Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta

Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen tavoitteena on luoda sujuvat palvelu- ja hoitoketjut sekä taata yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat palvelut. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden (Tules) suoravastaanottotoiminnan täydennyskoulutus ja siihen liittyvä oppimisentutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sjögren, Tuulikki
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57791
_version_ 1826225688881922048
author Sjögren, Tuulikki
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sjögren, Tuulikki Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sjögren, Tuulikki Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sjögren, Tuulikki
datasource_str_mv jyx
description Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen tavoitteena on luoda sujuvat palvelu- ja hoitoketjut sekä taata yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat palvelut. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden (Tules) suoravastaanottotoiminnan täydennyskoulutus ja siihen liittyvä oppimisentutkimus tukevat näihin tavoitteisiin pääsemistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa ja ymmärrystä täydennyskoulutukseen osallistuvien aikuisten merkittävistä oppimiskokemuksista sekä merkittävien oppimiskokemusten välisistä suhteista. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella ryhmähaastattelulla lukuvuoden kestävän koulutuksen lopussa. Tutkimusmetodina oli glaserilainen induktiivinen grounded theory – tutkimusote. Litteroitu aineisto luokiteltiin alku- keski- ja loppuvaiheen merkityksellisiksi oppimiskokemuksiksi, jonka jälkeen ne analysoitiin itsenäisinä kokonaisuuksina. Analyysin vaiheet olivat avoin koodaus (aineiston erittely, koodaus, merkityksellisten oppimiskokemusten kuvausten kirjoittaminen, kategorisointi), selektiivinen koodaus (ydin- ja pääkategorioiden suhteet) sekä substantiivisen teorian ja formaaliteorian muodostaminen. Tutkimuksen luotettavuutta arviotiin sopivuuden, toimivuuden, relevanssin ja muunnateltavuuden (modifiability) kautta. Päätulokseksi saatiin substantiivinen teoria, joka kuvasi ”sosiaalista ja prosessimaisista oppimista” täydennyskoulutuksessa. Prosessin vaiheet olivat ”Muutoksen mahdollistuminen”, ”Muutokseen liittyvän hyödyn arvioiminen” ja ”Uudistavan toiminnan juurtuminen”. Aikuisten ja koulutusyhteisön välisten henkilösuhteiden kokeminen säilyi merkityksellisenä koko koulutuksen ajan, mutta koulutuksen edetessä merkityksellisiksi tulivat myös oman työorganisaation sekä eri yhteistyöverkostojen sosiaaliset suhteet. Koulutusprosessin aikana merkityksellisissä oppimiskokemuksissa havaittiin sallivien, kannustavien ja yhteisöllisyyden kokemuksien kautta siirtymistä kohti kriittisen reflektioon ja asioiden ymmärtämiseen, ja edelleen ymmärtämisen kautta siirtymistä kohti muutoksien edellytysten ja merkitysten tiedostamiseen, toimintaa ohjaaviksi metakognitiivisiksi taidoiksi. Formaaliteoriassa kuvataan teoriaa, joka huomioi yksilön ja lähiyhteisön toiminnan muutokset ja jatkuvan uudistavan toiminnan juurtumisen. Tutkimuksen luotettavuus on hyväksyttävä, joten tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä aikuiskoulutusta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:07Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Malinen, Anita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sj\u00f6gren, Tuulikki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-27T13:20:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-27T13:20:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1869594", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57791", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen tavoitteena on\r\nluoda sujuvat palvelu- ja hoitoketjut sek\u00e4 taata yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat\r\npalvelut. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden (Tules) suoravastaanottotoiminnan\r\nt\u00e4ydennyskoulutus ja siihen liittyv\u00e4 oppimisentutkimus\r\ntukevat n\u00e4ihin tavoitteisiin p\u00e4\u00e4semist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4t\u00e4\r\ntietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutukseen osallistuvien aikuisten merkitt\u00e4vist\u00e4\r\noppimiskokemuksista sek\u00e4 merkitt\u00e4vien oppimiskokemusten v\u00e4lisist\u00e4\r\nsuhteista. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin avoimella ryhm\u00e4haastattelulla lukuvuoden\r\nkest\u00e4v\u00e4n koulutuksen lopussa. Tutkimusmetodina oli glaserilainen induktiivinen\r\ngrounded theory \u2013 tutkimusote. Litteroitu aineisto luokiteltiin alku- keski- ja\r\nloppuvaiheen merkityksellisiksi oppimiskokemuksiksi, jonka j\u00e4lkeen ne analysoitiin\r\nitsen\u00e4isin\u00e4 kokonaisuuksina. Analyysin vaiheet olivat avoin koodaus (aineiston\r\nerittely, koodaus, merkityksellisten oppimiskokemusten kuvausten kirjoittaminen,\r\nkategorisointi), selektiivinen koodaus (ydin- ja p\u00e4\u00e4kategorioiden\r\nsuhteet) sek\u00e4 substantiivisen teorian ja formaaliteorian muodostaminen. Tutkimuksen\r\nluotettavuutta arviotiin sopivuuden, toimivuuden, relevanssin ja muunnateltavuuden\r\n(modifiability) kautta.\r\nP\u00e4\u00e4tulokseksi saatiin substantiivinen teoria, joka kuvasi \u201dsosiaalista\r\nja prosessimaisista oppimista\u201d t\u00e4ydennyskoulutuksessa. Prosessin vaiheet olivat\r\n\u201dMuutoksen mahdollistuminen\u201d, \u201dMuutokseen liittyv\u00e4n hy\u00f6dyn arvioiminen\u201d\r\nja \u201dUudistavan toiminnan juurtuminen\u201d. Aikuisten ja koulutusyhteis\u00f6n v\u00e4listen\r\nhenkil\u00f6suhteiden kokeminen s\u00e4ilyi merkityksellisen\u00e4 koko koulutuksen ajan,\r\nmutta koulutuksen edetess\u00e4 merkityksellisiksi tulivat my\u00f6s oman ty\u00f6organisaation\r\nsek\u00e4 eri yhteisty\u00f6verkostojen sosiaaliset suhteet. Koulutusprosessin aikana\r\nmerkityksellisiss\u00e4 oppimiskokemuksissa havaittiin sallivien, kannustavien ja yhteis\u00f6llisyyden\r\nkokemuksien kautta siirtymist\u00e4 kohti kriittisen reflektioon ja asioiden\r\nymm\u00e4rt\u00e4miseen, ja edelleen ymm\u00e4rt\u00e4misen kautta siirtymist\u00e4 kohti muutoksien\r\nedellytysten ja merkitysten tiedostamiseen, toimintaa ohjaaviksi metakognitiivisiksi\r\ntaidoiksi. Formaaliteoriassa kuvataan teoriaa, joka huomioi yksil\u00f6n\r\nja l\u00e4hiyhteis\u00f6n toiminnan muutokset ja jatkuvan uudistavan toiminnan juurtumisen.\r\nTutkimuksen luotettavuus on hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4, joten tuloksia voidaan\r\nhy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kehitett\u00e4ess\u00e4 aikuiskoulutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuulikki Sj\u00f6gren (tsjogren) on 2018-04-27 13:20:05.769414. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-27T13:20:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804272391.pdf: 2334052 bytes, checksum: aff5c025833bce915eb6c3026db01280 (MD5)\r\nlicense.html: 1270 bytes, checksum: 308bfa040f29dc0199a8be281e01bc22 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-27T13:20:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804272391.pdf: 2334052 bytes, checksum: aff5c025833bce915eb6c3026db01280 (MD5)\r\nlicense.html: 1270 bytes, checksum: 308bfa040f29dc0199a8be281e01bc22 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (129 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapeutit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "glaserilainen induktiivinen grounded theory -tutkimusote", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkitykselliset oppimiskokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien t\u00e4ydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804272391", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-27T13:20:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapeutit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57791
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sjögren, Tuulikki Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta fysioterapeutit glaserilainen induktiivinen grounded theory -tutkimusote merkitykselliset oppimiskokemukset täydennyskoulutus Adult Education Aikuiskasvatus 102 oppimiskokemukset
title Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
title_alt Substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
title_full Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
title_fullStr Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
title_full_unstemmed Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
title_short Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa
title_sort merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
title_sub substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
title_txtP Merkitykselliset oppimiskokemukset ja merkitysrakenteiden rakentuminen fysioterapeuttien täydennyskoulutusprosessissa : substantiivinen teoria sosiaalisesta ja prosessimaisesta oppimisesta
topic fysioterapeutit glaserilainen induktiivinen grounded theory -tutkimusote merkitykselliset oppimiskokemukset täydennyskoulutus Adult Education Aikuiskasvatus 102 oppimiskokemukset
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus fysioterapeutit glaserilainen induktiivinen grounded theory -tutkimusote merkitykselliset oppimiskokemukset oppimiskokemukset täydennyskoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57791 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804272391
work_keys_str_mv AT sjögrentuulikki merkityksellisetoppimiskokemuksetjamerkitysrakenteidenrakentuminenfysioterapeutt