"Se tuo taidetta lähemmäs ihmistä" Visual Thinking Strategies -menetelmä ja kulttuuriosallistumisen edistäminen Sata vuotta, tuhat tulkintaa -hankkeessa

Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Visual Thinking Strategies -menetelmän mahdollisuuksia kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä. VTS on yksinkertainen, keskusteluun perustuva matalan kynnyksen kuvataiteen tarkastelun menetelmä, joka ei vaadi osallistujilta aikaisempaa tietoa taitees...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruotsalainen, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57771
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Visual Thinking Strategies -menetelmän mahdollisuuksia kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä. VTS on yksinkertainen, keskusteluun perustuva matalan kynnyksen kuvataiteen tarkastelun menetelmä, joka ei vaadi osallistujilta aikaisempaa tietoa taiteesta ja jossa edetään osallistujien lähtökohdista. Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan kulttuuriluotsien ja kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia menetelmästä Jyväskylän taidemuseon Sata vuotta, tuhat tulkintaa - yleisöyhteistyöhankkeessa. Tutkimuksen aineisto muodostuu ryhmien toimintaa seuraamalla kerätystä etnografisesta havaintoaineistosta, sekä osallistujille lähetetyn kyselyn vastauksista, jotka toimivat tutkimuksen pääaineistona. Aineiston analysointimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittavat, että osallistujien kokemukset VTS -menetelmästä olivat hyvin positiivisia. Menetelmän periaatteet nähtiin käyttökelpoisena ja helppona taiteentarkasteluvälineenä. Menetelmän avulla taidekokemuksista tuli merkityksellisempiä ja menetelmän myötä taidemuseoihin suhtauduttiin entistä suuremmalla mielenkiinnolla. Osallistujista kulttuuriluotsit ja taidemuseon työntekijät/harjoittelijat näkivät menetelmän hyödyllisenä yleisön osallistamisen välineenä, luotsitoiminnassa tai erilaisissa opetustilanteissa. VTS -menetelmän mahdollisuudet uusien yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä näyttäytyvätkin tutkimuksessa erityisesti kulttuuriluotsitoiminnan kautta, jossa menetelmä voidaan opettaa edelleen niille, joilla on haasteita osallistua taiteeseen ja kulttuuriin. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että VTS -menetelmän käytössä on potentiaalia erilaisten yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämiseen, mutta sen käyttöönsaaminen vaatisi lisää menetelmän opetusta erilaisille ryhmille, etenkin jos halutaan tavoittaa ei-osallistujia.