Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin

TIIVISTELMÄ Halme, Minna & Lindström, Johanna. 2018. Kolme näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua. Pro gradu -työssämme tutkimme sitä, millaisena yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset nuoret näkevät tuleva...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Halme, Minna, Lindström, Johanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57799
_version_ 1826225711026798592
author Halme, Minna Lindström, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Halme, Minna Lindström, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Halme, Minna Lindström, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Halme, Minna
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Halme, Minna & Lindström, Johanna. 2018. Kolme näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua. Pro gradu -työssämme tutkimme sitä, millaisena yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset nuoret näkevät tulevaisuutensa kymmenen vuoden kuluttua. Tutkimusaineisto koostui 42:n yhdeksäsluokkalaisen kirjoitelmista koskien omia tulevaisuuskuviaan. Menetelmänä käytimme tulevaisuuden muistelua. Tarkastelimme nuorten tulevaisuuskuvia Bourdieun pääomateorian, Havighurstin kehitystehtäväteorian ja Arnettin muotoutuvan aikuisuuden teorian kautta. Tutkimuksemme oli laadullinen ja analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysia. Tulostemme mukaan nuoret kokivat tärkeänä tulevaisuudessaan taloudellisen pärjäämisen, koulutuksen ja työn sekä ystävyyssuhteet. Ongelmissa he useimmiten turvasivat edelleen lapsuudenperheeseensä. Nuoret eivät olleet vielä läpäisseet kaikkia varhaisen aikuisuuden kehitystehtäviä, vaan heidän voidaan sanoa olleen muotoutuvan aikuisuuden vaiheessa. Mielenkiintoista ja pohdinnan arvoista tutkimuksemme tuloksissa oli se, mitä asioita nuoret eivät nähneet omassa tulevaisuudessaan eli varhaisessa aikuisuudessa tärkeinä. Näitä kutsuimme sokkopisteiksi, joihin voi ohjauksen kautta vaikuttaa. Tällaisia sokkopisteitä olivat sosiaalisen aseman merkityksettömyys tulevaisuudessa sekä kyvyttömyys nähdä oppimista ja taitojen karttumista muuten kuin formaalisten koulujärjestelmien kautta. Aikuisuus, perheen perustamisen ja kehitystehtävien läpäiseminen siirtyivät tutkimuksemme tulosten mukaan myöhemmäksi. Nuorten sokkopisteiden havaitsemattomuuteen voisimme vastata pätevän oppilaanohjauksen avulla.
first_indexed 2023-03-22T09:57:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halme, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindstr\u00f6m, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-30T11:56:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-30T11:56:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1869740", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57799", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nHalme, Minna & Lindstr\u00f6m, Johanna. 2018. Kolme n\u00e4k\u00f6kulmaa nuorten tulevaisuuskuviin.\r\nKasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto.\r\nOpettajankoulutuslaitos. 72 sivua.\r\nPro gradu -ty\u00f6ss\u00e4mme tutkimme sit\u00e4, millaisena yl\u00e4koulun yhdeks\u00e4sluokkalaiset\r\nnuoret n\u00e4kev\u00e4t tulevaisuutensa kymmenen vuoden kuluttua. Tutkimusaineisto\r\nkoostui 42:n yhdeks\u00e4sluokkalaisen kirjoitelmista koskien omia tulevaisuuskuviaan.\r\nMenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme tulevaisuuden muistelua.\r\nTarkastelimme nuorten tulevaisuuskuvia Bourdieun p\u00e4\u00e4omateorian, Havighurstin\r\nkehitysteht\u00e4v\u00e4teorian ja Arnettin muotoutuvan aikuisuuden teorian\r\nkautta. Tutkimuksemme oli laadullinen ja analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytimme sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTulostemme mukaan nuoret kokivat t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tulevaisuudessaan taloudellisen\r\np\u00e4rj\u00e4\u00e4misen, koulutuksen ja ty\u00f6n sek\u00e4 yst\u00e4vyyssuhteet. Ongelmissa he\r\nuseimmiten turvasivat edelleen lapsuudenperheeseens\u00e4. Nuoret eiv\u00e4t olleet\r\nviel\u00e4 l\u00e4p\u00e4isseet kaikkia varhaisen aikuisuuden kehitysteht\u00e4vi\u00e4, vaan heid\u00e4n voidaan\r\nsanoa olleen muotoutuvan aikuisuuden vaiheessa.\r\nMielenkiintoista ja pohdinnan arvoista tutkimuksemme tuloksissa oli se,\r\nmit\u00e4 asioita nuoret eiv\u00e4t n\u00e4hneet omassa tulevaisuudessaan eli varhaisessa aikuisuudessa\r\nt\u00e4rkein\u00e4. N\u00e4it\u00e4 kutsuimme sokkopisteiksi, joihin voi ohjauksen\r\nkautta vaikuttaa. T\u00e4llaisia sokkopisteit\u00e4 olivat sosiaalisen aseman merkityksett\u00f6myys\r\ntulevaisuudessa sek\u00e4 kyvytt\u00f6myys n\u00e4hd\u00e4 oppimista ja taitojen karttumista\r\nmuuten kuin formaalisten kouluj\u00e4rjestelmien kautta. Aikuisuus, perheen perustamisen\r\nja kehitysteht\u00e4vien l\u00e4p\u00e4iseminen siirtyiv\u00e4t tutkimuksemme tulosten mukaan\r\nmy\u00f6hemm\u00e4ksi. Nuorten sokkopisteiden havaitsemattomuuteen voisimme\r\nvastata p\u00e4tev\u00e4n oppilaanohjauksen avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Lindstr\u00f6m (jopalind) on 2018-04-30 11:56:05.695476. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-30T11:56:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804302401.pdf: 397659 bytes, checksum: a14ff2418c9d1f0adf5e5b6c7dd1cf18 (MD5)\r\nlicense.html: 5120 bytes, checksum: 9f60ca17ceadd922f6d1d52bf78a6611 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-30T11:56:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804302401.pdf: 397659 bytes, checksum: a14ff2418c9d1f0adf5e5b6c7dd1cf18 (MD5)\r\nlicense.html: 5120 bytes, checksum: 9f60ca17ceadd922f6d1d52bf78a6611 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden muistelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuskuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nelj\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa nuorten tulevaisuuskuviin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804302401", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-30T11:56:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulevaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57799
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0dd35f1-d0a8-4944-8606-a5c4e22d3152\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804302401.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halme, Minna Lindström, Johanna Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin tulevaisuuden muistelu tulevaisuuskuvat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 nuoruus nuoret tulevaisuus pääoma aikuisuus
title Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin
title_full Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin
title_fullStr Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin
title_full_unstemmed Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin
title_short Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin
title_sort neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin
title_txtP Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin
topic tulevaisuuden muistelu tulevaisuuskuvat Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 nuoruus nuoret tulevaisuus pääoma aikuisuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aikuisuus nuoret nuoruus pääoma tulevaisuuden muistelu tulevaisuus tulevaisuuskuvat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57799 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804302401
work_keys_str_mv AT halmeminna neljänäkökulmaanuortentulevaisuuskuviin