Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia

Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kouluhyvinvointia edistäviä asioita kahdella tutkimukseemme osallistuneella yläkoululla on käytössään ja millainen rooli liikunnalla on kouluhyvinvoinnin osana. Lisäksi tutkimme, millaisia keinoja koulujen toimintakulttuureissa on lisätä oppilaide...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koskela, Susanna, Tuokko, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57780
_version_ 1826225721325912064
author Koskela, Susanna Tuokko, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskela, Susanna Tuokko, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskela, Susanna Tuokko, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskela, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kouluhyvinvointia edistäviä asioita kahdella tutkimukseemme osallistuneella yläkoululla on käytössään ja millainen rooli liikunnalla on kouluhyvinvoinnin osana. Lisäksi tutkimme, millaisia keinoja koulujen toimintakulttuureissa on lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana ja millä tavoin oppilaita motivoidaan liikkumaan. Aihe on ajankohtainen, ja tutkimuksemme tuloksista sekä johtopäätöksistä on hyötyä suomalaisille yläkouluille ja niiden opettajille. Tutkimuksemme on laadullinen kahden suomalaisen yläkoulun tapaustutkimus. Keräsimme tutkimusaineistomme syksyllä 2017 opettajien ryhmähaastatteluilla ja rehtorien yksilöhaastatteluilla. Toteutimme haastattelut teemahaastatteluina ja analysoimme haastatteluaineistomme teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan molemmissa kouluissa oli neljä kouluhyvinvoinnin osa-aluetta: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, mahdollisuudet itsensä toteuttamiseen ja terveys. Liikunnalla oli suuri rooli kouluhyvinvoinnin edistämisessä ja se näkyi hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Koulupäivän aikaista liikuntaa lisättiin monin eri keinoin. Personal trainer -toiminta oli koettu toimivaksi vähän liikkuvien oppilaiden liikunnan lisäämisessä. Oppilaiden liikuntamotivaatiota lisättiin keinoin, jotka tukivat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tutkimustulokset viittasivat siihen, että liikunnalla on merkittävä rooli kouluhyvinvoinnin osana. Tulosten mukaan vähän liikkuvien oppilaiden liikuntaan kannustamista pidetään haastavana, ja keinoja tarvittaisiin lisää.
first_indexed 2024-09-11T08:49:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuokko, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-04-26T14:13:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-04-26T14:13:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1869640", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57780", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kouluhyvinvointia edist\u00e4vi\u00e4 asioita kahdella tutkimukseemme osallistuneella yl\u00e4koululla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja millainen rooli liikunnalla on kouluhyvinvoinnin osana. Lis\u00e4ksi tutkimme, millaisia keinoja koulujen toimintakulttuureissa on lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta koulup\u00e4iv\u00e4n aikana ja mill\u00e4 tavoin oppilaita motivoidaan liikkumaan. Aihe on ajankohtainen, ja tutkimuksemme tuloksista sek\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksist\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 suomalaisille yl\u00e4kouluille ja niiden opettajille. Tutkimuksemme on laadullinen kahden suomalaisen yl\u00e4koulun tapaustutkimus. Ker\u00e4simme tutkimusaineistomme syksyll\u00e4 2017 opettajien ryhm\u00e4haastatteluilla ja rehtorien yksil\u00f6haastatteluilla. Toteutimme haastattelut teemahaastatteluina ja analysoimme haastatteluaineistomme teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan molemmissa kouluissa oli nelj\u00e4 kouluhyvinvoinnin osa-aluetta: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, mahdollisuudet itsens\u00e4 toteuttamiseen ja terveys. Liikunnalla oli suuri rooli kouluhyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4 ja se n\u00e4kyi hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Koulup\u00e4iv\u00e4n aikaista liikuntaa lis\u00e4ttiin monin eri keinoin. Personal trainer -toiminta oli koettu toimivaksi v\u00e4h\u00e4n liikkuvien oppilaiden liikunnan lis\u00e4\u00e4misess\u00e4. Oppilaiden liikuntamotivaatiota lis\u00e4ttiin keinoin, jotka tukivat autonomian, p\u00e4tevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa. Tutkimustulokset viittasivat siihen, ett\u00e4 liikunnalla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli kouluhyvinvoinnin osana. Tulosten mukaan v\u00e4h\u00e4n liikkuvien oppilaiden liikuntaan kannustamista pidet\u00e4\u00e4n haastavana, ja keinoja tarvittaisiin lis\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Tuokko (lakrtuok) on 2018-04-26 14:13:03.664999. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-04-26T14:13:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804262382.pdf: 826873 bytes, checksum: e4f753dd89a2402b1fc3141d1801f988 (MD5)\r\nlicense.html: 5206 bytes, checksum: 7cb1db477fe75f330d8e89f4ae88ac97 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-04-26T14:13:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201804262382.pdf: 826873 bytes, checksum: e4f753dd89a2402b1fc3141d1801f988 (MD5)\r\nlicense.html: 5206 bytes, checksum: 7cb1db477fe75f330d8e89f4ae88ac97 (MD5)\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan lis\u00e4\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntamotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kahden yl\u00e4koulun toimintakulttuuriin sis\u00e4ltyv\u00e4t keinot lis\u00e4t\u00e4 oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201804262382", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-04-26T14:13:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_57780
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7bc21974-6ee6-496c-933d-2148f110fe54\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201804262382.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Susanna Tuokko, Laura Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia toimintakulttuuri liikunnan lisääminen liikuntamotivaatio kouluhyvinvointi yläkoulu tapaustutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 liikunta motivaatio hyvinvointi
title Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
title_full Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
title_fullStr Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
title_full_unstemmed Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
title_short Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
title_sort kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
title_txtP Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
topic toimintakulttuuri liikunnan lisääminen liikuntamotivaatio kouluhyvinvointi yläkoulu tapaustutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus 103 liikunta motivaatio hyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education hyvinvointi kouluhyvinvointi liikunnan lisääminen liikunta liikuntamotivaatio motivaatio tapaustutkimus toimintakulttuuri yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57780 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804262382
work_keys_str_mv AT koskelasusanna kahdenyläkouluntoimintakulttuuriinsisältyvätkeinotlisätäoppilaidenliikuntaajaliik