”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä

Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden Arvaa sana -pelissä käyttämiä sanan selittämisstrategioita. Arvaa sana -peli on Niilo Mäki Instituutin sekä Lukumummi ja -vaari toiminnan yhteistyössä kehittämä opetuskäyttöön tarkoitettu peli. Aihe on ajankohtainen ja t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puhakka, Patricia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57793
_version_ 1826225803351818240
author Puhakka, Patricia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puhakka, Patricia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puhakka, Patricia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puhakka, Patricia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomea toisena kielenä opiskelevien oppilaiden Arvaa sana -pelissä käyttämiä sanan selittämisstrategioita. Arvaa sana -peli on Niilo Mäki Instituutin sekä Lukumummi ja -vaari toiminnan yhteistyössä kehittämä opetuskäyttöön tarkoitettu peli. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä S2-oppilaiden määrä kouluissa kasvaa. Aineistona on kolme 20 minuutin mittaista videota oppilaiden pelituokioista ja niiden litteraatit. Tapaustutkimukseen osallistui pelikerroista riippuen neljästä viiteen 5 luokkalaista S2-oppilasta. Analyysikehikko on muodostettu Lavosen (2008) tutkielmaa mukaillen, jossa tarkastellaan myös sananselittämistä eri näkökulmasta. Tässä tutkielmassa selittäjinä toimivat S2-oppijat. Analyysis-sa huomioidaan tilanteen pelillisyys. Aiempien tutkimusten mukaan sananselittäminen on kiinte-ästi yhteydessä selittäjän sanan osaamiseen ja sen tasoihin. Aineistossa oppilaat selittävät sanoja käyttäen eniten semanttisiin suhteisiin sekä tilannekuvauk-siin perustuvia selittämisstrategioita. Selittämisstrategioiden ja selitystapojen käytössä on selvästi yksilöllisiä eroja. Käytetyt selittämisstrategiat ovat sekä verbaalisia että non-verbaalisia. Selittä-minen tapahtuu vain harvoin sanan rakenteen, muodon tai kieliopin avulla. Arvaa sana -peli toi-mii aineiston perusteella oppimispelinä, sillä se motivoi oppilaita vuorovaikutukseen ja spontaa-niin kielen käyttöön.
first_indexed 2018-04-29T20:27:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Honko, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puhakka, Patricia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-29T12:47:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-29T12:47:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57793", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan suomea toisena kielen\u00e4 opiskelevien oppilaiden Arvaa sana -peliss\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 sanan selitt\u00e4misstrategioita. Arvaa sana -peli on Niilo M\u00e4ki Instituutin sek\u00e4 Lukumummi ja -vaari toiminnan yhteisty\u00f6ss\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4 opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n tarkoitettu peli. Aihe on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 S2-oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 kouluissa kasvaa.\n\nAineistona on kolme 20 minuutin mittaista videota oppilaiden pelituokioista ja niiden litteraatit. Tapaustutkimukseen osallistui pelikerroista riippuen nelj\u00e4st\u00e4 viiteen 5 luokkalaista S2-oppilasta. Analyysikehikko on muodostettu Lavosen (2008) tutkielmaa mukaillen, jossa tarkastellaan my\u00f6s sananselitt\u00e4mist\u00e4 eri n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selitt\u00e4jin\u00e4 toimivat S2-oppijat. Analyysis-sa huomioidaan tilanteen pelillisyys. Aiempien tutkimusten mukaan sananselitt\u00e4minen on kiinte-\u00e4sti yhteydess\u00e4 selitt\u00e4j\u00e4n sanan osaamiseen ja sen tasoihin. \n\nAineistossa oppilaat selitt\u00e4v\u00e4t sanoja k\u00e4ytt\u00e4en eniten semanttisiin suhteisiin sek\u00e4 tilannekuvauk-siin perustuvia selitt\u00e4misstrategioita. Selitt\u00e4misstrategioiden ja selitystapojen k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 on selv\u00e4sti yksil\u00f6llisi\u00e4 eroja. K\u00e4ytetyt selitt\u00e4misstrategiat ovat sek\u00e4 verbaalisia ett\u00e4 non-verbaalisia. Selitt\u00e4-minen tapahtuu vain harvoin sanan rakenteen, muodon tai kieliopin avulla. Arvaa sana -peli toi-mii aineiston perusteella oppimispelin\u00e4, sill\u00e4 se motivoi oppilaita vuorovaikutukseen ja spontaa-niin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Patricia Puhakka (pakapuha) on 2018-04-29 12:47:15.896518. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-29T12:47:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804292393.pdf: 614803 bytes, checksum: ab2d8146e76ea9b7a22e9ba58bd7288a (MD5)\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: c49895bb2693c9dc98f24498e0c7a8c9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-29T12:47:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201804292393.pdf: 614803 bytes, checksum: ab2d8146e76ea9b7a22e9ba58bd7288a (MD5)\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: c49895bb2693c9dc98f24498e0c7a8c9 (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanan osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sananselitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMik\u00e4 on ku s\u00e4 meet met\u00e4ss\u00e4 pam pam pam pam pam\u201d : S2-oppilaiden selitt\u00e4misstrategiat Arvaa sana -peliss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804292393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-29T12:47:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57793
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:22Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99673e9f-a309-4dfb-9515-f641d33b7821\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804292393.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puhakka, Patricia ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä suomi toisena kielenä sanan osaaminen oppimispelit sananselittäminen Suomen kieli
title ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä
title_full ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä
title_fullStr ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä
title_full_unstemmed ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä
title_short ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam”
title_sort mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam s2 oppilaiden selittämisstrategiat arvaa sana pelissä
title_sub S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä
title_txtP ”Mikä on ku sä meet metässä pam pam pam pam pam” : S2-oppilaiden selittämisstrategiat Arvaa sana -pelissä
topic suomi toisena kielenä sanan osaaminen oppimispelit sananselittäminen Suomen kieli
topic_facet Suomen kieli oppimispelit sanan osaaminen sananselittäminen suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57793 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804292393
work_keys_str_mv AT puhakkapatricia mikäonkusämeetmetässäpampampampampams2oppilaidenselittämisstrategiatarvaasanapel