkimus ei kerro mit\u00e4\u00e4n vieraskielisten oppilaiden selviytymisest\u00e4 esimerkiksi reaaliaineissa, joissa oppim\u00e4\u00e4r\u00e4 on kaikilla sama.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeva Haimilahti (eejohaim) on 2018-05-02 09:20:21.491177. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-02T09:20:22Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805022411.pdf: 381500 bytes, checksum: 089d4fb2991bcd49007d9a8b23178b8a (MD5)\r\nlicense.html: 4806 bytes, checksum: 037d1b1fff775e9dc18e5493004dae58 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-02T09:20:22Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201805022411.pdf: 381500 bytes, checksum: 089d4fb2991bcd49007d9a8b23178b8a (MD5)\r\nlicense.html: 4806 bytes, checksum: 037d1b1fff775e9dc18e5493004dae58 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ylioppilaskirjoitukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805022411", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-02T09:20:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57806
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/11e459e7-6086-4141-a8ba-ecd24822146b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805022411.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haimilahti, Eeva Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen suomi toisena kielenä tukiopetus lukio ylioppilaskirjoitukset Suomen kieli
title Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
title_full Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
title_fullStr Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
title_full_unstemmed Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
title_short Lukion S2
title_sort lukion s2 opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
title_sub opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
title_txtP Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
topic suomi toisena kielenä tukiopetus lukio ylioppilaskirjoitukset Suomen kieli
topic_facet Suomen kieli lukio suomi toisena kielenä tukiopetus ylioppilaskirjoitukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57806 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805022411
work_keys_str_mv AT haimilahtieeva lukions2opetustarjontajaylioppilaskokeessamenestyminen