Pankkien autentikaatiomenetelmien käytettävyys ja turvallisuus huomioiden käyttäjien dysleksia, raajojen vammat ja näkökyvyn heikkous

Tutkielmani käsittelee tietoturvallisuutta sekä käytettävyyttä erilaisissa autentikaatiomenetelmissä. Aihe on rajautunut verkkopankkien ja mobiilisovellusten autentikaatiomenetelmien tutkimiseen, kun kohteena on joko dysleksiasta, raajojen vammoista tai näkökyvyn heikkoudesta kärsivät käyttäjät. Ver...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Partanen, Mikko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57798
Description
Summary:Tutkielmani käsittelee tietoturvallisuutta sekä käytettävyyttä erilaisissa autentikaatiomenetelmissä. Aihe on rajautunut verkkopankkien ja mobiilisovellusten autentikaatiomenetelmien tutkimiseen, kun kohteena on joko dysleksiasta, raajojen vammoista tai näkökyvyn heikkoudesta kärsivät käyttäjät. Verkkopankkeihin tunnistautuessa tietoturva on erityisen tärkeää, ettei käyttäjien tileille voi helposti murtautua. Samaan aikaan käytettävyys on otettava huomioon, sillä aikaavievä ja vaikeakäyttöinen tunnistautumis-prosessi koetaan yleensä turhauttavaksi. Tässä tutkielmassa pyrin löytämään mahdollisimman toimivan ratkaisun, jossa sekä turvallisuus että käytettävyys kohtaavat käyttäjillä, joilla on dysleksia, vammautuneet yläraajat tai heikko näkökyky. Edellä mainituille erityisryhmille on vaihtoehtoina on tarjota yksivaiheista todentamista käyttäen SMS-koodia tai kaksivaiheista todentamista, jossa käytetään puheen tunnistusta ja SMS-koodia. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus. This study investigates the security and usability of different types of authentication methods. The study is specified to investigate how can people with dyslexia, upper exterminity and visual impairment use authentication of e-banks and mobile softwares of banks. Security is especially important when user is logging in e-bank, because it should not be easy task to break in to user's account. Although, users feel frustrated if authentication-process is time-consuming , so banks must consentrate on usability also. In this study, I'm trying to find the best solution for users with dyslexia, upper extermity or impaired vision, where both security and usability meets. For these users, there is two good options: one-way authentication using SMS-codes or two-way authentication using voice-recognizing and SMS-codes. This thesis is literature review.