Yhteenveto: | Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen tavoitteena on
luoda sujuvat palvelu- ja hoitoketjut sekä taata yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat
palvelut. Fysioterapeuttien tuki- ja liikuntaelinsairaiden (Tules) suoravastaanottotoiminnan
täydennyskoulutus ja siihen liittyvä oppimisentutkimus
tukevat näihin tavoitteisiin pääsemistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä
tietoa ja ymmärrystä täydennyskoulutukseen osallistuvien aikuisten merkittävistä
oppimiskokemuksista sekä merkittävien oppimiskokemusten välisistä
suhteista. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella ryhmähaastattelulla lukuvuoden
kestävän koulutuksen lopussa. Tutkimusmetodina oli glaserilainen induktiivinen
grounded theory – tutkimusote. Litteroitu aineisto luokiteltiin alku- keski- ja
loppuvaiheen merkityksellisiksi oppimiskokemuksiksi, jonka jälkeen ne analysoitiin
itsenäisinä kokonaisuuksina. Analyysin vaiheet olivat avoin koodaus (aineiston
erittely, koodaus, merkityksellisten oppimiskokemusten kuvausten kirjoittaminen,
kategorisointi), selektiivinen koodaus (ydin- ja pääkategorioiden
suhteet) sekä substantiivisen teorian ja formaaliteorian muodostaminen. Tutkimuksen
luotettavuutta arviotiin sopivuuden, toimivuuden, relevanssin ja muunnateltavuuden
(modifiability) kautta.
Päätulokseksi saatiin substantiivinen teoria, joka kuvasi ”sosiaalista
ja prosessimaisista oppimista” täydennyskoulutuksessa. Prosessin vaiheet olivat
”Muutoksen mahdollistuminen”, ”Muutokseen liittyvän hyödyn arvioiminen”
ja ”Uudistavan toiminnan juurtuminen”. Aikuisten ja koulutusyhteisön välisten
henkilösuhteiden kokeminen säilyi merkityksellisenä koko koulutuksen ajan,
mutta koulutuksen edetessä merkityksellisiksi tulivat myös oman työorganisaation
sekä eri yhteistyöverkostojen sosiaaliset suhteet. Koulutusprosessin aikana
merkityksellisissä oppimiskokemuksissa havaittiin sallivien, kannustavien ja yhteisöllisyyden
kokemuksien kautta siirtymistä kohti kriittisen reflektioon ja asioiden
ymmärtämiseen, ja edelleen ymmärtämisen kautta siirtymistä kohti muutoksien
edellytysten ja merkitysten tiedostamiseen, toimintaa ohjaaviksi metakognitiivisiksi
taidoiksi. Formaaliteoriassa kuvataan teoriaa, joka huomioi yksilön
ja lähiyhteisön toiminnan muutokset ja jatkuvan uudistavan toiminnan juurtumisen.
Tutkimuksen luotettavuus on hyväksyttävä, joten tuloksia voidaan
hyödyntää kehitettäessä aikuiskoulutusta.
|